A Cinemaniaco az Alfred Hitchcock filmjeiben látható hálószobák szerepét elemzi egy monzai kiállítás kapcsán.
Megállapítja, hogy szinte soha sincsen erotikus jelentőségük. Lehet a törvénysértés, a drámaiság szimbóluma, de legtöbbször a halálé.
A Szédülésben a hálószoba a San Franciscó-i Empire Hotelben van és abban a jelenetben szerepel, amelyben Scottie Judy-t Madeliane-né változtatja. A kinti pislákoló zöld neonfény kísérteties színt ad a szobának és a benne tartózkodóknak, a fantomizált női testnek.
A Psychó-ban a Hotel Phoenix egyik hálószobájában bujkáló szeretőket vesz fel. A film egy másik szobájában lepte meg Norman az anyját egy idegen férfival és ez a látvány okozta őrült rögeszméjét. A Manderley-ház asszonyában a hálószoba az első feleségé volt és mauzóleummá vált.
A hálószoba átkozott hellyé válik a rendezőnél, tabuvá, a szerelem az ellenkezőjévé. Egy bizonyosságot nélkülöző világot, káoszt sugallnak ezek a képek. Van valami szédületes, világos, megtévesztő nihilizmus Hitchcock mozijában - írja Cinemaniaco a Repubblicában.
„Ezek a feszültség-művészek nyilvánvalóan nem tudnak segíteni bennünket élni, mert már nekik is nehéz, de küldetésük megértetni velünk rögeszméiket. Ezzel együtt nyilvánvalóan anélkül, hogy akarnák, segítenek abban, hogy megismerjük önmagunkat” – írta François Truffaut. A francia új hullám egyébként nagy tisztelője volt Hitchcock-nak, és különösen Claude Chabrol és Louis Malle alkotásain volt érezhető a hatása.
Hitchcock olyan szemlélet hordozója, amely mindnyájunkat arra kötelez, hogy belenézzünk a tükörbe és meglássuk azt is, amit nem akarunk látni. A nullát is a nevünkben és az identitásunkban. A hálószobáinkban az ürességet és a hideget – vélekedik az olasz elemző.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.