Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Szokolai Janka Dóra: A posztmodern stílus bemutatása Nemes Gyula Egyetleneim című filmjén keresztül

 Nemes Gyula Egyetleneim című filmjét egyetlen stílusirányzathoz vagy korstílushoz sem lehet kötni, műfajilag sehova sem lehet besorolni és a célközönséget sem lehet pontosan azonosítani. Ezzel a bizonytalansággal és sokféleséggel, azonban mégis tartozik valahova, amit úgy neveznek, hogy posztmodern stílus.

A film címe már elárulja, hogy a groteszk, paradox érzés fog érvényesülni, ugyanis az egyetleneim szó egy ellentmondásra épül. Az egyetlen többes száma értelmezhetetlen, mivel maga a szó tartalmazza, hogy nincs belőle több, ami a főszereplő fiú belső állapotát tükrözi, miszerint számára a női nem a legfontosabb, de nem képes egynél megragadni, hanem mindig újra és újra vágyik, de ez lehetetlen, akárcsak a cím értelmezése. A főszereplő bemutatása is groteszk módon történik, az élettere, a szerelmi élete, a barátai egyszerre tragikusak és komikusak. A fiú éli a tipikus budapesti fiatalok életét, bulizik, iszik, és természetesen nőt keres magának. Senki nem felel meg neki és ő sem képes a női igényeket kielégíteni, ugyanis rohan egyik lánytól a másikig, anélkül, hogy bármelyiket jobban megfigyelné. Belép az életébe egy prostituált lány, Judit, akihez szintén egy különös kettős viszony fűzi, egyedül nála figyelhető meg állandóság, jobban kötődik ehhez a lányhoz, mint a többihez, de erre is csak az elvesztése után döbben rá.

A fiú zavart, kicsapongó életét a kézi kamera szabálytalansága és a durva, éles vágások gyors egymásutánisága érzékelteti. Ezekkel a kísérletezésekkel és a megtervezetlennek tűnő dialógusokkal válik dokumentumfilm-szerűvé a film, ami műfaji besorolhatóságát nehezíti. A kameramozgás és a vágások szokatlansága miatt egyrészről dokumentumfilm, de a történet és a téma szempontjából akár drámának is lehet tekinteni. A tragikus sorsú lány és a pedofil, nőhajhász férfi szerelme, minden érzelem kimutatás nélkül és az egymás mellett mégis magányban élő pár megjelenítése teszi drámaivá a történetet. Azonban a vígjáték jegyei is fellelhetőek a filmben, a főszereplő próbálkozásai, az esetlensége és az egész életének komikus megjelenítése utal erre.

 

A film témája alapvetően a szerelem és az abból adódó konfliktusok és a megoldandó problémák, és mindez két fő szálon fut. Ettől a témától válik mindennapivá, mindenkivel megeshetnek ezek a hétköznapi élethelyzetek és az érzések, amiket bemutat, mindenki számára ismerősek, átéltek. Azonban mindezek megjelenítése eltér a megszokottól, a szerelmet nem, mint idilli, kiteljesedett érzést ábrázolja és képileg pedig nem a szabályosság és a letisztultság jellemzi. A szerelem torz módon jelenik meg, a maga nehézségeivel és fájdalmaival. A film képi világ pedig mindezt a dinamikus kameramozgással és a fragmentált jelenetekkel tükrözi.

A film során a tabu téma megszűnik, nem fél kimondani a valóságot, ezzel is érzékeltetve a mindennapiságát. Először Judit prostituált figurája lépi át a határokat, majd a főszereplő pedofil jelleme. A filmben, a kevés dialógus ellenére végig a trágár beszéd dominál , ami nem megszokott, az elvárásoknak nem megfelelő. A szórakozás bemutatását sem korlátozza, megmutatja a maga valóságában, nem cenzúráz semmit. Megjelenik a sexualitás, aminek az ábrázolása közben szintén nem takar el semmit és gátlások nélkül jelenít meg mindent, ami a posztmodern stílus egyik fő jellemzője. A nyelvi információk lényegtelensége a dialógusok befejezetlenségével, hiányával jelenik meg. Sokszor ábrázolja a beszédet úgy, mint egy felesleges, hiábavaló tevékenységet, ekkor torzul a hang és zene, vagy valamilyen más külső zaj lép a helyébe, ezzel is érzékeltetve a képi világ fontosságát. A szabálytalan nézőpont váltakozások miatt gyakran képes zavarba hozni a befogadót, ugyanis néha mintha kiszólnának a történetből a szereplők és a nézőt szólítanák meg, ezzel kizökkentve a nyugodt, stabil befogadói szemszögükből. A befogadó, a néző szinte lehet akárki, a célközönség nincs behatárolva, akár a mögöttes tartalmakat kereső, értelmezői igényekkel rendelkező befogadót is lekötheti és az egyszerű, kikapcsolódásra vágyó nézőt is szórakoztathatja. A posztmodern egyik jellemzője a magas kulturális és a populáris rétegek ilyenfajta összehozása, ami ebben a filmben pontosan érzékelhető.

Az átlagos, mindennapi cselekménysorral, de mégis a maga egyedi ábrázolásmódjával, kameramozgásával és vágástechnikájával teszi lehetővé, hogy a kategorizálhatatlanság ellenére mégis tudjuk kötni egy stílushoz. Az eddig említett stílusjegyei alapján Nemes Gyula Egyetleneim című alkotása ilyen módon sorolható be a posztmodern filmek közé.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) Egészség (16) egészség (92) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) Élet (3) élet (42) életkor (3) életminőség (3) életmód (154) Életmód (19) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) film (36) Film (8) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) földrajz (7) Földrajz (4) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) gondolkodom (48) Gondolkodom (7) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) holokauszt (17) Holokauszt (5) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kulturtörténet (11) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) társadalom (185) Társadalom (31) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) Zene (146) zene (31) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása