2015. jún 12.

A szenvedélyes szerelem a mai társadalom utolsó őrültsége

írta: Göbölyös N. László
A szenvedélyes szerelem a mai társadalom utolsó őrültsége

 passionate.jpg

A Le Figaro veti fel a kérdést, hogy mai életformánkba, amelyet a felgyorsulás diktatúrája vezérel, lehetséges-e az “első látásra fellobbanó szerelem és megállapítja, hogy a regények, filmek mindenesetre sok példát szolgáltatnak a pozitív válaszra. Elég csak a legismertebbekre, Anna Karenyinára, dr. Zsivagóra, szerelmére, Larára gondolni. A mai filmek is azt látszanak igazolni, hogy létezik ilyen szerelem. Hogy a való életben is előfordul, azt Paul Valéry is igazolja. A nagy francia költő 67 éves korában szeretett bele egy nála 30 évvel fiatalabb nőbe, aki aztán elhagyta és Valéry ebbe belehalt.

“ A szerelembe bele lehet halni - mondja Carole Bouquet francia színésznő - Játszottam Phaedrát, Berenice-t, akik szerelmükben eljutottak a végső pontig. A szerelem első látásra olyan erős, teljes és gyújtó hatású érzés, aminek nehéz ellenállni. Nem felel meg egyetlen logikának sem, aztán, amikor a szenvedély kimerül, a lélek kihuny, mert az esés túl nagy. A szerelem vára összeomlik és vele együtt az élet is.”

A szerelem és a józan ész olyan ellentétesek egymással, mint a tűz és a viz. Amikor az első győzedelmeskedik, a második elhalványul, és amikor a szerelem elmúlik, az ész felébred.” És ez az ébredés nagyon fájdalmas - mondja Ghislaine Paris szexológus orvos -‚ mert az emberek gyakran úgy élik meg, mint lemondást. A szerelem olyan érzés, amely ellentmond az óvatosságnak. Aki szerelembe esik, az elveszti a józanságát és amikor már nem szerelmes, újra megtalálja. A visszatérés is fájdalmas, mert csődként élhető meg.”

A lap a témában megszólaltatja Serge Hefez pszichoanalitikust is: „Mindig skatulyába akarták szorítani a szerelmet, mint, egyébként a szexualitást is. Szerelmesnek lenni őrültség - mondják - fenyegetést jelent a rendre, a családra, a jogra. Holott ez egy feminista megnyilvánulás abban a mértékben, hogy a nőket sokáig bezárták az anya, a feleség szerepébe, de nem fogadták el, mint szerelmest. Ennyiben a szerelem első látásra az ellenállás egyik formája. Miért büntetik a házasságtörőt minden vallásban? Mert úgy gondolják, hogy veszélybe sodorja a társadalmi egyensúlyt.” Van, aki éppen ezért fél tőle.”

Eric-Emmanuel Schmitt belga drámaíró szerint ez egy kezelhetetlen állapot. „Én félek a szenvedélyes szerelemtől. Tudom, hogy létezik, de számomra a szerelem nem azt jelenti, hogy azonnal belezúgok valakibe. Ez nem hősies aktus A hősiesség inkább egy olyan boldogság építésében és megőrzésében van, amit hosszú ideig teremt meg az ember a szeretett lénnyel.”

Ruwen Ogien pszichológus véleménye, hogy a nagy szerelmi szenvedély mindent megzavar. ”A nyugalmat, a mindennapok rendjét,a barátok körét. Az egyikük azt mondta nekem: Őrület, hogy a bankszámlám és vele én is, milyen jó érezzük magunkat, amikor nem vagyok szerelmes.” Nem véletlen, hogy legújabb regényében megpróbálja dedramatizálni a szerelmet, néhány olyan romantikus elképzelés cáfolatával, mint hogy a szerelem örök, a szerelem fontosabb, mint bármi más, hogy csak egyszer lehet szeretni,hogy a szeretett lényt nem lehet mással helyettesíteni.” Ez nem igaz, a szerelem nem örök, nem tart egy életen át, lehet egyszerre több embert szeretni és a szeretett ember nem pótolhatatlan” - jelenti ki. A pszichológus különbséget tesz a szeretni és a szerelembe esni között. Ez utóbbi, véleménye szerint, a mai neoliberális társadalmakban, amelyben nincs más törvény, mint a fékeveszett fogyasztás, csak egy lopott pillanat, míg a szeretni fogalom azt jelenti, hogy létrehozunk egy emberpárt, amelynek megvannak a szabályai, a tartama, az elkötelezettsége.

Roland Barthes író megfigyelte, hogy az emberek gyakran a szerelembe lesznek szerelmesek, nem valakibe és ez jó hatással van rájuk. Ez az állapot tarthat egy napig, egy hétig, egy hónapig is. Ez szerinte “szentimentális nomádság”, amelyet elősegít a gazdasági válság. Az emberek magányosak, szerelembe esnek, de valóban szerelem-e ez? A szerelem munka - állapítja meg - együtt átélt kihívások, építés, felelősség. “Nehezebb a vonatot megtartani a síneken, mint kisiklatni”- találó mondattal illusztrálja a kettő közötti különbséget.

 

Szólj hozzá