2015. jún 15.

Egészségünk érdekében koplalhatunk, de óvatosan

írta: Göbölyös N. László
Egészségünk érdekében koplalhatunk, de óvatosan

A koplalást már régóta alkalmazzák az egészségre való jótékony hatásaiért, de csak bizonyos szabályok betartásával szabad ehhez folyamodni. - írja a Le Figaro, amely felkérte dr. Françoise Wilhelmi de Toledo specialistát a téma részletes ismertetésére.

“ Mértéktartónak kell lenni mindenben, tiszta levegőt szívni, fizikai gyakorlatokat végezni minden nap és a kis bajokat inkább koplalással, mint orvosságokkal kúrálni” - tanácsolta már az ókorban nagy Hippokrátész. A koplalás jó híre azóta is fennmaradt és a XX. századtól kezdve sok kutatás is folyik az emberi szervezetre gyakorolt pozitív hatásairól.

1980 óta Oroszországban ez a terápia része a közegészségi politikának. És vannak klinikák, amelyek fogadnak koplalásra jelentkező pácienseket. Ilyen, például a németországi Überlingenben a Buchinger klinika.

A francia szakértőtől megtudjuk, hogy a stressz,a fáradtság, a kiegyensúlyozatlan táplálkozás megbosszulja magát: a bőrön megjelenő pattanásokkal, a faggyúmirigyek túltermelésével, a fakó arcszínnel, a szem alatti karikákkal. Amikor azonban koplalunk, bélflóránk pihen és regenerálódik, nem terhelik toxikus anyagok, a fentebb jelzett problémák megszűnnek, bőrünk regenerálódik és simább lesz. Arra viszont ügyelni kell, hogy a koplalás ne tartson sokáig, mert akkor megjelennek a ráncok is. Ugyanis azzal számolni kell, hogy a test ilyenkor a tartalékaiból ment és kalóriákat éget. De ugyanakkor pozitív hatásként csökken az inzulin és a vércukor szint ,ami hozzájárul a szív- és keringési rendszer egészségéhez. Megtudjuk azt is, hogy a koplalást gondosan elő kell készíteni, nem szabad hirtelen elhatározni, hogy másnaptól nem eszünk. A legjobb megoldás bevonulni egy erre specializált klinikára, ha ez nem megoldható, orvossal kell konzultálni, vagy követni egy szakkönyv útmutatásait. A kúrához keresni kell egy/stressztől és minden külső agressziótól mentes helyet és a koplalási periódusban nem tanácsos dolgozni.

A kúra alatt amely egy hétig is tarthat, inni kell 1,5-2 liter vizet. Délben 2,5 dl gyümölcslevet, este ugyanennyi zöldséglevet. (Ezt hívják „léböjtnek”). Napközben többször kell pihenőt tartani, lehet sétálni, kerékpározni másfél órát. Az időtartamot az határozza mindig meg, hogy milyen a formánk. Ezeknek a tevékenységeknek kellemeseknek kell lenniük számunkra. Jót tesz a meditálás és az olvasás is.

A koplalást nem lehet hirtelen teljesen abbahagyni. Ha egy hétig koplaltunk,akkor a szokásos étkezéshez csak 4-5 átmeneti nap után lehet visszatérni. A fokozatosságot mindenképpen be kell tartani, mivel az evésvágy ilyenkor nagyobb, mint az emésztési kapacitásunk és a túl gyorsan és sokat eszünk, hányásra számíthatunk. Aki attól tart, hogy az éhezés következtében rosszkedvű, esetleg agresszív lesz, azt a szakember megnyugtatja: 2-3 nap után az éhségérzet eltűnik.

Szólj hozzá

egészség életmód diéta