2015. okt 21.

Nyitva marad-e a torinói Lombroso-múzeum?

írta: Göbölyös N. László
Nyitva marad-e a torinói Lombroso-múzeum?

lombroso.jpg

Cesare Lombroso (1835-1909) olasz orvos, antropológus figurája, a frenológiára és a fiziognomikára alapuló elméletei még mindig vita tárgyát képezik. A change.org honlapon két petíciót indítottak el. Az egyik a torinói egyetem kezelésében álló bűnügyi antropológiai muzeúm bezárását kéri, a másik a bezárás ellen tiltakozik.

A No Lombroso bizottság 2009-tól, a múzeum megnyitásától kezdve harcol annak bezárásáért. ”Ellenezzük a Lombroso által törvényellenesen összegyűjtött emberi maradványok kiállítását. Kérjük, hogy ezeket szolgáltassák vissza és temessék el. Az egyetem, ha akar, csináljon múzeumot Lombrosónak, de a birtokában lévő maradványokból vagy másolatokból” - szól a felhívás.

A bizottság élvezi a meridionista mozgalmak támogatását, amelyek sérelmezik Lombroso nézeteit, mivel szerintük az antropológus elméletet gyártott Dél-Olaszország és a déliek kisebbrendűségéről.

„Meg akarjuk védeni az emberi méltóságot és egy ilyen típusú múzeummal fennáll annak a kockázata, hogy újra előjönnek a pozitivizmus rasszista elméletei.” - mondják.

A szeptember közepén közzé tett petíciót eddig mintegy 10 ezren írták alá. A múzeum nyitva tartása mellett 4 ezren voksoltak. Ezt a kampányt maga a múzeum igazgatója, az egyetem történésze kezdeményezte. ” A múzeum Olaszország történetének egy darabját képviseli és az egész világban érdeklődnek iránta. Nincs semmi ok a bezárására. A tudomány története tele van tévedésekkel. A múzeum azt példázza, hogy minden elmélet felülvizsgálható.”- nyilatkozta. A déliek állítólagos lebecsüléséve1 kapcsolatban cáfolta, hogy Lombroso így gondolkozott volna: ” A múzeumot semmiképpen nem lehet a déliek közös sírjának tekinteni, mint ahogy a No Lombroso bizottság állítja. Ez minden alapot nélkülöző, alaptalan értelmezés.”

Az egyik szimbolikus tárgy mindkét fél számára Giuseppe Villella koponyája. Lombroso a kalábriai útonálló koponyájának vizsgálata alapján alakította ki elméletét a bűnelkövetés biológiai determinizmusáról. Vannak antropológusok, akik azonban ezt tagadják.

A koponya visszaszolgáltatását Motta Santa Lucia község kérte a catanzarói bíróságon. A torinoi egyetem kérésére azonban a pozitív ítéletet a catanzarói fellebbviteli bíróság felfüggesztette 2013-ban. Ugyanebben az évben a torinói önkormányzati tanács megszavazott egy indítványt Villella koponyájának a születési helyére való visszaadásáról.

A Lombroso-múzeum körüli huzavonával kapcsolatban megszólalt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM), amely felhívta a figyelmet arra, hogy a múzeumnak be kell tartania azokat a tudományos és etikai szabályokat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy nyitva maradhasson.

Cesare Lombroso elméleteiben persze a koponya formájából levont következtetések erősen megkérdőjelezhetők, hanem mások is: például a bűnöző hajlam öröklődésével kapcsolatos nézetei, vagy az a teória, mely szerint a balkezesek között háromszor annyi a bűnelkövetésre, mint a jobbkezesek között…

 

 

Szólj hozzá

tudomány bűnözés antropológia Olaszország