2016. feb 24.

És mi lesz a jéghegyekkel?

írta: Göbölyös N. László
És mi lesz a jéghegyekkel?

titanic.jpg

Ennyit tesz a mitománia, egy agyonreklámozott többszázmilliós, 11 Oscarral kitüntetett, amúgy bűnrossz film, no meg az utóélete. 106 évvel a Titanic elsüllyedése, és 21 évvel James Cameron kolosszális mozija után ismét vízre száll minden idők leghíresebb balsorsú óceánjárója, amelynek a végzet csupán egyetlen utat engedélyezett, de rejtélye azóta is foglalkoztatja a történészeket és az összeesküvés-elméletek gyártóit.

Mint azt világgá kürtölte a média, Clive Palmer ausztrál milliárdos megépítteti a Titanic pontos mását. 2018-ra tervezik a hajó keresztelőjét és első útját.

„A Titanic egy álomhajó volt, a Titanic II. pedig az álmok megvalósulása lesz” – nyilatkozta a tulajdonos.

Az 1997-ben kezdődött Titanic-mániát jószerével egy pillanatig sem hagyták azóta sem pihenni, és ebben nem kis része volt a filmrendezőnek, hiszen James Cameron ma is jelentős szerepet játszott a jéghegy áldozatául vált luxushajó roncsai körüli kutatásokban. A 100. évfordulóhoz közeledve újabb és újabb részletekre került fény, meséltek az óceán mélyéről felhozott tárgyak is, friss elméletek is születtek a balesetről, illetve annak elkerülhetőségéről, a felelősségről, a különböző előre látható hibákról, hiányosságokról és máig nem bizonyított biztosítási csalásokról. Ekkor merült fel, hogy 2012-re újra felépítik a Titanicot, de erre pénzügyi okok miatt mégsem került sor. Végül a beruházás több mint 500 millió dollárt emésztett fel, az angol Blue Star Line készítette el a terveket, míg maga az építés egy kínai tengeri hajógyárban folyik. (Csak emlékeztetőül: az eredeti Titanic tulajdonosát White Star Line-nak hívták…).

Az új hajó tökéletes mása lesz az eredetinek. A nagy lépcső, a törökfürdők, a párizsi kávézó – semmit sem hagynak ki. Ugyanúgy 53 méter magas és 269 méter hosszú lesz, három emeleten helyezkednek el a kabinok. Természetesen a „harmadosztályt”, amelyet a filmben és a valóságban sorsára hagytak, nem fogják a korhűség kedvéért feltámasztani. És természetesen a hajó fel lesz szerelve a legmodernebb digitális radar és navigációs rendszerekkel, és mindazokkal a technológiákkal, amelyek elvárhatók egy 21. századi hajó biztonsági követelményeivel szemben. Arról máris biztosítják a leendő utasokat a tulajdonosok, hogy mindenkinek jut mentőmellény. A fagyhaláltól amúgy sem kell tartani, legalábbis az első úton, mert a Titanic II. Hsziangszuból indul, végállomása Dubai. Tehát jégkatasztrófa kizárva. Igaz, arrafelé mostanság elég gyakoriak a tengerrengések és a cunamik, sőt, az örök vészmadarak - a kínai gyártók miatt - rossz ómenként emlegetik azt a tavaly nyári, több mint 500 halálos áldozattal járó hajószerencsétlenséget, amely a Jangce folyón történt. Tehát azért nem árt óvatosan kiállni alkonyatkor kitárt karokkal a hajó orrába, mert lehet, hogy az utolsó naplementéjük lesz…

Egyelőre nincsenek megbízható adatok arról, hogy mennyibe kerülnek majd a jegyek, de az előrelátó bukmékerek máris spekulálnak. Az interneten hihetetlen árak bukkantak fel. Állítólag voltak olyanok, akik már akkor felajánlottak egymillió dollárt, hogy biztosan ott lehessenek a Titanic II. első útján, amikor még az sem lehetett tudni, hogy a hajó egyáltalán megépül. (1912-ben egy első osztályú lakosztály – mai árfolyamon – 100 ezer dollárba került).

A Titanic-őrület tehát folytatódik. Miközben egyre fogy a remény, hogy valaha teljesen tisztán lássunk az 1912. április 15-re virradó éjjel történt tragédia ügyében. Az utolsó olyan túlélő, akinek még voltak emlékei, Eva Hart, 1996-ban, 91 éves korában meghalt. Az utolsó „szemtanú”, Milvina Dean, 97 évesen, 2009-ben hunyt el, de a katasztrófa idején még csecsemő volt. Tehát a Cameron-film végén a gyöngysorát az óceánban fekvő roncsok közé hajító idős hölgy, Rose, épp úgy a képzelet szülötte volt, mint a kabinajtóban kapaszkodva jéggé fagyott Jack…

Szólj hozzá

mozi katasztrófa történelem hajózás Titanic