2016. már 16.

Van-e a jó alvást biztosító ideális póz?

írta: Göbölyös N. László
Van-e a jó alvást biztosító ideális póz?

sleeping-1.jpg

Két francia specialista, egy masszőr-kineziterapeuta és egy oszteopata magyarázza az egyes pózok előnyeit és hátrányait a Le Figaróban.

Hason fekvő póz: még ha vannak is, akik nagyon kellemesnek találják, nem ez a póz felel meg a legjobban a testnek. Ugyanis megfeszülnek a nyak és a nyelőcső izmai, nyomódik a mellkas, ami miatt légzési zavarok keletkeznek. A póz nem ideális a nyaknak sem, megfigyelhető, hogy akiknek szokása minden éjjel hason aludni, inkább szenvednek nyaki fájdalmakban, mint azok, akik hátukon vagy oldalt fekszenek. Amikor az ember hason alszik, a feje oldalt fordul és a gerinc megfeszül, a hát homorít, a csigolyák nem illeszkednek jól egymáshoz.

A magzatpóz: ez a legelterjedtebb, pedig nem felel meg mindenkinek. A gerincoszlop kigömbölyödik, nem marad meg a természetes görbülete, a mellkasnak nincs elég helye a kitáguláshoz. Aki nagy lélegzeteket szokott venni, az ebben gátolva van. Jót tesz viszont annak, akinek fájni szokott a háta. Aki ebben a pózban alszik rendszeresen, annak érdemes egyik lábát behajlítani, a másikat kinyújtani, mert ez könnyítést jelent a medence számára.

Háton fekvés: Gyakran mondják ‚hogy ez az ideális póz. Tény, hogy az arc nem gyűrődík órákig a párnákon, de minden az illető morfológiájától és a matractól függ. Ha valakinek a háta görbe és a feje előrehajlik ‚ annak több párnával hasznos aláducolnia a tarkóját. A túl kemény matrac is fájdalmakat okozhat, mert az izmokat túlságosan nyomja. Ezenkívül, ez a póz nem ajánlott azoknak, akik horkolnak, vagy apnoéban /lélegzet-kihagyás/ szenvednek. A háton alvás a test számára kényelmesebbé válik, ha a térdek alá párna kerül, hogy az izmok ne feszüljenek.

Az oszteopata véleménye szerint vigyázni kell minden póznál arra, hogy a karok ne legyenek magasabban, mint a vállak, mert az idegek és az erek összenyomódnak és ez zsibbadáshoz vezet. Ha a súly a vállakra nehezedik, reggelre azok is fájdalmasak lesznek.

Az oldalt fekvést kényelmesebbé teszi, ha párnát rakunk a térdeink közé, hogy a combcsont a medence tengelyébe kerüljön és kerülni kell a két térdcsont közvetlen érintkezését. Tanácsa, hogy ne feküdjünk egész éjszaka alatt csak egyetlen pózban, mert így a vér és az oxigén nem tudja megfelelően átjárni a szöveteket és az éjszakai regeneráció nem lesz tökéletes.

Szólj hozzá

alvás életmód Franciaország Egészég