2016. ápr 30.

A rossz alvás beteggé tesz, de bánjunk csínján a sziesztával!

írta: Göbölyös N. László
A rossz alvás beteggé tesz, de bánjunk csínján a sziesztával!

sleep.jpg

A Kaliforniai Egyetem egészségügyi központjának kutatói szerint a rossz alvás beteggé tesz.

A kutatók 2005 és 2012 között egy országos felmérés keretében 22 ezer olyan emberrel foglalkoztak, akik rosszul aludtak, és náthásak, influenzásak voltak, vagy tüdőgyulladásuk volt a felmérés kezdete előtt legalább 30 nappal.

Kiderült, hogy az alváshiány nagy mértékben gyengíti az immunrendszert, ami által a különböző fertőzések könnyebben utat találnak az emberi szervezetbe.

A kevés alvás növeli a cukorbetegség és a túlsúly kialakulásának veszélyét is. A laptin, az a hormon, amely jelzi az agynak, hogy már eleget ettünk, csökkentett mértékben működik, a grelin, az a hormon, amely éhségérzetet kelt, fokozza tevékenységét. Az alváshiányos ember így többet eszik és főleg zsíros és édes ételeket.

A 21. század járványának is nevezett rossz alvással még nem foglalkoznak különösebben az orvosok – mondják a kutatók – holott nagyobb figyelmet kellene ráfordítani, mivel számos betegség forrása lehet. És a mai stresszes világunkban egyre többeket érinthet, hogy nem tudják kellőképpen kialudni magukat.

És mi a helyzet a sziesztával? Sok helyütt még mindig a lustaság szimbóluma, pedig az egészségre gyakorolt pozitív hatása bizonyított.

Ezzel együtt nem egy, hanem kétféle szieszta létezik, amelyek hatásaikban is különböznek. Az egyik, az úgynevezett „parking” szieszta, amely 15-30 percig tart és elsősorban relaxáló hatású. Ennél egy kis könnyű álomról van szó, amely az agy relaxáló hullámainak termelését segíti elő. A szív működése és a légzés lelassul, a koncentrációs és egyéb agyi működések javulnak. Ehhez a minisziesztához csak egy kényelmes kis hely kell, az autóban, a kanapén, ahol el lehet szenderegni levetkőzés nélkül.

A másik a hosszú szieszta, amely 2-3 órás és célja az éjszakai alváshiány pótlása, amely magába foglalja az alvás összes ciklusát. Tudni kell, hogy dupla hatása an, mint az éjszakai alvásnak, a 2 óra négyet ér. Ehhez már tanácsos pizsamában, vagy a szokásos éjszakai viseletben ágyba bújni.

Nem javasolt viszont a rossz alvóknak, akik a hosszú sziesztával csak tovább rontják az éjszakai alvásuk esélyeit.

Szólj hozzá

alvás orvostudomány USA Életmód Egészség