2016. máj 08.

Elment a japán űrzene atyja

írta: Göbölyös N. László
Elment a japán űrzene atyja

Tomita Isao halálára

tomita.jpg

Amikor a 70-es években szintezitátorra írt vagy átírt zenét hallgattunk, Keith Emerson, Vangelis és Jean-Michel  Jarre között ingadoztunk. Kevesekhez jutott el nálunk akkoriban, de eljutott, akkor igazán elismerést aratott egy japán muzsikus, Tomita Isao, aki bár idősebb volt pályatársainál, mégis azokban az években robbant be a maga elektronikus muzsikájával. Most búcsúzunk a 84 évesen elhunyt Mestertől.

Két nagy „slágere” volt akkoriban, a Debussy-átiratokra épülő Snowflakes are Dancing (1974) és a Pictures at an Exhibition (1975), vagyis Muszorgszkij Egy kiállítás képeinek újabb változata, amely dallamvilágában hűebb maradt az eredetihez, mint Emerson szabad variációja, ellenben remekül kihasználta a szintetizátorok beszélő, hangutánzó hangjait.

Tomitát az amerikai Walter/Wendy Carlos (A Mechanikus narancs zeneszerzője) elektronikus kísérletei vezették Robert Moog találmányához és a többi szintetizátorhoz. Leghíresebb munkái klasszikus, illetve 20. zenék átirataiból születtek. Átértelmezte Stravinsky Tűzmadarát, Gustav Holst Planéták-ját – ezt tartotta legjobb munkájának - de Ravel Bolerója is új színeket kapott az ő hangszerelésében. Rejtélyes és félelmetes volt Bermuda Triangle című albuma  is(1978). De szívesen dolgozta fel hazája legendáit, irodalmi-történelmi örökségét is. Számos nagy, látványos szabadtéri koncerten mutatta be műveit: 1984-ben Linzben a kortárs zenei fesztiválon „Az univerzum lelke” című előadásában egy a levegőben felfüggesztett üvegpiramisban muzsikált 80 ezer néző felett. 1986-ban a New York-i Szabadságszobor 100. évfordulóját ünnepelte hasonló, „Hangfelhő” (Sound Cloud) előadással.

Számos filmzenét is írt, ezek közül a legismertebb az 1974-es Nostradamus próféciái című japán katasztrófafilm volt.  Egyik utolsó nagy munkája a 2012-ben megjelent Symphony Ihatov volt, amelynek szólistájának egy virtuális énekesnőt, Miku Hatsunét választotta és iTunes-on tette közzé.

„Nem hiszem, hogy az számít, hogy milyen technikával szólal meg a zene. Az  fontos, hogy olyan anyag szülessen, amelyet az emberek szívesen hallgatnak” – mondta Tomita Isao egy három évvel ezelőtti interjúban.

 

Szólj hozzá

elektronika halálozás Japán Zene Tomita Isao