2016. máj 31.

Hogyan keljünk egészségesen?

írta: Göbölyös N. László
Hogyan keljünk egészségesen?

ebredes.jpg

A reggeli felkelés sok ember számára nyűgös procedúra, ezért egy kis plusz szundikálással kompenzál.  Joelle Adrien francia neurobiológus szerint ezt helytelenül teszi, mert árt magának. A doktornő a le Figarónak adott a felkelés egészségmegőrzésére vonatkozó tanácsokat.

A pótszundikálás – magyarázta – azért árt, mert az ember ilyenkor az úgynevezett könnyű alvás állapotába kerül, amelynek eredménye a belső biológiai óránk megzavarása. Jobb tehát az óracsengést követően felkelni. Ám ez ne történjen hirtelen, mert az éjszaka folyamán elmerevedett ízületek látják kárát. Az izmok védik őket, de a hirtelen mozdulatokkal összehúzódnak és akadályozzák a mozgást. Felkelés előtt célszerű nyújtózkodni, körkörös mozdulatokkal fellazítani a bokát, felhúzni a térdet. Lazít a csuklóforgatás és a karmozgatás is. Maga a felkelés pedig akkor kíméletes, ha első lépésként az oldalunkra fordulunk.

Az alvás problémáira specializálódott pszichológusok figyelmeztetnek arra, hogy felkelés után ne maradjunk félhomályban, áradjon be a szobába a természetes fény, amely segíti a szervezet átállását a nappalra. Mivel a szervezet az alvás 6-8 órája alatt kiszárad, ne múlasszunk el reggeli előtt egy pohár vizet inni.

Reggel az embereknek általában kevés az idejük, sietnek, ezért sokszor úgy érkeznek a munkahelyükre, hogy csak egy narancslevet ittak és legfeljebb egy magos szeletet rágcsáltak el. Ez a glükóz tartalom miatt rövid ideig tartó frissességet eredményez. A tanács: kerülni kell a finomított cukrokat, rostokban gazdag, laktató dolgokat együnk, pl. két szelet teljes kiőrlésű kenyeret, két lágy tojást, vagy egy szelet sonkát, vagy két szelet kenyeret sajttal, egy paradicsommal. Akik az édes ízeket kedvelik, azok ehetnek zabpehellyel, banánnal, mandulával, erdei gyümölcssel dúsított kefírt. Akinek reggel nincs étvágya, ez utóbbiakat is magával viheti a munkahelyére.

Sokan reggel hideg vízzel zuhanyoznak. Ez nem jó választás. A szervezetnek reggel magasabb hőmérsékletre van szüksége, hogy felmelegedjen és este hidegebbre, hogy elalvás előtt lehűljön – javasolja dr. Joelle Adrien.

Szólj hozzá

alvás egészség életmód Franciaország