2016. okt 24.

A Montessori-pedagógia alkalmazása otthon

írta: Göbölyös N. László
A Montessori-pedagógia alkalmazása otthon

montessori.jpg

Az 1907-ben alapított Montessori iskolát eredetileg Maria Montessori olasz pedagógus azzal a céllal hozta létre, hogy a rossz körülmények között élő gyerekek számára biztosítsák az érzelmi nevelésen, a szabadságon alapuló oktatást. Mára azonban ezt az oktatási formát inkább a jómódúak vehetik igénybe, mert drága. Marie Robert,  a marseille-i Nemzetközi Montessori iskola pedagógiai igazgatóüja azonban tud tanácsokat adni a szülőknek arra, hogy egyes elemei hogyan alkalmazhatók házilag – írja a Le Figaro.

A szobának, ahol a gyerek életének első éveit tölti, az optimális fejlődését kell elősegítenie: 0-2 év közöttieket nem szabad például rácsos ágyba tenni, inkább fektessünk le a földre egy matracot, amelyen szabadon mozoghat. A polcok magassága akkora legyen, hogy négykézláb is elérje a rajta lévő játékokat. Be lehet állítani egy ráccsal védett tükröt is, hogy ismerkedjen magával. Később a kézügyesség fejlesztésére be lehet vonni a konyhai munkákba. Bízzuk meg azzal, hogy egy kis merőkanállal rakja át a lencsét egyik pohárból a másikba, vagy jelöljünk meg egy kis területet, amit felsöpörhet.

Ha a család rendelkezik kerttel, tanítsuk meg locsolni.

Szükségtelenek a fogmosásra való rábeszélések, inkább vonzóvá kell tenni azzal, hogy a fürdőszobában külön helyezünk el egy színes poharat, jó illatú krémet egy tálcára. Az ebédlőasztalnál ne ültessük magas székre, inkább az ő magasságának megfelelő kisszékre, kisasztalhoz.

A színek válogatását maguk a gyerekek is kedvelik. Ennek lényege, hogy olyan tárgyakat kell azonos helyre rakni, amelyek azonos színűek. A kicsiknek kezdetben ne alkalmazzunk 3 színnél többet.

Szólj hozzá

oktatás család otthon Montessori