2017. feb 13.

Michelangelo Mózese a régi fényével ragyog

írta: Göbölyös N. László
Michelangelo Mózese a régi fényével ragyog

mozes.jpg

Százötven év után Michelangelo Mózese visszakapta azt a fényét, amelyet a Mester adott neki. A római San Pietro in Vincoli templom látogatói immár így gyönyörködhetnek benne II. Gyula pápa sírjánál.

A vállalkozást az olasz szerencsejáték-cég finanszírozta és egy olyan megvilágítási rendszert hoztak létre, amely visszaállítja az 1546-os fényviszonyokat hajnaltól napnyugtáig.

Az ablakot, amely a művészi kárt okozta bezárásával, virtuálisan újra kinyitották, véget vetve a közömbösségből és tudatlanságból álló történetnek, amely elhomályosította azokat a zseniális fogásokat, amelyek Michelangelóra jellemzőek voltak.

„Már közel két évszázada nem láthatták az emberek a szobrot olyannak, amilyennek Michelangelo akarta” – nyilatkozta Antonio Forcellino restaurátor, aki rájött a szoborral kapcsolatos fényhatás szerepére. Ő volt az, aki a 2001-es előző restauráció idején rájött, hogy Michelangelo, megalkotása után 25 évvel elfordította a szobor fejét.

A mostani restaurációnál tulajdonképpen csak a szennyeződést akarták eltávolítani a szoborról. De a dokumentumokat és a szobrot alaposan megvizsgálva kiderült, hogy a Mester nagy szerepet adott a ráeső fénynek. Átgondolta, hogy a kő hogyan fog reagálni rá.

A szobrász idejében két ablak volt a falon a sír oldalainál. A szobrot úgy helyezte el, hogy tekintete a baloldali felé fordult és a napsugarak a homlokát érték.

Az eredmény egy fénykontraszt volt a márványon. Michelangelo ezt használta már a képeinél is a fehér szín adagolásával.

„A szobor befejezésekor gondosan választotta meg a munkaeszközeit és a faragás módját. Amikor azt akarta, hogy a kő magába szívja a fényt, fogazott vésőt használt, ha nagyobb fényességet, akkor habkövet, amellyel a kő sima hatást kelt. Amikor fényesíteni akarta, ólmot. Ezt tette Mózes karjával és homlokával. A szobornak ezek a részei fénylenek a legjobban” – magyarázta Forcellino.

Két évszázaddal ezelőtt azonban a bazilika mellett megépítették a mérnöki kar épületét és az egyik ablakot bezárták. A másik oldalra egy raktárat helyeztek, így mind a sír, mind a szobor homályba került. Forcellino felfedezése után nem nyitottak újra ablakot, hanem mesterségesen rekreálták a régi fényt.

 

 

Szólj hozzá

szobrászat Róma Olaszország Mózes Michelangelo kulturtörténet