2017. júl 11.

Autó nélküli városcsodák

írta: Göbölyös N. László
Autó nélküli városcsodák

hydra.jpg

A nemzetközi turizmus legkeresettebb városai manapság azok, amelyek megszabadították magukat az autóktól. A La Stampa válogatott a legszebbek közül.

Az első helyen Velence áll, nyilvánvaló okból, de ez volt az első város, amely bevezette az addig nem létező „parkold le az autódat és utazz tovább tömegközlekedéssel” rendszert, amelyek ez esetben a vaporettók, gondolák vagy gyalogos sétautak.

A belgiumi Gent városa, amely egy órányi van Brüsszeltől, valamikor egyike volt a kontinens legnagyobb városainak, Párizs után a második helyen állt. A 12.- és 14. század között rendkívül gazdag volt, hála a szövetkereskedelmének. A régi céhek házai ma is látható a Leie folyó partján. Különösen érdekes a hajósok és a gabonamérők háza, amelyek felismerhetők a falakon díszlő címerek alapján.

gent_big.jpg

Néhány km-re Amsterdamtól van egy olyan helység, ahová nem érkezett el az iparosítás. A 8 ezer lakosú Giethoorn, amelyet az egyházból kiszakadt szerzetesek alapítottak 800 évvel ezelőtt, szinte semmit sem változott. A csatornák sűrű hálózata, amelyre épült, lehetetlenné tette a modernizálását. Nincsenek utak egy biciklipálya kivételével. Az „Észak Velencéjének” elnevezett kisvárosban minden ház egy-egy kis szigetre épült. 170 kis fahíd köti össze őket. A közlekedés gyalog vagy punternek nevezett, a velenceihez hasonló bárkákon folyik.

Kiotó a Világörökség része, és több mint ezer évig japán fővárosa volt. A keleti részét nevezik Higasijamának, a „Kelet Hegyének”. A kis negyedben csak gyalogutak vannak, ahol a látogató kóstolót kap az autentikus japán kultúrából. Bejáratát a 17. századi Higasi-Hongan-dzsi szentély jelzi, amely Kiotó legnagyobb faépítménye. A városban a turista megcsodálhatja a sok régi szentélyt és a császári palotát.

Marokkó legrégibb királyi városa, Fez, a világon legjobban épen maradt erődítményekkel. 9400 kis utcája olyan keskeny, hogy autóval nem lehet bennük közlekedni. Az emberek kerékpáron, szamárháton, vagy leginkább gyalog járnak.

fez_09.jpg

A görögországi Hidrát sokan onnan ismerik, hogy a 60-as években sokáig itt élt Leonard Cohen, és a kanadai költő-énekes később is szívesen visszatért oda, ahol élete legnagyobb szerelmét, Marianne-t megismerte. A szigetet csak bárkán lehet megközelíteni, rajta szamár és a vizitaxi a fő közlekedési forma.

Az alaszkai Halibut Cove mindössze 50 lakosú település a Kachemak-öbölben. Csónakkal, vagy hidroplánnal közelíthető meg. Aszfaltozott utcái nincsenek.

Az Adria gyöngyszemének tartják Dubrovnikot, amelynek központja autómentes, útjai járólapokkal fedettek. Erődrendszer veszi körbe.

És végül Koppenhága központja, a világ egyik legnagyobb gyalogos zónája a Strøget, amelyet 1962-ben hoztak létre. A város több mint 400 km hosszú kerékpár úttal rendelkezik.

Szólj hozzá

turizmus közlekedés urbanizáció könyezetvédelem Velence