2017. okt 07.

Hasznos szemforgatás

írta: Göbölyös N. László
Hasznos szemforgatás

palming-eye.jpg

Viszket, szúr, ég. Ha órák hosszat ülünk a számítógép képernyője előtt, szemünk egyszer csak megálljt parancsol. A mozdulatlanság, a szem elsőszámú ellensége.

A szem gömb alakú szerv, szüksége van arra, hogy forogjon, mozogjon – mondja Eva Lothar doktor, a francia L’art de voir (A látás művészete) társaság oktatója. A doktornő a Le Figaróban adott szemkarbantartási tanácsokat az olvasóknak.

A képernyő legyen mindig szemünk magasságában. Ez nem erőlteti meg a tarkónkat, nem kell állandóan felfelé vagy lefelé néznünk. Ügyelni kell a megfelelő világításra is. A képernyő nem tekinthető egyedüli fényforrásnak. Gyújtsunk meg még mellé egy szobai lámpát, vagy használjuk fel a legkevésbé agresszív nappali fényt, ha az elég erős.

A szem izmainak lazítása érdekében képezeljük el azt a bizarr testhelyzetet, hogy a fejünk egy rugalmas szálon függ felettünk és mozog. hagyjuk óvatosan forogni jobbra, balra, és körözzünk vele. Ebben a helyzetben kihúzzuk a törzsünket és könnyebben lélegzünk. Ez jó hatással van a szemre, amelynek sok  oxigénre van szükségünk.

Egy másik szempihentető gyakorlat: tegyük mindkét könyökünket az asztalra, talpunkat a padlóra. Majd rakjuk egymás mellé a kezünket, mintegy kosarat formázva velük és hajtsuk bele a fejünket hat mély lélegzetvétel idejére. Totális sötétségben leszünk, ami megnyugtatja szemünket. Ez a gyakorlat a vállat és a tarkót is megmozgatja.

Természetes reflex a szempilla-rebegtetés. De ha a képernyőre szegezzük a tekintetünket, ez elmarad, holott fontos, mert ezzel egy tizedmásodpercnyire pihentetjük a lecsukással a szemet és elősegítjük a könnyek egyenletes elosztását.

Amikor tehetjük, keljünk fel a székről, járkáljunk, tekintetünket vigyük ide-oda. Ha szemüvegesek vagyunk, időnként vegyük le, ugyanis a fokális távolság a szem és a szemüveg között szintén fáraszt.

Szólj hozzá

egészség szem torna látás relaxáció Franciaország