2018. máj 05.

Miért van szüksége az újságírásnak egy „hír-ENSZ-re”?

írta: Göbölyös N. László
Miért van szüksége az újságírásnak egy „hír-ENSZ-re”?

giornali-europei.png

A javaslat a Reuters Institute igazgatójától, Rasmus Kleis Neilsentől származik, aki ettől reméli az újságírók és a digitális platformok közötti háborúskodás megszüntetését – írja a La Stampa.

Az igazgató a számokból indul ki és az olvasók 65%-a az egész világon a digitális oldalakon, zömmel a Facebookon és a Google-on keresztül jut el a hírekhez. Ez az arány a 35 éven aluliaknál 73%-ra emelkedik.

A probléma – magyarázta Nielsen, aki a perugiai Újságíró Fesztivál vendége volt - hogy a  lapok nagy része nem tudja magát fenntartani a hirdetésekből. Az olcsóbb és személyre szóló hirdetésekből mind többet vonzanak magukhoz a digitális platformok.

A következmények súlyosan az újságokra nézve úgy is, mint a „negyedik hatalom” szerepére, amelyet a sajtó gyakorol a közéletre.

Évek óta folyik a hol pozitív, hol negatív párbeszéd. A partnerek gyakran külön-külön tárgyalnak, Nielsen szerint ezt kellene intézményesíteni a problémák közös megoldása miatt olyan megegyezésekkel, amelyek mindkét oldalt kötelezik. A tárgyalásokon el kellene érni a hirdetések terén a kiegyensúlyozottságot. Jelenleg ugyanis a digitális platformok kapják  ezek  80%-át. Ebben a kis kiadóknak is lehetne szerepük. Új és más gazdasági modellekről is lehetne tárgyani, amelyek többet biztosítanának az eredeti tartalmat készítőknek. E téren lenne mit tanulni a zeneipartól.

A Reuters Institute igazgatója nem szán szerepet ebben az egyes nemzeti kormányoknak, és azt sem hiszi, hogy ennél a tárgyaló asztalnál varázsütésre megoldódik minden, de a párbeszéd elkezdődhet. Szerinte a 60 évnél fiatalabb újságírók jövője függ attól, hogy megoldást találnak-e erre a feszültségre.

 

 

Szólj hozzá

sajtó nyomtatott Olaszország Nagy-Britannia on-line