2019. feb 04.

10 Years Challenge: a közösségi jelenségtől a Nagy Testvérig

írta: Göbölyös N. László
10  Years Challenge: a közösségi jelenségtől a Nagy Testvérig

6htmdly0oeb21.jpg

Tíz évvel ezelőtti fotót csatolni a mostanihoz nagy divat a hálón. Játékként indult, ma már globális jelenség. Ám valaki elkezdett gyanakodni, hogy a képek milliót nem használják-e fel a mesterséges intelligencia arcfelismerős tudásának továbbfejlesztésére – írja a La Repubblica.

Kate O’Neill, a Wired újságírónője egy cikkben vettte fel ezt az elképzelést, mondván, a mesterséges intelligenciát csak megfelelő adatok sokaságával lehet fejleszteni. A rengeteg kép, amelyet a mindennapi emberek hírességek, politikusok, tudósok, sportolók tesznek fel, még a sok adattal rendelkező Facebooknak is hasznos lehet. Volt, aki nevetett a felvetésen, volt azokban olyan névtelenséget kérő alkalmazott, aki szerint az ilyen típusú arcképek jól jöhetnek egy új cégnek.

„Nem a Facebook indította el a 10 Years Challenge-nek nevezett divatot. Egy olyan mémről van szól, amelyet a felhasználók kreáltak és spontán terjedt. Nem mi kezdeményeztük ezt a trendet, amelyben a platformon már meglévő fotókat használnak fel. Különben a felhasználók bármikor aktiválhatják vagy dezaktiválhatják az arcfelismerést” – nyilatkozták a megcégnél.

A Facebook arcfelismerését először 2015-ben használták, arra szolgál, hogy jelezze, ha valaki felteszi a platformra az arcképét és lehetőséget ad a honlapnak, hogy automatikusan felismerje felhasználóit.

A Sky News is hasonló rendszert használt Harry herceg esküvőjén – árulta el Barry O’Sullivan a corki egyetemi Insight Centre for Data Analytica igazgatója és a European Artificial Intelligence Association elnöke. A szervezetnek több mint 4500 kutatóintézet és egyetem a tagja.

„A résztvevők reális időben azonosították az AI-k és a nevük automatikusan megjelent a videón, amikor színre léptek. Az okostelefonokon és a tableteken rá lehetett klikkelni a nevekre és hozzájutni a Wikipedián e személyeknek az adataihoz és hangjához.” A professzor szerint a hírességek könnyű prédák, adataik tömkelege áll rendelkezésre. És könnyen le lehet olvasni érzelmeiket, érzelmi reakcióikat. Még a kor és a faj megállapítása is egyre könnyebbé válik.

Az applikáció nemcsak a szórakoztatás területén működik, az arcfelismerés egyike azoknak az eszközöknek, amelyek rendelkezésre állnak mindazoknak, akik meg akarják figyelni a tömegeket – írja a lap – Része például a kínai szociális hitel rendszerének, amely ellenőrzi a polgárok életének minden területét.

Nem véletlen, hogy az olyan cégek, mint a Microsoft, óvatosak, amíg nem hoznak megfelelő szabályokat Európán kívül is. Bizonyos kormányoknak nem adnak el olyan technológiákat, mint az arcfelismerés – nyilatkozta a Huffington Postnak Julie Prill, a Microsoft alelnöke.

Az európaiak ebből a szempontból nyugodtan alhatnak a La Republica szerint, mivel a GDPR  tiltja a polgárok azonosítását szolgáló technológiák használatát. De vannak kivételek, köztük a nemzetbiztonsággal kapcsolatosak. És vannak olyan módok is az arcfelismerés használatára, amelyek nem sértik a GDPR-t, például ha az adatok nem az azonosításra, hanem a magatartásra vonatkoznak.

A világban 626 millió  biztonsági kamera működik. 2017-ben 97 milliót adtak el, becslések szerint az üzleti forgalmuk eléri a 9, 6 milliárd dollárt. A növekedés évente 21, 3%.

Ez az eszköz hasznos a városok, állomások, repülőterek biztonsága szempontjából, de veszélyesek, ha gátlástalan kormányok kezébe jutnak.

 

Szólj hozzá

média privátszféra titkos szolgálat