2019. feb 05.

Steve Jobs módszerei az emberek manipulálására

írta: Göbölyös N. László
Steve Jobs módszerei az emberek manipulálására

104300870-steve_jobs_1910x1000.jpg

Steve Jobs alapította meg a mai két legkreatívabb vállalkozást, de nem alkalmazott szabályos módszereket – írta a Business Insider.

Sok nehézséget kellett leküzdenie, míg el tudta indítani az Apple-t és a Pixart. Volt azonban egy speciális módszere, amellyel a valóságot át tudta formálni saját elképzeléseire és meg tudni győzni az embereket arról, hogy ezek valóságos dolgok.

Manipulatív taktikákat is használt a győzelem biztosítására, főleg akkor, amikor a világ legnagyobb cégvezetőivel tárgyalt.

Mindenki tanulhat belőlük. Sokat részletesen leírt módszereiből Walter Isaacson, az életrajzírója.

1.Beszéljetek szenvedéllyel.

Az emberek hagyják magukat befolyásolni az erős érzelmektől. Mielőtt Jobs 2001-ben elindította volna az iTunest, több tucat zenésszel találkozott annak reményében, hogy minél több kiadót szerezzen meg. A legnagyobb név a világhírű jazz-trombitás, Wynton Marsalis volt. A muzsikus később elmondta, Jobs két óra hosszat beszélt. „Olyan volt, mint egy megszállott. Egy idő után a számítógép helyett őt néztem, annyira elbűvölt a szenvedélye” – emlékezett Marsalis.

Jobs hasonló módon adta elő ötleteit reklámstábjának is, hogy a rekámokat is áthassa a szenvedélyessége. Az olyan tv-s spotok, mint az 1984, vagy az iPod a árnyalakokkal, segítettek abban, hogy az Apple több legyen, mint egy informatikai cég.

  1. A brutális őszinteség segíti a sikeres folytatást

Amikor 1997-ben megkezdte második mandátumát az Apple-ben, azonnal a cég erősítésébe fogott. Az Apple vezetése gyenge volt és túl sok terméket gyártott. Jobs összehívta a vezetőket és megkérdezte tőlük: „Mi az, ami nem megy itt?” Némi mormogás és semmitmondó válasz után ő maga adta meg a feleletet: „Termékek nem stimmelnek. Miért? Mert nem szexik, mint korábban.”

Az emberek elfogadták Jobs elképzeléseit, mert mindig nyíltan beszélt. Életrajzírójának meg is mondta, hogy a munkája ezt megköveteli, tudja, miről beszél és általában igaza van. „Ezt a stílust próbáltam megvalósítani. Brutálisan becsületesek vagyunk. Bárki megmondhatja, hogy egy darab szar vagyok és én is megmondhatom bárkinek.”

3.Keményen kell dolgozni, ezért tisztelni fognak.

Jobsnak hihetetlen munkabírása volt. Amikor visszatért az Apple-hez 1996-ban, reggel 7-től 21-ig dolgozott veseproblémái ellenére.

 

4.Dicsérettel le lehet szerelni az embereket

Jobs fals dicséretekkel le tudta szerelni azokat, akiket utált, ugyanőgy, mint azokat, akiket kedvelt.

  1. Legyenek a Ti ötleteitek a legjobbak.

És ha megváltozik a véleményetek, az új ötlet mellett álljatok ki teljes mellszélességgel. A múltra való emlékezést könnyen lehet manipulálni.

Jobsnak nem volt mindig igaza, de meg tudta győzni az embereket arról, hogy mindig igaza van. Hogyan csinálta? Teljes erővel védte álláspontját, de ha a másiké jobb volt, nemcsak elismerte, hanem úgy tett, mintha az övé lett volna.

Bud Tribble, Jobs másik biográfusa, az Apple volt mérnöke: „Ha valamiről azt mondta, hogy fantasztikus, nagyszerű, ez nem azt jelentette, hogy másnap is így nyilatkozott. Ha valaki új ötlettel állt elő, azt általában hülyeségnek tarotta, aztán, ha mégis megtetszett neki, egy hét múlva sajátjaként adta elő.”

Például, amikor Ron Johnson, a kereskedelmi osztály alelnöke azt javasolta, hogy nyissanak egy Genius Bart, ahol a MacIntosh legjobb szakértőit alkalmaznák. Először Jobs ostobaságnak tartotta, másnap kérte az Apple ügyvédjét, hogy jegyeztesse be a Genius Bar nevet.

  1. A döntéseket gyorsan és véglegesen kell meghozni, aztán lehet rajtuk változtatni.

Egy-egy új termék előállítása előtt az Apple ritkán vette figyelembe a kutatások, a felmérések eredményeit és azt is ritkán, hogy egy fontos döntéshez hónapok kellenek.

Jong Ive, az Apple dizájn-igazgatója szerint Jobs képes volt fél óra alatt meghozni döntéseit.

Jon Rubinstein, az iMac mérnöke úgy gondolta, hogy kell bele egy CD-író. Jobs azonban utálta a CD-írókat, de ez a döntése téves volt, mert zenét masterizálni csak író egységgel volt lehetséges, így az első iMac széria lemaradt. Mivel azonban Jobs gyorsan tudott dönteni, a második iMac-generáció már olyan CD-rendszerrel volt ellátva, ami képes írni és masterizálni a zenét, ami az Apple számára az első lépés volt az iPod és az iTimes elindításában.

  1. Nem szabad várni a probléma megoldásával.

Amikor Jobs a Pixarnál a Toy Story-n dolgozott, ami az első 3D-s animációs film volt, Woody cowboy eredeti karaktere fokozatosan egy idiótához kezdett hasonlítani, alapvetően a Disney forgatókönyve miatt. De Jobs nem engedte a Pixar által alkotott eredeti szöveg elrontását. Woody végül egy kellemes figura maradt és a filmnek nagy sikere lett.

Egy másik példa: amikor Jobs az első Apple Store-t megtervezte, Ron Johnson az éjszaka közepén jött rá, hogy hibát követtek el. Az üzleteket aszerint tervezték meg, hogy milyen típusú árukat akarnak bennük eladni, holott aszerint kellett volna, hogy a vevők mit akarnak ezekkel a termékekkel csinálni. Jobs azonnal elfogadta az észrevételt és a tervet felülvizsgálták.

8.Két módja van a problémás emberek kezelésének: szembenézni velük és..

Jobs úgy tekintette az embereket, hogy azok lehetnek hősök vagy nullák. Azt akarta, hogy az Apple emberei a legjobbak közé tartozzanak. Gyakran bocsátott el B- vagy C-kategóriásokat, vagy pedig ösztönözte őket, hogy legyenek A-kategóriások.

Mielőtt az Apple elindította a MacIntosht, Jobs olyan egeret akart, amelyik minden irányban mozgatható. A mérnök, akit ezzel megbízott, közölte, hogy ez lehetetlen. Jobs kirúgta, és egy másik mérnök megcsinálta.

…vagy a legkisebb érintkezés taktikáját folytatni, és nem venni tudomást róluk.

Jobsnak nem tetszettek a túl összetett problémák, főként, ha változásokat igényeltek. Ilyenkor nem vett tudomást a helyzetről.

Ezt sokszor alkalmazta, például, amikor visszatért az Apple-hez, a Nex megvásárlásával és megkérdezték tőle, milyen pozíciót szeretne. Nem válaszolhatta, hogy éppen az érdeklődő Gil Ameseo elnöki székét.

 

Szólj hozzá

üzlet menedzsment Steve Jobs USA