2019. ápr 23.

Hogyan diszkriminálnak az algoritmusok?

írta: Göbölyös N. László
Hogyan diszkriminálnak az algoritmusok?

10up-algorithm-articlelarge.jpg

Az internet tele van reklámkampányokkal, Ezek általában az öltözködésünkkel, utazásaikkal, biztosításainkkal kapcsolatos felméréseken alapulnak.

Ezekből kiindulva ajánlanak nekünk algoritmusok igénybevételével  olyan dolgokat, amelyeknek meg kellene felelniük életstílusunknak. Nem is ez a probléma.

Egy friss kutatás, amely az Economistban jelent meg, kimutatta, hogy ezek az algoritmusok diszkriminálnak, akár rasszista alapon is. A lap ezt egy konkrét példával világítja meg: egy ingatlan-társaság elindít egy kampányt a hálón, hogy eladjon az Egyesült Államokban egy tipikus koloniál stílusú házat, amelyhez park és lovarda is tartozik.

A társaság nem szab feltételeket, bárki megvásárolhatja. Az algoritmus azonban teljesen önhatalmúan szelektál, az emberek reakciójára alapozva csak jómódú fehér férfiakhoz fordul. Vagyis ez azt jelenti, hogy azzal, hogy bizonyos témákra hogyan reagálunk, az internet kategorizál, és korlátoz bennünket.

Már pedig ez, mint Fabrizio Angelini, a comScore világpiac-vezető digitális elemző cég olaszországi igazgatója hangsúlyozza, mindenekelőtt egy jogi problémát vet fel. Ha a társaság mindenki előtt nyitott kampányt kér, nem lehet senkit sem kizárni abból a beleegyezése nélkül. Az Egyesült Államokban már több eljárás indult ilyen okból. Ez egy képmutató rendszer, amelynek segítenie kellene a világot az egyenlőtlenségek megszüntetésében, ám valójában  ezeket automatikus módon újratermeli – nyilatkozta Angelini.

Az olasz szakember szerint nagyon nehéz, ha nem lehetetlen megszüntetni ezt a rendszert. Az USÁ-ban már vannak csoportok, mozgalmak, amelyek megpróbálják módosítani a háló alapfilozófiáját abban az reményben, hogy megváltoznak a címkézési és profilírozási kritériumok, mert jelenleg korlátozzák a kreativitást és a kommunikációt. Aki belép egy ilyen típusú reklámkampányba, már tudja, hogy nem szól mindenkihez, fehérekhez vagy színesbőrűekhez, gazdagokhoz vagy szegényekhez, diplomásokhoz vagy alacsonyabb végzettségűekhez, hanem egy korlátozott csoporthoz, amelynek kevés, ám határozott ismérve van. És a profilírozásnak ez a kiinduló pontja vezet a diszkriminációhoz.

 

 

 

Szólj hozzá

média reklám tudomány informatika diszkrimináció