2019. máj 08.

Picasso, dédunokája szemével

írta: Göbölyös N. László
Picasso, dédunokája szemével

les_demoiselles_davignon_cover.jpg

„Számomra a dédnagyapám, mint ideál és mítosz, akkor született, amikor meghalt. Túl kicsi, tizenkét éves voltam, amikor elment, nem tudtam igazán, ki volt az az ember, aki megtöltötte a házat képekkel, szobrokkal. Csak akkor értettem meg, hogy milyen nagy volt, amikor a tv-ben programokat szenteltek neki” – így nyilatkozott a La Repubblicának Olivier Widmaier Picasso, aki részt vett a Phil Grabsky által rendezett, A fiatal Picasso című új dokumentumfilmben, amely még az idén a közönség elé kerül.

A filmben Olivier Picasso pályájának kezdeti szakaszára összpontosít és ebben a Picasso-alapítvány és a párizsi, valamint a barcelonai Picasso-múzeumok kurátorai és kutatói is segítettek.

A dédunoka külsőleg hasonlít dédnagyapjára, festői tehetséget azonban nem örökölt tőle.  Jogi végzettségű, de a zene és a tv világa vonzotta. Családfáját kutatja, könyveket ír. Legújabb könyvében éppen híres őse „intim portréját” rajzolta meg.

Az interjúban elmesélte egy korai korszakalkotó képének, az Avignoni kisasszonyoknak hátterét.

„A képen látható nők prostituáltak voltak. Eredeti címe az Avignon utcai örömlányok voltak. Ez az utca Barcelonában volt. Később kapta csak az elegánsabb címet, de ezt nem Picasso választotta. Ő azoknak a nőknek a nehéz, szomorú életét akarta megörökíteni, akiket húsáruként adták a klienseknek. Amikor fiatal volt és a bordélyokat látogatta, sokszor beszélgetett ezekkel a lányokkal. Inkább mint modellek érdekelték ők, nem annyira a szex miatt. A művész és a férfi ugyanaz a személy volt benne egész életében. Kb. 10 évente másik nő lépett be az életébe, és ez mindig egy új művészi szakaszt is jelentett számára. A rózsaszín korszak Fernande-dal kezdődött, a neoklassicizmus Olgával, a szürrealizmus dédnagyanyámmal,  Mayával. Lehet, hogy a szexszel való első találkozásai bonyolultak voltak, később azonban a nők lehetőséget jelentettek számára, szüksége volt rájuk.”

Picasso és a nők kapcsolatát már jó néhány film boncolgatta, és ezek ritkán ábrázolták rokonszenvesnek vagy empatikusnak a nagy művészt. Az új dokumentumfilm talán árnyalja egy kicsit ezt a negatív képet.

Szólj hozzá

kultúrtörténet Spanyolország képzművészet Pabo Picasso