Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

40 éves az Alien – 10 dolog, ami egyedülállóvá teszi Ridley Scott művét

hero_eb20031026reviews08310260301ar.jpg

1979.május 25-én született meg a modern, horrorisztikus sci-fi. Ezen a napon kezdték a mozik vetíteni az Alient, amely nálunk A nyolcadik utas: a halál címmel került bemutatásra. A digitális effektusokat megelőző korszak terméke volt, de ma is olyan hatásos, és nyugtalanító, mint újkorában.

Ez a film indította el Ridley Scott rendezői karrierját, sztárrá avatta Sigourney Weavert egy olyan figura megteremtésével, amely évtizedekig megmaradt a kollektív emlékezetben.

mv5bmje1otc3otaxn15bml5banbnxkftztcwmdm2ntuymw_v1_sy1000_cr0_0_1499_1000_al.jpg

A La Stampa az évforduló alkalmából összegyűjtötte azt a 10 dolgot, ami miatt az Alient ma is a legnagyobb sci-fik közé rangsorolják.

1.Úgy forrasztotta össze a sci-fit ésa horrort, mint addig egyetlen film sem. E két műfaj ugyan karöltve jártak Frankensteintől a Világok harcáig, a Tiltott bolygótól a különböző földön kívüli történetekig, de egyik sem tudta felkészíteni a nézőt arra a sokkal, amelyet az Alien okozott.

2.A film a lehető legnaturálisabban jelenítette meg a szörnyet. Szobrot érdemel H.R.Giger, az a svájci művész, aki megrajzolta a Xenomorfot és a film más kreatúráit, valamint Don O’Bannon forgatókönyvíró, aki megértette, hogy Giger munkája alapvető. Ridley Scott maga utazott el Zürichbe, hogy meggyőzze, vállalja a munkát. Kitűnő munkát végzett Carlo Rambaldi, a különleges effektusok megalkotója, aki úgy készítette el a rém fejét, hogy egy mechanizmus ki tudta dugni a szájából a fogas nyelvét. Nagyot alakított Bolaji Badejo is, akinek fel kellett öltenie a földönkívüli jelmezét és eljátszani a szerepét.

3.A film megmutatta, hogy a jövő nem világos. Az űrhajó megjelenítésében eltértek a 2001: Űrodüsszeiában szereplő klasszikus formától és legénysége sem űrhajósokból és tudósokból áll. Minden az elavult régi technológiára mutatott.

4.A hang és a csendeffektusok a film legnagyobb erényeihez tartoznak. realista módon mutatják be az űrt, ezt jól kifejezi az a mondat, amely szerint „az űrben nem hallják meg az üvöltésedet”.  A csendek uralják a Nostromo belsejét is a várakozás pillanataiban és ezt szakítják meg a technológia és a szörny suttogásai és a vészt jelző hangjai.

mv5bn2viztyyzgetmzczni00zgvllwjly2ityzq4otfjzmmyyjm3xkeyxkfqcgdeqxvynjq4ode4mzq_v1.jpg

5.A végső lány. The Final Girl. Ennek eszméje a 70-es években kezdett terjedni, de Ellen Ripley egy lépést jelentett előre. Nem passzív áldozat, aki csak a végén válik hősnővé. Határozott vezető, aki tudja, hogy a csapat mit kockáztat. Ő az egyetlen józan hang a téves vélemények kórusában. Erős egyéniség, ugyanakkor nőiességéről sem mond le. Kevés ilyen nőalak volt a 70-es évek filmjeiben.

6.A háttér egy krimi volt. Attól kezdve, hogy látszik: Ash szabotálja a biztonsági szabályok betartását, érezni lehet, hogy valami van mögötte. Az Alienben az igazi veszély nem a földönkívüli, hanem az ember. A Társaság a csapat ellen dolgozik, hogy megőrizzen egy biológiai fegyvert. Ash az android, ennek fegyveres karja az űrhajón.

7.A macska. Zseniális ötlet Jones jelenléte a fedélzeten. A macska zavart kelt a nézőkben a feszültség pillanataiban, amikor előugrik a sötét sarokból.

8.Space Jockey. A hatalmas csontváz, amelyet a Nostromo legénysége a földönkívüliek űrhajójában talál, egy olyan végtelen világ létezését idézi, amely tele van veszélyekkel, rémisztő lényekkel, amelyeknek érhetetlennek tűnő cselekedetei ránk, emberekre is kihathatnak.

mv5byzy5mgiwztmtyjhjns00n2ewlwi3y2etoda4zmq0ztuwyji1xkeyxkfqcgdeqxvynjq4ode4mzq_v1.jpg

9.A zene. A film félelmetes atmoszféráját nem utolsósorban Jerry Goldsmith zenéjének köszönheti. Éteri hangjaitól libabőrös lesz a néző.

10.A díszletek. A Nostromót természetes nagyságban építették meg a londoni Shepperton stúdiókban. Tökéletes megoldás volt, így a színészeknek valóban keresztül kellett menniük a Nostromo folyosóin, hogy a pontos helyen jelenjenek meg. Ez segítette őket abban, hogy beleélják magukat a szerepükbe és átérezzék, hogy egy űrhajón vannak, egy sci-fi kellős közepében.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TCrown 2019.06.06. 22:26:06

Sokat segít ám, ha megnézi az ember azt a filmet, amiről ír...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 00:15:35

"A film megjelenítette a szörnyet."

Ez nem volt új. Az 50-es évektől tömegesen gyártott scifi-horrorokban is mindig látni lehetett a "szörnyet", mindenféle gumiruhában vagy még annál is sokkal gagyibb jelmezben. Épp ellenkezőleg, ez a film azért is volt hatásos, mert betartotta azt az aranyszabályt, hogy a láthatatlan veszélytől jobban lehet félni. A szörnyet mindaddig csak villanásokra lehetett látni, amíg Ripley a folyosón meg nem nézhette magának. Amint látta, hogy hogy néz ki az ellenség, rögtön úgy döntött, hogy fel tudja venni ellene a harcot, és megpróbálta leállítani az önmegsemmisítést.

Csak azért, mert fájdalmasan gyönyörű, megjegyzést érdemel, hogy a film elején hallható zene Aram Hacsaturján balettzenéjének egy részlete, a címe Gajane.

"Minden az elavult régi technológiára mutatott."

Elavult? Maradjunk inkább az elnyűttnél. A film látványtervezője azzal alkotott zseniálisat, hogy egy sokat használt teherhajó belső tereit helyezte az űrhajók szokásos, gyakran funkciótlan díszletei helyébe. Hiszen a Nostromo is az. (A bírálat az időtlen és ma is csak alig túlhaladott 2001 díszleteire nem érvényes.) Nem mellesleg a félhomályban a szörny is kevésbé látszik.

A hajó macskája jó fej volt, de a fő szerepe nem az ijesztgetős jelenet volt. Hanem az, hogy tűrhető ürügyet adott a szokásos hülyeség megismétlésére, amikor a szereplő nem menekül el a veszélyből, amikor végre megtehetné, hanem ostobán elébe megy.

A macska egyébként annyira ikonikus motívum lett, hogy Arthur C. Clarke a 2010: Második űrodüsszeiában még egy tréfát is elsüt róla.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 00:17:29

Á, igen, még egy apróság: a Gajane egy részlete a 2001 kocogós nagyjelenetének aláfestéseként is hallható volt.

Tizedes1 2019.06.07. 07:30:03

Paszmek , olvasd el amit írtál, javítást tedd meg.
Mindenhol.
Ez egy méltatlan cikk lett.
"arra a sokkról" ?!?!?!?

Rébusz 2019.06.07. 08:16:46

@László Szitás: azért az kicsit furcsa, hogy a rendezői magyarázat után gondoltál először arra, hogy az űrben gravitáció van, ezért a jelenetek nem stimmelhetnek. Ez alapján akkor mehet szemétbe az egész sorozat. Viszont: mitől sci-fi a sci-fi? Vannak ilyen szörnyek? Ha maró sav a vére, akkor a sok harcban az egész űrhajónak már rég szét kellett volna esnie. Ez csak egy szórakoztató film, nem tudományos dokumentum. Egy ember hogy maradhatna életben bezárva egy ilyen szörnnyel? Sehogy.

Rébusz 2019.06.07. 08:23:19

@Androsz: A napokban az évforduló kapcsán újra néztem az első három részt. Körülbelül 30 éve láttam utoljára, így a macskás jelenetnél, amikor a szörny a ketrec előtt folyatja a nyálát, én meg voltam róla győződve, hogy a szörny a macskát is megfertőzi, csak azt nem mutatják. Szóval engem sikerült a macskával is behúzni a csőbe, mert szerintem ez is a céljuk volt. Végül kiderült, hogy ez csak egy vaklárma volt a részükről. Ellenben a 3. részben a kutyánál már bevetették a kutya átalakulását szörnnyé. Ha ez esetleg a macskánál még nem jutott eszükbe, akkor büszke lehetek magamra, hogy nekem már akkor igen :-D

2019.06.07. 08:54:17

@Rébusz: Hogy fertőzhette volna meg Jonest? A Nostromón egy "harcos" vagy "here" volt.
A könyvben viszont volt keltetőkamra a hajón, amiben Ripley meg is találta Dallast.

Fredddy 2019.06.07. 11:20:10

@Androsz: ,,Épp ellenkezőleg, ez a film azért is volt hatásos, mert betartotta azt az aranyszabályt, hogy a láthatatlan veszélytől jobban lehet félni. "
Nem álltom, hogy az összes régi szörnyfilmet láttam, de ez már az ötvenes évek szörnyfilmjeiben is így volt, a szörnyet teljes valójában csak kb a film utolsó harmadában mutatták meg.

theus 2019.06.07. 12:51:43

Én azt nem tudtam sosem eldönteni, hogy abban a világban amiben az Alien és az Aliens játszódik az emberek találkoztak-e már földönkívüli életformával korábban. Ha a spacejockey és az alien az elsők akkor egy kicsit erőteljesebb reakciót vártam volna. Ha viszont már más létformákat is ismernek akkor az nem derül ki.

bati67 2019.06.07. 14:50:42

No, akkor egy pár javítás:

1. pont: ....a nézőt arra a sokkRA, amelyet...

2. pont: H.R.Giger nem megrajzolta, hanem megalkotta vagy inkább megformázta (mert van ám Alien szobor is!)

és nem 'fogas nyelve' van, hanem belső állkapcsa!

4. pont: a szörny nem suttogott, hanem sziszegett!

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.06.07. 17:18:16

Ó éliLyen , táncolLy velemm..
Ó éliLyen ne mondd hogy nemm..

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 17:20:57

@Tralfamador75: "Hogy fertőzhette volna meg Jonest? A Nostromón egy »harcos« vagy »here« volt."

Az a gyanúm ám, hogy a szaporodási ciklus átgondolásával még nem sokat vesződhettek az első rész megírásakor. Nem volt rá szükség.

@Rébusz: "Ha ez esetleg a macskánál még nem jutott eszükbe, akkor büszke lehetek magamra, hogy nekem már akkor igen :-D"

A tudomány- és technikatörténetben volt egypár olyan eset, amikor ketten is felfedeztek vagy feltaláltak valamit úgy, hogy egyik sem tudott a másikról. :-)

"... az űrben gravitáció van, ezért a jelenetek nem stimmelhetnek."

Az űrbéli közlekedés jelenségeit alig néhány filmben ábrázolják viszonylag reálisan. Álgravitáció csak addig van, amíg megy a hajtómű, de a hajtómű csak akkor megy, ha a hajó változtat a sebességén. Amíg működik a hajtóműve, addig viszont kötelezően változik a sebessége. És az álgravitációban a "lefelé" a hajtómű irányában lenne. Egy kis harci űrjármű fölöslegesen dől be egy fordulónál, illetve mégsem, de valójában 90 fokos bedöntésre lenne szükség. A forgó dobos álgravitációs szerkezetben a Coriolis-hatás miatt az ember állandóan a széke mellé ülne, a pohár mellé öntené a vizet, eldőlne, amikor feláll, állandóan szédülne stb. Kétségtelen, hogy ezek mindegyikének betartásával csak ismeretterjesztő filmet lehetne csinálni, egy játékfilmben jobb legyinteni erre az egészre.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 19:21:35

@Fredddy: "ez már az ötvenes évek szörnyfilmjeiben is így volt, a szörnyet teljes valójában csak kb a film utolsó harmadában mutatták meg."

Én sem vagyok szakértője a korszaknak, sokszor csak egy-egy kisebb-nagyobb részt láttam a "szörnyfilmekből". De azokban gyakran ott tántorog a szörnyjelmezben a színész, néha elképesztve azzal a feltételezéssel, hogy valaki ettől a maskarától meg fog ijedni. Pedig állítólag sokan megijedtek.

Amikor az Alient nálunk bemutatták, ment a pletyka, hogy a mozikban többen rosszul lettek az ijedségtől, még mentőt is kellett hívni. :-) A pletykáknak már akkor sem volt masszívabb alapjuk, mint ma, csak akkor még nem percek alatt értesültünk a legfrissebb hülyeségekről.

2019.06.07. 19:46:19

Olyan természetes a jövőben az űrhajókon már a gravitáció, hogy nem kellett külön ezzel foglalkozni.

2019.06.07. 22:33:05

@Tralfamador75: "A könyvben viszont volt keltetőkamra a hajón, amiben Ripley meg is találta Dallast."

Nemcsak a könyvben, hanem filmben is bennevan a jelenet, csak nem a mozi, hanem a később kiadott, újravágott rendezői változatban. Egyébként mindegyik alien filmnek létezik bővített változata, ami tartalmaz rengeteg jó snittet, amit a moziban nem adtak le, pl; a 3. rész esetében már bő fél órára rúg az extra jelenetek hossza, és helyenként a történet is megváltozik, pl; a xenomorf nem kutyából, hanem ökörből bújik elő...

2019.06.08. 08:20:02

@Jankove: Hát régen láttam, az biztos. Újra kellene néznem, de most nem olyan a hangulatom.

Fredddy 2019.06.11. 12:12:34

@Androsz: a jelmezek mai szemmel nevetségesek voltak, igen, de akkor ez is ütött, a vizuális kultúra sokkal fejletlenebb volt, nem volt tévé, internet, stb.

Philadelphia 2020.06.12. 09:51:59

Az Alien első moziverziójából valóban kivágták a keltetőkamrát, hiszen Dallas-t nem megölte, csak beültetésre elrabolta a szörny, mint majd Nyuszit a következő részben. Cameron valószínűleg tudott a kivágott jelenetről, és ezt tette meg a következő film fő kérdésének: "Mi tojja ezeket a tojásokat?"

Philadelphia 2020.06.12. 10:00:47

Valós fizikával sokkal nehezebb lenne űrfilmeket bemutatni, kezdve George Lucas zajos Star Wars űrhajóitól és űrcsatáitól, amiknek folyamatosan működik a hátsó hajtóműve, emiatt folyamatosan gyorsulnak. Lassítani, fékezni ellenirányú "puffantásokkal" lehet, lásd Oblivion, Űrcowboyok, Gravitáció, Csillagok között stb. Igazából a dropship gravitációs zuhanása is értelmezhetetlen A bolygó neve: halálban, hiszen a légkörbe való "tüzes" belépés elmaradt. A mesterséges gravitációt és annak megszűnését legjobban Jennifer Lawrence úszása mutatja be az Utazókban.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) Egészség (16) egészség (92) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) élet (42) Élet (3) életkor (3) életminőség (3) életmód (154) Életmód (19) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) Film (8) film (36) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) Földrajz (4) földrajz (7) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) holokauszt (17) Holokauszt (5) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kulturtörténet (11) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) Társadalom (31) társadalom (185) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) zene (31) Zene (146) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása