1979.május 25-én született meg a modern, horrorisztikus sci-fi. Ezen a napon kezdték a mozik vetíteni az Alient, amely nálunk A nyolcadik utas: a halál címmel került bemutatásra. A digitális effektusokat megelőző korszak terméke volt, de ma is olyan hatásos, és nyugtalanító, mint újkorában.
Ez a film indította el Ridley Scott rendezői karrierját, sztárrá avatta Sigourney Weavert egy olyan figura megteremtésével, amely évtizedekig megmaradt a kollektív emlékezetben.
A La Stampa az évforduló alkalmából összegyűjtötte azt a 10 dolgot, ami miatt az Alient ma is a legnagyobb sci-fik közé rangsorolják.
1.Úgy forrasztotta össze a sci-fit ésa horrort, mint addig egyetlen film sem. E két műfaj ugyan karöltve jártak Frankensteintől a Világok harcáig, a Tiltott bolygótól a különböző földön kívüli történetekig, de egyik sem tudta felkészíteni a nézőt arra a sokkal, amelyet az Alien okozott.
2.A film a lehető legnaturálisabban jelenítette meg a szörnyet. Szobrot érdemel H.R.Giger, az a svájci művész, aki megrajzolta a Xenomorfot és a film más kreatúráit, valamint Don O’Bannon forgatókönyvíró, aki megértette, hogy Giger munkája alapvető. Ridley Scott maga utazott el Zürichbe, hogy meggyőzze, vállalja a munkát. Kitűnő munkát végzett Carlo Rambaldi, a különleges effektusok megalkotója, aki úgy készítette el a rém fejét, hogy egy mechanizmus ki tudta dugni a szájából a fogas nyelvét. Nagyot alakított Bolaji Badejo is, akinek fel kellett öltenie a földönkívüli jelmezét és eljátszani a szerepét.
3.A film megmutatta, hogy a jövő nem világos. Az űrhajó megjelenítésében eltértek a 2001: Űrodüsszeiában szereplő klasszikus formától és legénysége sem űrhajósokból és tudósokból áll. Minden az elavult régi technológiára mutatott.
4.A hang és a csendeffektusok a film legnagyobb erényeihez tartoznak. realista módon mutatják be az űrt, ezt jól kifejezi az a mondat, amely szerint „az űrben nem hallják meg az üvöltésedet”. A csendek uralják a Nostromo belsejét is a várakozás pillanataiban és ezt szakítják meg a technológia és a szörny suttogásai és a vészt jelző hangjai.
5.A végső lány. The Final Girl. Ennek eszméje a 70-es években kezdett terjedni, de Ellen Ripley egy lépést jelentett előre. Nem passzív áldozat, aki csak a végén válik hősnővé. Határozott vezető, aki tudja, hogy a csapat mit kockáztat. Ő az egyetlen józan hang a téves vélemények kórusában. Erős egyéniség, ugyanakkor nőiességéről sem mond le. Kevés ilyen nőalak volt a 70-es évek filmjeiben.
6.A háttér egy krimi volt. Attól kezdve, hogy látszik: Ash szabotálja a biztonsági szabályok betartását, érezni lehet, hogy valami van mögötte. Az Alienben az igazi veszély nem a földönkívüli, hanem az ember. A Társaság a csapat ellen dolgozik, hogy megőrizzen egy biológiai fegyvert. Ash az android, ennek fegyveres karja az űrhajón.
7.A macska. Zseniális ötlet Jones jelenléte a fedélzeten. A macska zavart kelt a nézőkben a feszültség pillanataiban, amikor előugrik a sötét sarokból.
8.Space Jockey. A hatalmas csontváz, amelyet a Nostromo legénysége a földönkívüliek űrhajójában talál, egy olyan végtelen világ létezését idézi, amely tele van veszélyekkel, rémisztő lényekkel, amelyeknek érhetetlennek tűnő cselekedetei ránk, emberekre is kihathatnak.
9.A zene. A film félelmetes atmoszféráját nem utolsósorban Jerry Goldsmith zenéjének köszönheti. Éteri hangjaitól libabőrös lesz a néző.
10.A díszletek. A Nostromót természetes nagyságban építették meg a londoni Shepperton stúdiókban. Tökéletes megoldás volt, így a színészeknek valóban keresztül kellett menniük a Nostromo folyosóin, hogy a pontos helyen jelenjenek meg. Ez segítette őket abban, hogy beleélják magukat a szerepükbe és átérezzék, hogy egy űrhajón vannak, egy sci-fi kellős közepében.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
TCrown 2019.06.06. 22:26:06
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 00:15:35
Ez nem volt új. Az 50-es évektől tömegesen gyártott scifi-horrorokban is mindig látni lehetett a "szörnyet", mindenféle gumiruhában vagy még annál is sokkal gagyibb jelmezben. Épp ellenkezőleg, ez a film azért is volt hatásos, mert betartotta azt az aranyszabályt, hogy a láthatatlan veszélytől jobban lehet félni. A szörnyet mindaddig csak villanásokra lehetett látni, amíg Ripley a folyosón meg nem nézhette magának. Amint látta, hogy hogy néz ki az ellenség, rögtön úgy döntött, hogy fel tudja venni ellene a harcot, és megpróbálta leállítani az önmegsemmisítést.
Csak azért, mert fájdalmasan gyönyörű, megjegyzést érdemel, hogy a film elején hallható zene Aram Hacsaturján balettzenéjének egy részlete, a címe Gajane.
"Minden az elavult régi technológiára mutatott."
Elavult? Maradjunk inkább az elnyűttnél. A film látványtervezője azzal alkotott zseniálisat, hogy egy sokat használt teherhajó belső tereit helyezte az űrhajók szokásos, gyakran funkciótlan díszletei helyébe. Hiszen a Nostromo is az. (A bírálat az időtlen és ma is csak alig túlhaladott 2001 díszleteire nem érvényes.) Nem mellesleg a félhomályban a szörny is kevésbé látszik.
A hajó macskája jó fej volt, de a fő szerepe nem az ijesztgetős jelenet volt. Hanem az, hogy tűrhető ürügyet adott a szokásos hülyeség megismétlésére, amikor a szereplő nem menekül el a veszélyből, amikor végre megtehetné, hanem ostobán elébe megy.
A macska egyébként annyira ikonikus motívum lett, hogy Arthur C. Clarke a 2010: Második űrodüsszeiában még egy tréfát is elsüt róla.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 00:17:29
Tizedes1 2019.06.07. 07:30:03
Mindenhol.
Ez egy méltatlan cikk lett.
"arra a sokkról" ?!?!?!?
Rébusz 2019.06.07. 08:16:46
Rébusz 2019.06.07. 08:23:19
2019.06.07. 08:54:17
A könyvben viszont volt keltetőkamra a hajón, amiben Ripley meg is találta Dallast.
Fredddy 2019.06.07. 11:20:10
Nem álltom, hogy az összes régi szörnyfilmet láttam, de ez már az ötvenes évek szörnyfilmjeiben is így volt, a szörnyet teljes valójában csak kb a film utolsó harmadában mutatták meg.
theus 2019.06.07. 12:51:43
bati67 2019.06.07. 14:50:42
1. pont: ....a nézőt arra a sokkRA, amelyet...
2. pont: H.R.Giger nem megrajzolta, hanem megalkotta vagy inkább megformázta (mert van ám Alien szobor is!)
és nem 'fogas nyelve' van, hanem belső állkapcsa!
4. pont: a szörny nem suttogott, hanem sziszegett!
Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.06.07. 17:18:16
Ó éliLyen ne mondd hogy nemm..
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 17:20:57
Az a gyanúm ám, hogy a szaporodási ciklus átgondolásával még nem sokat vesződhettek az első rész megírásakor. Nem volt rá szükség.
@Rébusz: "Ha ez esetleg a macskánál még nem jutott eszükbe, akkor büszke lehetek magamra, hogy nekem már akkor igen :-D"
A tudomány- és technikatörténetben volt egypár olyan eset, amikor ketten is felfedeztek vagy feltaláltak valamit úgy, hogy egyik sem tudott a másikról. :-)
"... az űrben gravitáció van, ezért a jelenetek nem stimmelhetnek."
Az űrbéli közlekedés jelenségeit alig néhány filmben ábrázolják viszonylag reálisan. Álgravitáció csak addig van, amíg megy a hajtómű, de a hajtómű csak akkor megy, ha a hajó változtat a sebességén. Amíg működik a hajtóműve, addig viszont kötelezően változik a sebessége. És az álgravitációban a "lefelé" a hajtómű irányában lenne. Egy kis harci űrjármű fölöslegesen dől be egy fordulónál, illetve mégsem, de valójában 90 fokos bedöntésre lenne szükség. A forgó dobos álgravitációs szerkezetben a Coriolis-hatás miatt az ember állandóan a széke mellé ülne, a pohár mellé öntené a vizet, eldőlne, amikor feláll, állandóan szédülne stb. Kétségtelen, hogy ezek mindegyikének betartásával csak ismeretterjesztő filmet lehetne csinálni, egy játékfilmben jobb legyinteni erre az egészre.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.06.07. 19:21:35
Én sem vagyok szakértője a korszaknak, sokszor csak egy-egy kisebb-nagyobb részt láttam a "szörnyfilmekből". De azokban gyakran ott tántorog a szörnyjelmezben a színész, néha elképesztve azzal a feltételezéssel, hogy valaki ettől a maskarától meg fog ijedni. Pedig állítólag sokan megijedtek.
Amikor az Alient nálunk bemutatták, ment a pletyka, hogy a mozikban többen rosszul lettek az ijedségtől, még mentőt is kellett hívni. :-) A pletykáknak már akkor sem volt masszívabb alapjuk, mint ma, csak akkor még nem percek alatt értesültünk a legfrissebb hülyeségekről.
2019.06.07. 19:46:19
2019.06.07. 22:33:05
Nemcsak a könyvben, hanem filmben is bennevan a jelenet, csak nem a mozi, hanem a később kiadott, újravágott rendezői változatban. Egyébként mindegyik alien filmnek létezik bővített változata, ami tartalmaz rengeteg jó snittet, amit a moziban nem adtak le, pl; a 3. rész esetében már bő fél órára rúg az extra jelenetek hossza, és helyenként a történet is megváltozik, pl; a xenomorf nem kutyából, hanem ökörből bújik elő...
2019.06.08. 08:20:02
Fredddy 2019.06.11. 12:12:34
Philadelphia 2020.06.12. 09:51:59
Philadelphia 2020.06.12. 10:00:47