2019. nov 18.

Hogyan lehet csillapítani a felmelegedés és a bizonytalan jövő szülte szorongást

írta: Göbölyös N. László
Hogyan lehet csillapítani a felmelegedés és a bizonytalan jövő szülte szorongást

d35c4441-c5c4-45f1-8642-d658dd65742e-stocksy_txp12cee4368s7200_small_1510203.jpg

A klímaváltozás és következményei miatti aggodalmak mára már annyira elmélyültek, hogy vannak, akik felelőtlenségnek tartják az utódok nemzését. Ezek a gondolatok olyan hatással vannak a mentális egészségre, hogy egyre többen fordulnak pszichológushoz.

Ha a páciens aggodalmait az az a tehetetlenség-érzet súlyosbítja, hogy a fenyegető katasztrófát nem tudja elhárítani, a Huffington Post által meghallgatott szakemberek azt tanácsolják, hogy koncentráljon arra, hogy személyesen mit tudna mégis tenni. Beléphet például egy környezetvédő szervezetbe, vagy támogathat egy ilyent, és akkor megszűnne az az érzése, hogy ölbe tett kézzel várja a katasztrófát.

A klímahelyezről fontos tájékozódni, de vigyázni kell, hogy ne üljünk fel az álhíreknek. Gondolkodjunk el az információkon, mert nem minden hír hiteles a klímavédelemmel kapcsolatban sem. Éppen ezért nem árt néha kikapcsolni tévénket, amely a maga képi világával csak tovább fokozza szorongásunkat. Tudjuk, hogy a félelem, a borzalom mind nézettség-növelő, éppen ezért a tv-hiradók tudatosan erre építenek világszerte. Éppen ezért hasznosabb a megbízhatónak tekinthető újságok címlapjait megnézni, illetve azokat a portálokat, amelyek már bizonyították hitelességüket.

Don Mordecai kaliforniai pszichiáter arra a hívja fel a figyelmet, hogy egyre több lesz a természeti katasztrófa Amerikában és világszerte. Súlyos stresszt okozhat a haláltól, a maradandó sérülésektől, otthonunk, vagyonunk elvesztésétől, vagy közösségünk szétrobbanásától való félelem, amely akár poszt-traumatikus stressz-szindrómához vezethet.

A sok katasztrófa láttán vagy hallatán keletkezett stresszt a pszichológusok szerint azzal is le lehet vezetni, hogy kidolgozunk egy ilyen esetben alkalmazható akciótervet, például földrengés esetére, összeállítani egy listát a túléléshez szükséges dolgokról, a telefonszámokról, biztosítani, hogy kéznél legyen egy telefontöltő. Így az a benyomás alakul ki az embernek, hogy uralni tudja a helyzetet.

A mentális egészség megőrzését segíti a jóga, a séta, a futás, amelyel eltávolítják a negatív gondolatokat és energiákat. Segít, ha a távoli jövő helyett a napi teendőkre koncentrálunk. A szorongás ugyanis olyan energiákat produkál, amelyek szívszorítást, borzongást, tenyerünk izzadását eredményezik.

Ugyancsak hatásos, ha a jövőn való folytonos rágódás helyett a jelenre koncentrálunk – tanácsolja Sarah Thacker New York-i terapeuta. Ehhez elég néha körülnézni, figyelni a hangokra, szagokra, zajokra, és máris a jelenben vagyunk. Kollégája, Yael Katzman azt is ajánlja, hogy jelöljünk ki egy napot, amikor kifejezetten a klímaváltozással és annak következményeivel foglalkozunk, és akkor higgadtan végiggondolhatjuk, hogy mi a valós helyzet, és mit tehetünk a Föld érdekében.

 

 

Szólj hozzá

szorongás pszichológia klimaváltozás