A Huffington Post Julien Mercout-t, a VP Digital Communication Engie szakértőjét kérdezte a digitalizáció környezeti ártalmairól.
-Mit értük digitális szennyezés alatt?
-Azt az energetikai nyomot, amelyet a digitális világ tevékenysége generál. Ebben benne vannak az infrastruktúrák, az adatbankok, a hálók, a számítógépek, az okostelefonok, a videók, az e-mailek által fogyasztott energia. Egy egész ökorendszer, amely lehet nagyon konkrét, kézzel fogható és absztrakt, amikor adatbankról, internetről van szó.
-Hogyan lehet mérni ezt a szennyezést?
-Ez a tudományág még fiatal. Egy adatbázis vagy okostelefon táplálására energiára van szükség. Ezt a fogyasztást változtatják át karbonnyommá becsléssel, amely nemcsak a gyártást, hanem a használatot is számításba veszi.
-Milyen nagyságrendű a digitális nyom?
-Ma kb. 10%-a a világ elektromos fogyasztásának. Ami az üvegház hatású gázt illeti, az közel van a 3%-hoz, ami kb. azonos a légi közlekedés nyomával.
-Milyen megoldások vannak erre?
-Az Engie-nél egy nagyon elkötelezett csoportnál több szinten dolgozunk a klienseinkkel, a Google-lal, a Microsofttal, hogy zöld elektromossággal tudják ellátni infrastruktúráikat. Próbálunk hatni a felhasználók szokásaira. Ez a filozófiája a Greener Digital programunknak, segíteni akarjuk a felhasználókat jó digitális gyakorlat megosztásával.
-És belül?
-Mi is változtatunk a szokásainkon. Központi kérdés nálunk az elektromos készülékek élettartama. Szükség van a reciklálásra. Az infrastruktúrákat illetően arra törekszünk, hogy minél több applikációt helyezzünk szervereinkről a felhőbe. Jobb teljesítményűek, mint a belső infrastruktúráink. Ez 25%-kal csökkenti a CO2-nyomot. Dolgozunk a fogyasztóinkkal és a partnereinkkel való jobb együttműködésen is. Erre jó példa honlapunk, az engie.com. A lehető legöko-felelősebben alakítottuk ki: újraindításakor megtisztítottuk a törölt, fel nem használt tartalom egészétől. Optimalizáltuk vizuális és egyéb tartalmak súlyát és kifejlesztettünk egy „dark mode”-ot. Ez 50-60%os energia-megtakarítást tesz lehetővé a mobilfogyasztásban. Mindez sok területet érint és meg vagyok győződve arról, hogy sok mikroakciónak együtt erős makrohatása lehet.
-Hogyan oldható meg, hogy az energetikai takarékoskodás ne fékezze a digitális átalakítást?
-Nem akarjuk bűnösnek kikiáltani a digitalizációt. Egy e-mailnek kisebb a nyoma, mint egy autónak, egy e-konferenciának, mint egy személyes odautazásnak. Célunk ésszerűsíteni a gyakorlatot, megmagyarázni, hogy a digitális akciók energiafogyasztásban nem semlegesek. A jövőre vonatkozóan sok múlik a vállalkozások digitális józanságán és a takarékosság módszerei is át fognak alakulni.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.