2017. jún 26.

Mert nagyokra tört…

írta: Göbölyös N. László
Mert nagyokra tört…

2184.jpg

Nem új dolog, hogy egy klasszikus darabot oly módon aktualizálnak kortárs előadáson, hogy a néző ki sem kerülheti az „áthallást”. Shakespeare drámai sem alkalmatlanok ilyesmire. Most éppen a Julius Caesar adaptációja okozott botrányt New York-ban, mert az ihletője Donald Trump személye és finoman szólva is „excentrikus” politikája volt.

A Public Theater előadásának hivatalos premierje június 12-én volt a Shakespeare in The Park keretében, amelyet a New York-i Central Parkban tartanak. További sorsa azonban bizonytalanná vált, mert a fesztivál két főszponzora, a Delta légitársaság és a Bank of Ameica bejelentette, hogy nem támogatja a továbbiakban. Ennek előzménye, hogy több konzervatív médium, köztük a nagy nézettségű Fox News, kiásta a csatabárdot. Az elnök fia, Donald trump jr. is nyíltan felvetette kétségeit a mű finanszírozásával kapcsolatban.

A Bank of America közleményben magyarázta visszalépését: „A Public Theater provokatív és sértő mutatta be a Julius Caesart. Ha ismertük volna szándékaikat, nem támogattuk volna.”

A Delta a darabot úgy értékelte, hogy az „nem tükrözi a társadalom értékeit és a művészeti vezetés túllépett a jó ízlés normáin.” Egy másik szponzor, az American Express közölte, hogy támogatja magát a színházat, de nem fogadja el, ahogy a Julius Caesart értelmezik.

A darabban nem nehéz felismerni Trumpot a szőke, nyakkendős Julius Caesar figurájában. A másik hasonlóság a feleségé, a szláv akcentussal, amely Melania Trumpra emlékeztet.

„Szőke, nyüzsgő, kék öltönyös Caesar arany fürdőkádban, szláv feleséggel az oldalán: ez a Trump-ellenes gúnyolódások precedens nélküli szintje” – írta a New York Times kritikusa.

Az egyszerű karikatúrán kívül különösen egy jelenetről esett sok szó: Caesar meggyilkolásáról, akit tőrökkel öl meg a nők és kisebbségek tömege. Ez nyilvánvaló utalás az Egyesült Államokon belüli feszültségekre és azon polgáraira, akik azzal vádolják az elnököt, hogy semmibe veszi jogaikat.

Oskar Eutis rendező vállalja a párhuzamot, de elhatárolódik az erőszaktól: ”Lehet a Julius Caesarnak olyan olvasata, hogy ez figyelmeztetés azoknak, akik megpróbálják legyőzni a demokráciát nem demokratikus eszközökkel, de nem lehet úgy harcolni ellene, hogy ugyanazt tesszük, mint ő.”

A színház teljes mellszélességgel támogatja a produkciót, amely, mint közölték: „a darab semmilyen módon nem hirdeti az erőszakot és a kritikák, amelyeket kiváltott, éppen elkötelezett színházunk céljait szolgálják.”

New York-ban, az amerikai demokraták fellegvárában sokan fejezték ki az interneten, hogy egyetértenek a darabbal. „Akik ellene vannak, valószínűleg soha nem olvasták a Julius Caesart”. „Azt állítani, hogy a darab támogatja a gyilkosságot, olyan, mintha azt mondanák, hogy a Rómeó és Júlia az öngyilkosságot hirdeti.”

Chelsea Clinton, a volt elnök lánya kijelentette, hogy ő és a férje a Public Theater büszke támogatói és soha nem jutna eszükbe, hogy tiltakozzanak a darab ellen.

Scott Stringer, New York pénzügyi ellenőre arra hívta fel a figyelmet, hogy a fesztivál ingyenes előadásai „színházat ajándékoznak minden társadalmi réteget és a turistáknak” és sajnálta a két szponzor visszalépését, amelyet rövidlátónak minősített.

A történethez tartozik, hogy Kathy Griffin színésznő május végén közzétett egy videót, amelyen Trump fejének lefejezett mását mutatja. A minden oldalról elhangzott tiltakozás hatására a CNN elbocsátotta az általa vezetett műsor éléről. Griffin bocsánatot kért és beismerte, hogy túl messzire ment.

Szólj hozzá

politika történelem irodalom USA Shakespeare Julius Caesar Donald Trump