Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Patti Smith életről, művészetről

patti-smith.jpg

Patti Smith ismét irodalmi művel jelentkezett. Az amerikai költő-énekesnő legújabb regényének címe: M Train. Ennek megjelenése alkalmából beszélt életéről, munkájáról a Le Figarónak.

Az útikönyv-féle regényben a művésznőt elkísérik az 1994-ben meghalt férje, Fred “Sonic” Smith, a neves fotóművész Robert Mapplethorpe, és a beat-nemzedék fenegyereke, William Burroughs író, akik már csak tollán, hangján és emlékein keresztül élnek és jelennek meg emlékeiben, amelyeket a 70-es évek eleje óta a lemezbarázdákra és papírra vet, valamint a fotókon, amelyeket ma is egy 1967-es öreg Land 250-essel készít.

Patti Smith, aki a 2010-ben megjelent Kölyök (Just Kids) című könyvével elnyerte a neves National Book Award-ot, mindig újabb meglepetéseket szerez. Most azokat a helyeket járja végig, amelyek fontosak voltak neki, például, Frida Kahlo mexikói Kék Házát, egy kávéházat Berlinben vagy bungalow-ját a Rockaway Beach-en.

„Könyveimben és a könyveimen keresztül élek. Tíz évig írtam a Kölyköket, amelyre Mapplethorpe kért meg halála előtt. Ez egy ablak a 60-as- 70-es évek New Yorkjára, biztatás a fiataloknak, akik nulláról indulnak, mód arra, hogy éreztessem velük, mi is sérülékenyek voltunk. Amikor Roberttel találkoztam, 20 éves lány voltam, aki egy New Jersey-i üzemből érkezett tele lelkesedéssel a rock és Rimbaud Illuminációi iránt. Az M Train más, titokzatos, nagyon szabad. Vonat, amellyel a szellemem utazik. Zarándoklataim története, amelyeket rituálisan hajtottam végre, mint azt, hogy 30 évesen elmentem Guayanába kavicsokat szedni, amelyeket Jean Genet-nek akartam adni. Sajnos, meghalt, mielőtt megtehettem volna. Két évvel ezelőtt tettem le végül őket a sírjára, Larache-ban. Állandó beszélgetéseket folytatok életem és képzeletem útitársaival, William Blake-kel, Murakamival, Roberto Bolanóval, a férjemmel, akivel 1976-ban találkoztunk barátoknál. Kezet fogtunk és az első tekintet után tudtam, hogy feleségül megyek hozzá. 1978-ban, amikor végre lett annyi pénzem, hogy kávézót nyithattam New Yorkban - a café Nerval nevet adtam volna neki - Fred könyörgött, hogy menjek el vele Michigan egy távoli zugába. Otthagytam a színpadot, megtanultam főzni, varrni, két gyerekünk született. Az életem még soha nem volt ennyire punk. Boldog voltam. 16 évvel később a férjem meghalt. 45 éves volt. Az ember azt hiszi, hogy a dolgok sohasem érnek véget, szeretnénk mindent megtartani, de a változás elkerülhetetlen. Ezekkel a polaroidokkal az időt szeretném megállítani. De a képek is öregszenek, ráncaik, sebeik lesznek. Végül is szeretem, hogy nem tartósak, ez a sármjuk.”

„Nem tekintem magamat zenésznek, nem vagyok olyan igazi énekesnő sem, mint Janis Joplin. Amikor a Horses felvételei folytak, még semmit sem tudtam a stúdiókról. Mindent oda akartam adni magamból, nem voltam kész semmiféle kompromisszumra. 1969-ben Mapplethorpe elvitt magával egy Doors-koncertre. Ahogy Jim Morrisont néztem, különös érzésem támadt, egy hang szólalt meg bennem és azt mondta: te is képes vagy erre. 22 éves voltam és rettenetesen önhitt. Pedig a barátok, Mappiethorpe, Burroughs és Sam Shepard azt mondták, hogy énekesnői lelkem van és buzdítottak, hogy komponáljak. Nem akarok énekesnő lenni, költő akarok lenni - kiáltottam egy napon Burroughs-nak. Ő azt felelte: Az egyik nem zárja ki a másikat. Ezt a mondatot nem felejtettem el. Ő beszélt rá, hogy mondjam el a poémáimat a New York-i Szent Márk templomban 1971-ben. Ott volt Lou Reed, Andy Warhol, Gregory Corso és Allen Ginsberg. Meg voltam illetődve, de tudatában voltam erőmnek: magammal tudom ragadni a tömeget és ez egy velem született adottság. Kezdetben az volt a célom, hogy felrázzam a költészetet, hogy megvibráltassam néhány egyszerű gitárakkorddal, de nagyon hamar rájöttem, hogy többet akarok. Azt akartam, hogy újra lüktessen a rock and roll szíve.”

„Tudom, mit jelent rock and roll sztárnak lenni, elsötétített ablakú limuzinban utazni, átéltem 1978-79-ben mielőtt visszavonultam volna 16 évre. Célom mindig a kerítés ledöntése volt a “ sztár” és az “ utca embere” között, mert mindig hittem abban, hogy a rock and roll a legföldönjáróbb művészet.

Ugyanaz az ember vagyok a színpadon és az utcán, gyűlölöm a személyi kultuszt. Olyan világban éltem, ahol semmi sem volt elérhető Anyám felszolgáló volt, apám gyárban dolgozott, én pedig a kistestvéreimre vigyáztam. Nem volt pénzünk, de anyámnak olyan képzelőereje volt, hogy még a legnehezebb pillanatok is vidámak voltak mellette. Adottsága volt a semmiből vagy a kétségbeesésből alkotni Ezt az energiát, kreativitást találom meg a lányomban / Jesse Paris Smith/, aki csodálatos zenész, művészetnek tekinti a zenét és eszközt arra, hogy a környezeti kérdésekben köré csoportosítsa az embereket. Thom Yorke-kal, Jane Fondával és másokkal részt veszek a Pathway to Parisban egy szervezetben, amelyet a lányom alapított és amely zenészeket, költőket, tudósokat gyűjt egybe. Az igazi forradalmak a kollektivizmusból indulnak ki. Mélyen hiszem, hogy meg tudjuk változtatni a világot. A People Have the Power, amit a férjemmel irtunk, sokkal több, mint egy dal. 68 éves vagyok, a hajam egyre fehérebb, de mindig friss szemmel nézem a dolgokat és valahányszor újra elolvasom a Peter Pant, 11 éves vagyok.”

Annie Leibovitz, a világhírű fotós mondja Patti Smith-ről:

„Jó barátnő, 1978 óta dolgozom vele. A Rolling Stone számára fényképeztem le őt lángokkal körülvetten. Megkértem, hogy maradjon az égő olajtartályok előtt, 48 fok lehetett, izzadt, a haja zilált volt és fehér. Átázott, átlátszó blúza alatt kirajzolódott vékony, de erős teste. Ez a kép átütő sikerét szimbolizálta. Patti imád átalakulni. Amikor Johnny Depp-pel fényképeztem, kalóznak öltözött. Megkértem,hogy álljon modellt az új Pirelli-naptár számára, mert karizmatikus és bátor nőket akartam. Felpróbáltunk különböző ruhákat, végül úgy fotóztam le, ahogy érkezett, a fekete férfikabátjában és a mitikus papnő keresztjével a nyakában.”

Patti Paul Smith divattervező szerint:

„Elbűvöl az elátkozott költőnő figurája, minden fényképét kiakasztom az üzleteimben. Sohasem felejtem el az első alkalmat, amikor Londonban láttam egy koncertjén 1976-ban, majd két évvel később Barcelonában. Másnap ugyanazzal a repülővel utaztunk és beszélgettünk a szenvedélyeinkről, a zenéről, a költészetről, a divatról, a fotózásról. Megajándékozott olyan Polaroiddal, amely Robert Mapplethorpe-t ábrázolja, amint éppen varr. Én egy olyannal, amelyen Jean-Paul Sartre sétál egy kihalt tengerparton. A nevünk kezdőbetűin és a születési évünkön /1946/ kívül megegyezünk abban, hogy ugyanazokat a dolgokat tartjuk értékeknek. Amikor elolvastam a Kölyköket, sírtam. Mint Patti és Robert, feleségemmel Pauline-nal mi is sokat küzdöttünk a kezdetekben. Patti annyira szerény és erős. Amikor belép egy helyiségbe, minden valóságosabbá válik.”

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) Egészség (16) egészség (92) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) Élet (3) élet (42) életkor (3) életminőség (3) Életmód (19) életmód (154) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) Film (8) film (36) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) Földrajz (4) földrajz (7) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) fotó (12) Fotó (8) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) holokauszt (17) Holokauszt (5) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klimaváltozás (3) klímaváltozás (28) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kulturtörténet (11) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) Társadalom (31) társadalom (185) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) zene (31) Zene (146) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása