2017. okt 02.

Hogyan tanulnak emberszeretetet a gyerekek a mesékből?

írta: Göbölyös N. László
Hogyan tanulnak emberszeretetet a gyerekek a mesékből?

sivka_small.jpg

A torontói egyetem kutatói 4-6 év közötti gyerekeket teszteltek arról, hogyan hatnak a mesék az emberszeretetük alakulására. Kiderült, hogy ebben a vonatkozásban azok a mesék hatnak a legjobban rájuk, amelyekben emberek szerepelnek.

A kísérlet kezdetén a gyerekeket három csoportba osztották és mindegyikük kapott egy borítékot, amely tíz figurát tartalmazott. Ezekből ajándékozhattak társaiknak, ha kedvük tartotta.

Ezután az első csoport megismerkedett egy olyan mesével, amelyben emberi tulajdonságokkal felruházott, beszélő állatok szerepeltek. A második csoport meséjének szereplői emberek voltak, a harmadiké magok. A képek megszemlélése után a kutatók azt javasolták a gyerekeknek, hogy kedvük szerint ajándékozzanak egy vagy több figurát társaiknak a kapott borítékból.

Meglepetésre azok a gyerekek voltak a leginkább adakozók, akik az emberekről szóló mesét hallgatták. A többiek a figurákat inkább megtartották maguknak. A realistább történeteknek nagyobb nevelő hatásuk volt.

A pszichológusok szerint a gyerekek ebben a korban utánozzák, amit látnak-hallanak, ez a megismerésnek az első formája náluk. Ezzel együtt azokat a meséket sem kell elhanyagolni, amelyeknek az állatok a szereplői. Minden mesének megvan a maga informatív és érzelmi haása. Olyan témákban, amelyek a gyereket mélyen érinti, mint például a félelem, az irigység, a testvérek közötti rivalizálás, jobb állat- vagy fantáziaszereplőket választani, hogy a mese tanulságának ne legyen sokkoló hatása.

A mese értelmezésében fontos feladata van a szülőnek, aki a leírottakat a gyerek számára összehasonlítja a valósággal.

Ezek a beszélgetések a család összekovácsolódása szempontjából is fontosak – sorolják a pszichológusok a mesél sokrétű hatását. És hogy ez a hatás tartós-e, azt emlékei alapján minden szülő felmérheti.

Szólj hozzá

mese pszichológia nevelés gyermekek Kanada