Bár régóta érzékelhető, főleg, amióta Donald Trump hatalomra került, Franciaországban dúl a sajtó hihetőségének válsága – írja a Le Figaro.
Egy felmérés szerint a franciák 67%-a gondolja, hogy az újságírók a politika és a gazdaság hatalmának szolgálatában állnak. Az eredmény: a napi hírek iránt csak a 64% érdeklődik különösebben, ami 6%-os csökkenést jelent 2015-höz viszonyítva.
Az olvasóknak az az érzésük, hogy az újságírók anélkül foglalkoznak egy témával, hogy elmélyítenék azt, mert elárasztják őket az információk.
„A megoldó újságírás ennek a jelenségnek a kivédésére szolgál” – mondja Chrisitan de Boisredon, a Sparknews alapítója, amely szervezi az Impact Journalism Dayt, amelynek keretében ma már több mint 55 vezető médium gyűlik össze a világból minden év júniusában 2012 óta, hogy megvitassák: mit értenek a „megoldáson”.
Egyesek szerint a mesterség új alapokra helyezését, mások szerint a napi hírek pozitív megközelítését. Abban viszont mindnyájan bíznak, hogy ezzel sikerül visszanyerni az olvasókat.
„Anélkül, hogy elhanyagolnánk a „hagyományos információt, vissza kell térni a „hasznos” újságíráshoz, hogy ne maradjunk a puszta közlésnél” – mondta Didier Pourquery, aki 2007-ben a Libé des Solutions létrehozója volt.
„Az alapgondolat helyreállítani az információ egyensúlyát a problémák leírásán túl oknyomozást folytatni” – magyarázta Boisredon.
„Azon túl, hogy elemzünk egy problémát, válaszolunk is rá azzal, hogy megírjuk, milyen megoldást választottak rá helyi, egyéni vagy intézményi szinten” – magyarázta Anais Dedieu, a Reporters d’Espions újságírója.
A texasi egyetem kutatói 2014-ben végeztek egy felmérést, amely azt mutatta, hogy az olvasók úgy érzik: jobban informáltak, ha egy cikk „megoldás-orientált”. A BBC-nek 2015-ben végzett felmérés pedig azt, hogy a 35 éven aluliak 64%-a azt kívánja, hogy a média a témái megoldódását is közölje. A Web Figaro Demain-nek, amelyet azért hoztak létre, hogy egész évben ébren tartsa és hozzáférhetővé tegye az IJD témáit, évente 200 ezer látogatója van, rengeteg kommentelővel.
Boisredon szerint ez a fajta újságírás megmentheti a sajtót, több olvasó nagyobb rentabilitást jelent, a hirdetők is szívesen helyezik el ilyen cikkek mellé a reklámjaikat. A legutóbbi IDJ idején a hondurasi El Heraldo 50%-kal drágábban adta el a hirdetési felületeit, mint az év többi részében.
Franciaországban a Nice Matin éri el a legnagyobb sikert. Előfizetőik száma megháromszorozódott. Az olvasók a konstruktív cikkeket szeretik, amelyek igazi vitát generálnak – mondja Damien Allemand on-line igazgató.
A „megoldó” újságírás természetesen nem garantálja minden esetben a sikert, de módot ad arra, hogy a lapok megtartsák vagy visszanyerjék anyagi függetlenségüket, az olvasók bizalmát és hitelességüket – írja a Le Figaro.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.