„Ott állt az idő hegygerincén,
ott állt a mindenség torony-csücskén,
ott állt a titok kapujában,
szarva-hegye a csillagokkal játszott,
s szarvas-hangon a fiú így kiáltott,
vissza-kiáltott szülő-anyjának:
anyám, édesanyám, nem mehetek vissza,
száz sebem kiforr szín-arannyal,
naponta lerogyok, száz golyó szügyemben,
naponta fölkelek, százszor teljesebben,
naponta meghalok három-milliárdszor,
naponta születek három-milliárdszor,
szarvam minden hegye kettős-talpú vas villanyoszlop,
szarvam minden ága magasfeszűltségű-áramvezeték,
szemem nagy kereskedelmi hajók kikötője, ereim fekete kábelek,
fogaim vas-hidak, szívemben tajtékzanak a szörnnyel-hemzsegő tengerek,
minden csigolyám nyüzsgő nagy-város, füstölgő kő-bárka a lépem,
minden sejtem nagy gyár, atomom naprendszer,
heregolyóim a nap-hold, a tejút gerincvelőm,
az űr minden pontja testem egy-egy része,
galaktika-fürtök agyam egy sejtése.
Te elveszett fiam, mégis gyere vissza,
szitakötő-szemű anyád virraszt érted.
Csak meghalni megyek, meghalni oda vissza,
meghalni megyek,
csak meghalni megyek édesanyám:
kiteríthetsz majd a szülői-házban,
eres kezeiddel megmoshatod testem,
mirigyes-szemhéjam lezárhatod csókkal.
S majd ha a húsom bomlik széjjel,
bűzben és virágban rothad a testem,
akkor leszek véred-ivó magzat,
akkor leszek a kisfiad újra,
mert az csak neked fáj, édesanyám,
jaj, csak neked fáj, édesanyám.”
1971, Hódmezővásárhely, Szántó Kovács János Kollégium. Már akkoriban is szerettem verseket olvasni, tagja lettem a kollégium irodalmi színpadának, amely próbáit rendszeresen a könyvtárban tartotta. Itt kötöttem barátságot több kortárs magyar költővel, Nagy Lászlóval, Csoóri Sándorral és Juhász Ferenccel. Az ő friss kötete került a kezembe: A szarvassá változott fiú.
Azonnal lenyűgözött ez a költemény, pedig magát a balladát, Bartók Béla Cantata Profanáját sem ismertem (és ugyancsak később láttam Jancsó Miklós Oldás és kötését, amelyben hallhatjuk a történetet Bartók hangján). Ez az ösztönös megérzés volt az, amely egy életre Juhász Ferenc költészetének rajongójává tett. Ezt a verset azóta is számtalanszor újra olvastam, most, hogy búcsúzunk a Költőtől, ismét elővettem az 1978-ban bibliapapíron kiadott Versek és époszok kötetet. Számomra A szarvassá változott fiú kiáltozásának egyetlen párja van a 20. századi világpoézisben: Allen Ginsberg Üvöltése.
Juhász Ferenc egyedülálló volt a maga kozmikus látásmódjában, az anyagi és szellemi mindenséget magába foglaló tabukat nem ismerő szókincsében, miközben ott volt benne mindig a magyar népköltészet sűrűsége, és az a fajta szinte rituális ritmizálás, amely valamennyi vallásnak sajátja. Ugyancsak vásárhelyi éveim alatt ismertem meg versprózáit, kezdve az Írás egy jövendő őskoponyán című kötetig, amelyben asszociációinak szabadsága, gondolati mélysége a szürrealistákon is túltesz.
„A megismerést akaró ember, aki önmaga mélyeibe, múltjaiba és retteneteibe is ás töprengése késeivel, s idegszövet-érzékeny kutatóhálóját szíve féktelen örvényeibe is lebocsátja, már ember-léte kezdetétől akarta megismerni az agyagot, a Föld, a világtér anyagát, az őt-is-felépítő anyagot, hogy tudja titkát, s titka tudását hasznára váltsa” – írja Juhász Ferenc A megismerés hatalmáról című prózaversében.
Később sem lettem hűtlen hozzá, nagyon szerettem A tékozló ország című, szinte filmszerű époszát (mostanában többször is eszembe jutott a tavaly „elfelejtett” Dózsa György-évforduló), a Szerelmes hazatántorgás versprózáit, de az olyan embert próbáló nagy műveihez is megtaláltam az utat, mint A halott feketerigó.
„Én hiszek az embernek. Én hiszek az emberiségben, és így abban is, hogy történelme a boldogság felé lépeget előre. Igaz: ős-sárkány totyogással! Én hiszek az emberi jóságban. Hiszek. Hiszek. Hiszek. E hitem nélkül élni sem tudnék. Ez a hit költészetem elemi tartalma” – mondta Juhász Ferenc egy régi interjúban.
Még nagyon ifjúként találkoztam vele az Új Írás szerkesztőségében, bevittem neki néhány „zsengémet”, amelyekről azt írta: „Sok mindent tud már, amit más költőktől megtanulhatott. Idő kell még ahhoz, hogy saját hangját megtalálja.” Azok a bizonyos „zsengék” hál’istennek soha nem jelentek meg, az azóta eltelt négy évtizedben, bár nem kerültem be a „koszorús költők” közé, talán megtaláltam önmagamat a poézisben is.
Juhász Ferenc, mint a politikai szereplést nem vállaló költők általában, a rendszerváltás után kissé háttérbe szorult, de korántsem némult el. Több mint 40 év telt el mindkettőnk életéből két csodálatos vers között. A második, A csillagcsönd virágzó bokra, 2012-ben megjelent kötetből, a Pegazus istállóiból való. Így vall a szerelemről egy 84 esztendős férfi:
„Nélküled mi lenne velem
Varázsasszony, te, lángcsók-kegyelem?
Árnyam csitul, ha tested ölelem,
ha meztelen lényedre tapadok.
Mint ruhátlan emlőkre az újszülött:
két boldog etetés között
anyja szorítja a tejgömbökre a csecsemőt
s a csibefej két oldalán a feszes hús-csillagok.
Szörnyeim, rémeim elszáradnak akkor,
mint őszből hullt falevél, rozsdatekercs rácspor,
penészes bűneim égnek virradatkor,
porrá izzanak, mint hőkemencében a halott vakok.
Ha hozzád simulok, hátadhoz, hasadhoz,
az ágyék csillagcsönd virágzó bokorhoz,
combodhoz, nyakadhoz, emlődhöz, arcodhoz:
belőled véremmé szívódnak az illat-atomok.
Te Gyönyörű Élet, te Tündérpalota,
sorsommá igazult Tündérhús-Fénycsoda,
borulj rám nappalom, éjszakám otthona,
s én, mint a vízesés szívedben zuhogok.”
S bennem, mint erdőben gyík, madár ha rebben
minden pillanatod ott ragyog szememben,
akár a táguló Mindenség-Veremben
az egymásra-éhes Galaxis-tutajok.
Véredben keringek, véremben keringsz te
ős-szent suhogással összekeveredve.
Fejem az Idő-Szem kútjába temetve
várom, hogy mi lesz még? A jövő árnyamra kavarog.”
Aligha lehet szebb lezárása egy életműnek ez az időtlen gyönyörben való megmerítkezés. Pedig a kötet utolsó verse, az Áldás az itt maradóknak igazi testamentum, olyan apokaliptikus víziókkal, amelyben „nem lesz szivárvány/se a világot, se a létezőket titán-testébe gyűjtő Noé-bárka”, számomra mégis a fenti, érzelmes-érzéki sorok maradnak meg búcsúképpen a halál-élménnyel egész életében viaskodó Juhász Ferenctől.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.