Abban a szerencsés (?) helyzetben voltam, hogy tízévesen találkoztam először Batmannel, Olaszországban, képregény formájában. Még egy kis Batman-autóm is volt, a kivehető főhőssel, és örök barátjával, Robinnal.
Aztán 30 évvel ezelőtt átélhettem az első hazai Batman-mániát. Még óvodás korú gyermekeim kikönyörögték, hogy megnézhessék, el is mentünk, de az egyik durva Joker-jelenet után úgy döntöttem, hogy ez nem nekik való. Pedig akkor korosztályukban már mindenki Batman akart lenni, még farsangkor is. Azóta azonban vélhetően ők is látták a Denevérember halhatatlan történetét.
Hogy is született meg Tim Burton első Batman-filmje? 1987-ben készült el a Superman IV, amely a hasonló sorozatok tipikus lerágott csontja volt, és már csak lanyha érdeklődést keltett. Frissíteni kellett az emberfeletti hős figuráját és erre Batman volt a legalkalmasabb.
A Superman nemes tanmeséjével ellentétben a Batman nemcsak gyerekeknek való szórakozásnak, hanem a felnőttek képzeletét is megragadó történetnek tekintették. Erkölcsileg kétértelmű, erőszakkal teli, cinikus film volt – írja La Repubblica, némiképp igazolva három évtizeddel ezelőtti kételyeimet.
Burtonnek az a zseniális ötlete támadt, hogy egy anakronisztikus környezetbe, egy stúdióban felépített városba helyezte a történetet. Gotham City nem valóságos város, hanem olyan, amelybe megtalálható volt sűrítve az amerikai nagyvárosok minden sötét oldala. A londoni Pinewood Stúdióban építették fel és a fekete filmek hagyományainak megfelelően egy párhuzamos világot jelenített meg. Az autóktól és a fegyverektől kezdve a ruhákig és a berendezésig elegyítette a modern kort a 40-es évekbeliekkel.
Ugyancsak nagy húzás volt a két főszereplő kiválasztása. A Joker nem is lehetett más csak Jack Nicholson, akinek mosolya „natúrban” is vérfagyasztó tud lenni, Michael Keaton pedig mesterien játszotta el három különböző személyiségét. Pedig Keaton korábban szinte csak vígjátékokban szerepelt, és nagyon sok támadás, gúnyolódás érte mindaddig, míg be nem bizonyította: ő volt a helyes választás.
Danny Elfman és Prince zenéje is tökéletesen idomult a klasszikus és modern elemekhez.
A Batman óriási sikert aratott az egész világon. 400 millió dolláros bevételével a filmtörténet 5. legnagyobb kasszasikere lett. Kapott egy Oscart is a díszletért, majd elindított egy sagát, amely azonban rosszul végződött, nem indította újra diadalútra a szuperhősöket. Erre már csak az X-Men volt képes – írja a lap.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kelly és a szexi dög 2019.06.29. 09:39:24