A jazz egyik legnagyobb újítójának egyetlen, eddig még nem publikált filmzenéjét jelentette meg a Universal Impulse katalógusa.
John Coltrane Gilles Groulx kanadai rendező Macska a zsákban (Le chat dans le sac) című filmjéhez készítette a Blue World című felvételét klasszikus kvartettjével, amelyben a szaxofonos mellett McCoy Tyner zongorázott, Jimmy Garrison bőgőzött és Elvin Jones dobolt.
A mindössze 41 évet élt Coltrane rövid, de annál gazdagabb pályafutása során modernizálta a tenorszaxofon-játékot, és a végsőkig kiterjesztette a szopránszaxofon lehetőségeit a kompozícióktól a legmerészebb improvizációkig. Sokan tartják minden idők legjobb jazz-kvintettjének azt a formációt, amelyben a nem kevésbé folyamatosan útkereső Miles Davisszel játszottak együtt, ő képviselte a free-jazz legizgalmasabb ágát, miközben rendszeresen kereste az afrikai gyökereket és hatott rá az indiai zene is. Vannak olyan motívumai, mint az Afro-blue vagy a Naima, amelyet azóta is rendszeresen idéznek még az igényesebb rock képviselői is, a Doors-tól az Allman Brothersen át Carlos Santanáig. Az A Love Supreme albumával pedig megteremtette a jazz spirituális vonalát, az Expression vagy az Interstellar Space pedig elmos minden határt a jazz és a kortárs zene között.
Közel 100 stúdió és élő albuma jelent meg – ezek közül sok sajnos már csak halála után láthatott napvilágot. Tavaly jelent meg az Impulse-nál a The Lost Album, az idén pedig a Blue World
A Blue World is remekmű, de érdekes módon még Coltrane referencia-életrajzában sem szerepel. Talán azért, mert véletlenszerűen született meg 1965-ben a NewJersey-i Van Gelder stúdióban, és mert átírja rajta korábbi felvételeinek stúdióváltozatait, köztük a Naimát és a Village Bluest. Ilyenre sem azelőtt, sem később nem volt példa Coltrane munkásságában.
A filmzenét a rendező Groulx rendelte meg, de a 38 perces felvételből csak 10 percet használt fel. Coltrane-nel személyesen egy montreali jazz klubban találkoztak, amely a 60-as években barátságosabb légkört biztosított az afro-amerikaiaknak, mint New York vagy Chicago. Groulx maga is részt vett a felvételeken, de ennek részletei ismeretlenek maradtak. Nem tudni, miről beszélhettek, de tény, hogy mindketten csendes, zárkózott emberek voltak. (Trane 1967-ben, Groulx 1994-ben halt meg).
A közös munka idején a rendező 34 éves volt. Munkáscsaládban született Montrealban, 14-en voltak testvérek. Közigazgatási végzettsége volt, a frankofón kisebbség jogaiért harcolt. Filmjeit Marx, Brecht és a francia „új hullám” formálta. A Macska a zsákban volt első játékfilmje egy jegyespár egyszerre melankolikus és viharos történetét meséli el. A fiú azon töpreng, hogy miként lehetne megdönteni a kapitalista rendszert, a lány viszont színésznő akar lenni, és ez nem érdekli. Groulx, miután kiszámolta, hogy mibe fog kerülni a film, zenéjéhez gondolkodás nélkül Coltrane-t választotta. Lehet, hogy ez a most megjelent lemez a rendező munkásságára is ráirányítja ismét a figyelmet.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.