2020. sze 28.

A jövő liftjei

írta: Göbölyös N. László
A jövő liftjei

file-20170728-5515-dpv2p0.jpg

160 évvel ezelőtt épültek az első felhőkarcolók, amelyek azóta meglepő magasságokat érnek el. Ma épül egy ezer méteres, 167 emeletes Szaúd-Arábiában, de a modern technológiával még magasabbak is lehetnek.

Olyan épületek azonban nincsenek, amelyeket futuristák képzeltek el, mivel a liftek csak függőleges irányban közlekednek, felfelé és lefelé. Harry Potternél olyanokat láthatunk, amelyek kötél nélkül működnek és minden irányban, még átlósan is képesek haladni. Ez a jövő most közeledni látszik. A német Thyssen-Krupp cég feltalált és tesztelt egy olyan liftet, ami kötél nélkül működik, hasonlóan a Japánban és Kínában közlekedő mágnesvonatokhoz.

A Business Insider egy olasz non-profit céggel együtt tanulmányozza, hogy a magas felhőkarcolók hogyan tudnának működni egy kötél nélküli lift világában. Elképzelték, hogy az 50. emeleten lakó embereknek nem is kellene kilépniük az utcára. Át lehetne menni vízszintesen a szomszédos házban, ha úszni akarnának, vagy bevásárolni, esetleg orvoshoz menni.

Az építészek sokkal magasabb és nagyobb felhőkarcolóknál is alkalmazhatók lennének, de a benne lakók mégis könnyebben tudnának bennük mozogni.

Ma nagyon kevés az 500 méternél magasabb épület, éppen a liftek kapacitása miatt. A hagyományos acélkötelű liftek csak kb. 500 métert tudnak megtenni, mielőtt a kötél súlya alkalmatlanná válna. Mindig több energiára és térre van szükség és ez nagyon költséges. Takarékosabb az acél karbonrostokkal való helyettesítése, kevesebb térre és energiára van szükség.

Az építőknek tehát az épületekben helyett kell hagyniuk más járatoknak is, az expressz lifteknek, az úgynevezett „sky lobby”-knak, hogy az emberek átszállhassanak az egyikből a másikba. A vertikális szállításnak mindezek az eszközei sok kiadható helyet vonnak el minden emeleten, ezért egyre nehezebb gazdaságossá tenni.  Egy új liftrendszer vezetékek helyett indukciós lineáris elektromos motorokat használ, olyan típusú energiaátvitelt, mint a mágnesvonatoknál. Ez lehetővé teszi, hogy ugyanabban a járatban több lift közlekedjen egymástól függetlenül. Ezzel feleslegessé válnak a párhuzamos járatok. Terek szabadulnak fel, amelyeket ki lehet adni.

Még érdekesebb, hogy az ilyen típusú lift vízszintesen is tud közlekedni, sőt, elméletileg még diagonálisan is. A jövőben így lehet építeni olyan házegyütteseket, amelyek között a közlekedés mágneslifttel közlekedik.

Mindez azonban még várat magára. Egyelőre rövid távon valószínűleg csak a karbonrostból készült kötelek terjednek el. A mágnesrendszerűek nagyon drágák lennének, és az épületek tulajdonosai csak akkor vezetik be, ha többet tudnak velük megtakarítani vagy nyerni, mint a mostaniakkal.

Szólj hozzá

technológia építészet 21.század