2020. nov 23.

Hitchcock hálószobái

írta: Göbölyös N. László
Hitchcock hálószobái

161712361-c607a9fe-5b28-4016-8aa1-8b39877ff04a.jpg

A Cinemaniaco az Alfred Hitchcock filmjeiben látható hálószobák szerepét elemzi egy monzai kiállítás kapcsán.

Megállapítja, hogy szinte soha sincsen erotikus jelentőségük. Lehet a törvénysértés, a drámaiság szimbóluma, de legtöbbször a halálé.

A Szédülésben a hálószoba a San Franciscó-i Empire Hotelben van és abban a jelenetben szerepel, amelyben Scottie Judy-t Madeliane-né változtatja. A kinti pislákoló zöld neonfény kísérteties színt ad a szobának és a benne tartózkodóknak, a fantomizált női testnek.

A Psychó-ban a Hotel Phoenix egyik hálószobájában bujkáló szeretőket vesz fel. A film egy másik szobájában lepte meg Norman az anyját egy idegen férfival és ez a látvány okozta őrült rögeszméjét.  A Manderley-ház asszonyában a hálószoba az első feleségé volt és mauzóleummá vált.

A hálószoba átkozott hellyé válik a rendezőnél, tabuvá, a szerelem az ellenkezőjévé. Egy bizonyosságot nélkülöző világot, káoszt sugallnak ezek a képek. Van valami szédületes, világos, megtévesztő nihilizmus Hitchcock mozijában  - írja Cinemaniaco a Repubblicában.

„Ezek a feszültség-művészek nyilvánvalóan nem tudnak segíteni bennünket élni, mert már nekik is nehéz, de küldetésük megértetni velünk rögeszméiket. Ezzel együtt nyilvánvalóan anélkül, hogy akarnák, segítenek abban, hogy megismerjük önmagunkat” – írta François Truffaut. A francia új hullám egyébként nagy tisztelője volt Hitchcock-nak, és különösen Claude Chabrol és Louis Malle alkotásain volt érezhető a hatása.

Hitchcock olyan szemlélet hordozója, amely mindnyájunkat arra kötelez, hogy belenézzünk a tükörbe és meglássuk azt is, amit nem akarunk látni. A nullát is a nevünkben és az identitásunkban. A hálószobáinkban az ürességet és a hideget – vélekedik az olasz elemző.

Szólj hozzá

mozi krimi USA Alfred Hitchcock