Nincsenek korszakváltások, kulturális ugrások, technológiai forradalmak, amelyek képesek elhomályosítani az irodalmi párok legromantikusabb vonzerejét.. Rómeó és Júlia gyötrelmei messze megelőzik az öt ország középiskolásai által megjelölt európai rangsort.
Németországtól Spanyolországig. Portugáliától Olaszországig és Romániáig a szerelmes Shakespeare továbbra is monopolizálja az új generáció érzelmi térképét. De az angol drámaíró a Hamlettel, a kétségek hősével is győzedelmeskedik, a besorolás csúcsán a második helyen követi a Capuletek és a Montague-k tragédiáját. A harmadik helyen azonban Rowling szuperhőse, a Harry Potter áll, amely lecövekelt a bestsellerek kirakataiban,, ami meglepő az irodalmi művek csúcson lévő rangsorában. Harry Potter magasból tekint Don Quijote csontos alakjára, megelőzi Odisszeuszt és Achillest. Csak egy bűvész képes végrehajtani ezt a csodát.
Az Európai Bizottság által támogatott római Sapienza egyetem felmérése sok meglepetést tartalmaz. 2483 utolsó éves diáknak osztottak ki egy kérdőívet az európai irodalom legjelentősebbnek tekintett műveivel és szerzőivel kapcsolatban.
Az alapötlet az, hogy az európai irodalom új rangsorát nem lehet csak „felülről”az intellektuális és politikai elitnek meghatározni, hanem alulról, a tanárokon kívül, a diákok széleskörű konzultációja alapján kell felépíteni. Mindenkinek úgy kell válaszolni, ahogy olvasói érzékenysége diktálja, szabad utat kell engedni az érzelmeknek, mert az irodalom „szerelem” „gyűlölet” „öröm” és „fájdalom” is egyben. Roberto Antonelli aki 2007-ben az egyetemen szervezte meg az első felmérést, és ennek a másodiknak is a mestere mondta:” A romantikus modell megerősítést nyert, a Rómeó és Júlia hosszú ideje a csúcson szerepel, és Shakespeare a legkedveltebb szerző. De ebben, mint egyéb esetekben sem, nem szabad lebecsülni a mozi befolyását” Talán nem felesleges emlékeztetni arra, hogy a lányok jelentős többségben voltak a megkérdezettek között.(1503 leány 980 fiúval szemben)
Milyen különbségek voltak az egyes országok között? A németek, akik felkészültek arra hogy kalandozzanak a szédítő magasban és a mélységben anélkül, hogy bármiféle kisebbségi érzésük lenne, nagy biztonsággal keverték Harry Pottert és Antigonét, Pippit és Lady Macbetet vagy Christofer Paolini fantáziáját.és Werthert.
Az olasz fiatalok megragadtak az iskolás rangsornál, az epikus költeményeknél, Danténál és Manzoninál – csak kevéssel tértek el az átlagtól: aki a legközelebb áll a modern korból, Dorian Gray, akire a legtöbben szavaztak, igaz, hogy szerepel az iskolai programban.
A románok a legműveltebbek. Szabadon utazgatnak a XIX.század nagy irodalmában, Madam Bovary-tól Anna Karenináig, Jane Eyre-től Raszkolnyikovig, jól ismerik Shakespeart és behatolnak Ibsen és Norájának bonyolult pszichológiájába is.
A legnacionalistábbak azonban a portugálok, akik a nagy angol bárd mellett elsősorban a haza dicsőségeseit, Eca de Queirozt, Saramagot és Pessoát említik Nagy csalódást okozott nekik, hogy szerzőik nem kerültek be az első tízbe.
Az európai fiatalok preferenciájából kicsúszott Olaszország is, mivel az Isteni színjáték csak a 11. helyet nyerte el. Az angolok ellenben Shakespeare-rel,Jane Austen-el Oscar Wilde-al és Rowlinggal dicsekedhetnek, míg a franciáknak meg kellet elégedniük a Nyomorultakkal és a Madame Bovaryval. A spanyolok számára maradt Don Quijote, aki vitán felül vezeti a regényfigurák rangsorát, a németeknek pedig marad a nyolcadik helyen Faust megkísértése.
S ebben a szimbólumok és érzelmek világában az új irodalmi rangsorban a klasszikus Görögország, a homéroszi költeményekkel- amelyek felkerültek a 10-es toplistára - arra emlékeztet bennünket, honnan jövünk és mi a mi történelmünk. És a gyerekek, akik ugyan jól szórakoznak Mercutio-n és kevésbé Howgarts boszorkány történetein, bebizonyították, hogy nem felejtették el. Lehetséges, hogy Európa történelmét ők írják újra.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.