Újra látható, egyelőre csak Olaszországban, Fritz Lang Metropolisa eredeti változatában.
1927.január 10 volt és a berlini Ufa-Palast zsúfolásig megtelt termében lázas izgalom és feszültség uralkodott. A zaj csak akkor csendesedett el, amikor Gottfried Hupperz karmester felemelte pálcáját és a fények lassan kialudtak. Erich Kettelhut, Fritz Lang közeli munkatársa, díszlettervezője később így emlékezett vissza arra az estére, amikor a közönség először láthatta a Metropolist:” Az Ufa-Palast közönsége olyan izgalommal követte a film történetét, hogy a tapsok időnként még a zenét is elnyomták.”
A film, amelyet a Friedrich-Wilhelm-Murnaustiftung és a Deutsche Kinemathek restaurált, Olaszországban március 16 óta látható egy olyan változatban, amely tartalmazza az Argentínában 2008-ban megtalált 25 percet. Ezt a filmet látták az Ufa-Palast nézői, de ez a film 88 évig nem létezett a vágások miatt, amelyeket először az amerikai, majd a német producerek végeztek rajta, a rendező felhatalmazása nélkül.
Fritz Lang akkorra már megrendezte a Dr.Mabusét (1922) A Nibelungokat (1923-24) és egy amerikai utazás alkalmával a hajón, szemben a West Side felhőkarcolói és fényeivel megfogant agyában a Metropolis.
A film a maga korában hatalmas összegbe került. Miután a költségek meghaladták a két és félmillió márkát, az Ufa kénytelen volt az amerikai befektetőkhöz fordulni, akik a Paramounton és a Metro-Goldwyn-Mayeren keresztül segítettek. Az amerikai mozikban előbb láthatta a közönség, mint a német filmszínházakban egy új verzióban, amelyben amerikanizált neveket adtak a szereplőknek és főként olyan vágásokkal, amelyek a filmet egynegyed részével megrövidítették.
Az amerikai film megjelenése után a német producerek is -Langgal való egyeztetés nélkül - 35 perccel megkurtított filmet mutattak be. A vágások olyan lényeges részeket érintettek, hogy Roland Schacht német kritikus így irt róla:” Ennek a Metropolisnak messziről sincs köze ahhoz, amelyet egy évvel ezelőtt láthattunk. Egy egész dráma és a nagyszerű beállítások nagy része eltűnt belőle.”
Nyolcvan évig más filmet láttak, mint amilyennek megalkotta Fritz Lang és felesége, Thea Von Harbou írónő, akitől a rendező 1933-ban vált el, amikor az asszony belépett a náci pártba. Langot, akit maga Hitler is nagyra értékelt, zsidó származása ellenére meg akarták nyerni, hogy legyen a német film főintendánsa (állítólag vele kapcsolatban mondta Hermann Göring birodalmi marsall: „Hogy ki a zsidó, azt én mondom meg”), de a rendező inkább az emigrációt választotta.
A Metropolis a maga csonka verziójában is a német expresszionista mozi egyik alapműve lett. A 80-as években megihlette a Queen együttest, a Metropolis képei kísérték a Radio Ga-Ga című klipjüket, a neves diszkó-producer Giorgio Moroder pedig egyenesen színezett, zenés változatot készített belőle, többek között Freddie Mercury, Jon Anderson és Bonnie Tyler közreműködésével, de egyik hátborzongató jelenete ismertté vált Michael Nyman Time Lapse című darabjának kíséretével is.
Aztán 2008-ban előkerült Argentínában egy 16 mm-es rossz minőségű negatív. Hosszú munka kezdődött vele, amit a Friedich-Wilhelm - MurnauStiftung és a Deutsche Kinemathek végeztek el. A képeken kívül a film kísérőzenéjén is változtattak. A film restaurált változatában most az eredeti zene szerepel, Gottfried Huppertz-é, amelyet megtalált és vezényelt Frank Strobel, a berlini Rundfunk-Simfonieorchester karnagya.
Miben más a film,mint amelyet a nézők nyolcvan évig ismertek? A korábbi vágások komolyabbá, sőt apokaliptikusabbá tették. Kikerült belőle sok humoros történet és a szereplők közötti kapcsolatok is megváltoztak. De, ami a szakértők szerint a legsúlyosabb, a film rövidített változatában egyfajta próféciává vált, míg az eredeti az akkori jelenről, a létezőről való elgondolkodás. Politikai ítélet, amelyet Lang, miután megismert több nyugat-európai várost, a társadalomról alkotott. 2026 Metropolisa a maga osztályokra való széttagoltságával, a munkások kizsákmányolásával, a tömegek lázadási vágyával nem egy futurista város volt, hanem az, amit Lang a maga idejében maga körül látott.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.