Hosszú ideig a csecsemőt nem tekintették sem lánynak, sem fiúnak. A nemek szerinti kelengye csak az 1920-as években született, mielőtt dogma lett.
Mindig nagy a találgatás: rózsaszín, vagy kék? A szülők hallgatni szoktak születendő gyermekük neméről az utolsó napig, sok nagyszülő pedig kötelességének érzi, hogy amikor bejelentik az eseményt, a butikokba szaladjon, hogy kicserélje a rózsaszín pizsamát kék játszóruhára.
A nemek szerinti kelengye nem egy régi időkre visszanyúló hagyomány, mivel az elmúlt évszázadok során a pólyák, a bugyik, a trikók és más ruhadarabok, amelyek alkották a kisbaba első éveiben a csodálatos babakelengyét, mind fehér volt. Csupán az anyagok (batiszt, pamut, vagy piké) és kisebb részletek (hímzés, vagy csipke) változtak a család szociális helyzetétől függően. Az újszülöttnél nem létezett a kislány, vagy a kisfiú fogalma, legfeljebb az anya és női környezete körében. A fiúk csak néhány éves korukban kaptak fiús ruhát, míg a kislányokat szoknyába öltöztették.
Azután hírtelen minden megváltozott, amikor a világ felfedezte a különnemű bébiket. Ez a fordulat az 1920-as években következett be.”Abban a korban a kisgyerek képe, amelyet a reklámkatalógusok és a divatlapok közöltek, az egy éves kisgyerek volt, aki állt, vagy néha a 6 hónapos, amelyik ült- mondja Catherine Join-Diéterle, a Galliera Múzeum munkatársa. Párhuzamosan ezzel kezdtek arra gondolni, hogy neme is van, és többé nem tartozik a nők világához. Ez a lassú fejlődés vezetett a speciális színek használatához, és a nemek szerinti megkülönböztetett ruhákhoz. Így lett a fiúk ruházata kék és a kislányoké rózsaszín”.
Annak ellenére, hogy a divatházak nagyra nőttek a gyerek készruhákkal, a rózsaszín és a kék, ma is az egyetlen alternatívának tűnnek a kisgyerekek öltöztetésére. „Bár az 1960-as évek végén a felnőttek öltözködése is egy csapásra ódivatúvá vált (lásd farmernadrág, stb) a kisgyerekek ruházata továbbra is egy régebbi korhoz tartozik. Azonban a nagy divatházak megkísérlik integrálni a gyerekeket a felnőttek világába, és a divattervezők is hasonlóképp járnak el” állítja Catherine Join- Dieterle.
Napjainkban a luxus gyermekdivat, az összes luxus eladás 5%-át teszi ki. Ami a rózsaszínt és a kéket illeti, azok gyakrabban felelnek meg a divatnak és a régi reflexeknek, mint egy megrögzött igazi hagyománynak.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.