Van annak már közel negyedszázada, hogy gyakorta találkoztam egy menő magyar fotómodellel, egy közös projekten dolgoztunk, ami sajnos végül nem valósult meg. Egyik alkalommal megbeszélésünket reggel 9 órára időzítettük a hölgy sűrű elfoglaltságai miatt. Otthonában fogadott, - nyilván a bizalom jele is volt részéről - egy farmerban, pólóban és minden smink nélkül. Esküszöm, ha velem szemben jön az utcán, meg sem ismerem.
Néhány éve a világhálón divatba jöttek az olyan képek, hogy hírességek fotóit közölték - persze az érintettek engedélye nélkül - a maguk "natúr" állapotában, némi rosszindulatú, elrettentő szándékkal. Néhány idős díva viszont továbbra is ragaszkodott a már-már múmiaszerű sminkhez, és ritkaságnak számítottak az olyanok, mint Jeanne Moreau vagy a fiatalabbak közül Meryl Streep, akik vállalták a ráncaikat. Ki hitte volna akkor, hogy mára maguk a sztárok ragadják magukhoz a kezdeményezést a "no make up" terén.
Adele két hónap óta rendszeresen olyan képeket közöl magáról az interneten, amelyeken nincsen semmi smink az arcán. Ugyancsak a kikészítetlenség mellett döntött amerikai kolléganője, Alicia Keys, akinek most jelent meg In Common című albuma. Az ő esetében ez különösen feltűnő, mert korábban súlyos szemfestésekkel volt látható. Egyik dala, a When A Girl Can’t Be Herself kifejezetten erről szóló vallomás.
Georges Vigarello történész, test-szociológus úgy véli, hogy ennek a tendenciának az oka elsősorban a környezetvédelem iránti fokozott érzékenység, amely abban is megnyilvánul, hogy ne szennyezzék a bolygónkat és az arcunkat mindenféle toxikus kozmetikumokkal.
A fiatalok arra is rájöttek, hogy bőrüket is védik ily módon és egyre többen vannak amellett, hogy legfeljebb egy-egy alkalomra sminkelik ki arcukat. És jól tudjuk, hogy a hírességek megjelenése, viselete mindig is óriási hatást gyakorolt a hétköznapi divatra is.
Ezt a tendenciát erősíti az a törekvés is, hogy olyannak mutatkozzanak, amilyenek valójában és így is értékeljék, elfogadják őket. Vigarello mindemellett attól tart, hogy a kozmetikai ipar, amelynek gyökerei több ezer évre vezethetők vissza, széles kínálatával és hatalmas reklámhadjárataival még sokáig nem fog tönkremenni.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.