A zenehallgatás jót tesz, ezt régóta tudjuk, a tudomány is tanúsítja. Jótékony hatással van fizikálisan és mentálisan is. A barcelonai Marques Institut vizsgálata szerint már a 16 hetes magzatra is.
Ezért javasolják a zenehallgatást – főleg Mozartot – a várandós anyáknak. A zene szabályozza a születendő gyermek szívverését és csökkenti mozdulatainak hevességét. Később pedig erősíti a diákok koncentrációs készségét és a memorizálást, főként a matematikában.
A montreali McGill egyetem kutatása azt mutatta ki, hogy a zene erősíti az immunrendszrt azáltal, hogy növeli az immunglobulin-termelést. Ugyanakkor 21%-kal csökkenti a fájdalmat reumás megbetegedések és 25%-kal depresszió esetében. Az Alzheimer-kórnál, különösen, ha szöveggel párosul, segít a figyelem összpontosításában, szokásokra való visszaemlékezésben.
Mivel a pozitív hatások szempontjából nem számít az életkor, félre kell tenni olyan sztereotípiákat, mint „öregeknek” és „fiataloknak” való zene. Ezt teszi a római Santa Cecilia Zeneakadémia – írja a Corriere della Sera.
„Talán ebben a társadalomban, amelynek másodpercenként van szüksége valami újra, ahol például egy pop-együttes öt percre a világ leghíresebbikévé válik, ahol minden labilis és semmi sincs amit, mint múltban, össze lehetne hasonlítani a Beatles-szel, a Rolling Stones-szal vagy a Led Zeppelinnel, ebben az „egyszer használatos” világban a klasszikus zene „öregnek” tűnhet, de az érzelmek, amelyeket kivált, olyan erősek, a tehetségek, amelyek alkották, olyan monumentálisak, hogy 200, 300 év után is itt van és hallgatható. És ha a zenekar kiváló, hatása nagyon mélyreható lehet” – mondta Antonio Pappano, az akadémia zenei igazgatója.
A zenei intézményeknek tehát meg kell találniuk azokat az alternatívákat, amelyek előreviszik a klasszikus zene megszerettetésének ügyét a fiatalok között. Hogyan? Például a kortárs irodalom és a zene vegyítésével. A Santa Cecilia 2016-17-es évadjában műsorára tűzte például Eötvös Péter „Senza sangue” (Vér nélkül) című, tavaly bemutatott egyfelvonásos operáját, amelyet Alessandro Baricco olasz író azonos című regénye nyomán komponált. A mű november 30-i bemutatójára közönségtalálkozót szerveznek a római Parco della Musicában. Ugyancsak az akadémia szervezi a „Domeniche in musica” (Zenélő vasárnapok) rendezvénysorozatot fiataloknak, diákoknak, családoknak, mindazoknak, akik kedvelik a zenét. Az egyórás koncertek bevezetővel kezdik. Ezenkívül előadások lesznek minden korosztály számára és évente egy konferencia a zeneterápiáról a legkiválóbb szakértőkkel.
Az új generációk bevonása a célja annak is, hogy az akadémia fiatal karmestereket kér fel a zenekarok vezénylésére, ifjú szólistákat szólaltat meg. Például a mindössze 36 éves venezuelai Rafael Payarét, aki már vezényelte a világ legjobb zenekarait, vagy a 23 éves Simone Rubino ütőst, akit szülei klarinétosnak szántak, ő azonban kitartott az ütők mellett. Rubino az elmúlt években Münchenben fejlesztette tovább tudását Peter Sadlo mellett. „Úgy játszik – írta róla a Frankfurter Allgemeine Zeitung – mintha már a bölcsőben is cintányérok, bongók és xilofonok hangjára aludt volna el.”
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.