Calabria regionális környezetvédő ügynöksége keresi Caligula császár harmadik hajóját a Nemi-tóban. Kettőt már megtaláltak a Mussolini-érában. A mostani kutatásban részt vesznek a Castelli Romani Underwater Team búvárjai és a csendőrség tagjai is.
„Tíz sor evező, ékszerektől ragyogó hajótest, fürdők, galériák, szalonok, tele eleségek sokféleségével, gyümölcsökkel” – írta a hajóról Suetonius a Cézárok élete című művében.
A régszek szerint ez a hajó volt a három közül a legnagyobb, a legfényűzőbb. Az első kísérletek a kiemelésükre a Reneszánsz idejében történtek, amikor a helyi halászok jelzésére Prospero Colonna bíboros megbízta Leon Battista Alberti mérnököt a parthoz közeli roncs kimentésére. A kísérletek a 19. században folytatódtak, amikor is rájöttek, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel nem tudják a túl nagy és túl nehéz hajókat kiemelni. Csak a múlt század 20-as éveiben bízta meg az olasz állam a milanói Riva mechanikai vállalatot a hajók kiemelésével.
A kor minden modern technológiáját igénybe vették: turbinákat és szivattyúkat, amelyekkel kiszívatták a tó vízét, több mint 20 méterrel csökkentve szintjét, míg lassan felszínre került nagyszerűen konzervált állapotban a hajóépítés két gyöngyszeme.
A 71 és 75 méter hosszú hajókat elszállították Nepibe, a római hajók múzeumába, ahol sajnos teljesen elégtek az 1944. május 31-i tűzvészben. A tűz keletkezésének oka soha nem derült ki, de sokak szerint a németek gyújtották fel szándékosan a múzeumot.
A harmadik hajót 2016. júniusában kezdték hivatalosan keresni, amikor Nemi polgármestere hitelt adott egy genzanói mérnök állításának, mely szerint a harmadik hajó is a tóban van. Giuliano de Benedetti mérnök volt az, aki korábban azt állította, hogy a „sötét vadállat”, amelyről Dante az Isteni színjátékban írt, szintén a Nemi-tóban rejtőzik. Itt a legmodernebb kereső eszközökkel dolgoznak, egy „side scan sonarral”, valamint egy „sub bottom profilerrel”, amelyek lehetővé teszik a víz alatti tárgyak azonosítását, amire szükség is van, mivel a tó iszapja kevesebb, mint 25 cm-re csökkenti az átláthatóságot.
A kutatás egyelőre eredménytelen, csak néhány, alig száz éves halászbárkát találtak. A régészek azonban nem hajlandók elismerni, hogy csupán legendáról van szó.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.