1967-ben a baby boom gyermekei alig húszévesek. Szigorú társadalomban élnek, amelyben a vágyakat elfojtják és szex tanú. A patriarkális elnyomás felrobban 1968 májusában, de a tiltakozás már egy évvel korábban elkezdődik – idézte fel a Le Nouvel Observateur.
Az első lépést az Egyesült Államokban teszik meg. A San Franciscó-i „Szeretetnyár” felforgatja a rendet, 100 ezer fiatal gyűlik össze, hogy kipróbálja a drogot és a szabad szerelmet. Ez az első tiltakozás a kor szexuális erkölcsi ellen. A fiatalok fittyet hánynak a házasságnak és hagyományos párkapcsolatoknak. A szexnek már nem kizárólagos célja a gyermeknemzés. A szexuális felszabadulás kezdetben főleg a férfiakra vonatkozott, aki az élvezetektől elzárkózó nőket elítélték, mint „maradiakat”.
A „Szeretetnyár” maga csak néhány hétig tartott, de eseményei tartósabbnak bizonyultak. A „szexuális normalitás” alatt már nem az volt értendő, mint régen, az egyház erkölcsi normái súlyukat vesztették.
Mind az USÁ-ban, mind Európában egyre több lett a szex a tömegkultúrában. Az élen olyan ikonok álltak, mint Brigitte Bardot, Elisabeth Taylor, a később harcos feministává lett Jane Fonda, vagy halálában még népszerűbbé vált Marilyn Monroe. A rock-zenében egyre nyiltabban beszéltek erotikáról, a szexualitás korábban titkolt vagy szégyellt irányairól, ezekben főleg a The Doors, a Velvet Underground és Frank Zappa Mothers of Invention-je mutatott példát. A meztelenség kezdett polgárjogot kapni a moziban olyan filmek elhíresült jeleneteivel, mint Mike Nichols Diploma előtt-je, Luis Bunuel A nap szépe, Jean-Luc Godard Weekend, Mark Robson Babk völgye című filmjei (de említhetjük Jancsó Miklóst a Szegénylegényekkel és a Csillagosok, katonákkal, sőt még Andrej Tarkovszkijt is az Andrej Rubljov pogány-képsorával). És 1967 őszén született meg New York-ban a Hair, amely nemcsak szókimondásával, hanem nyílszíni szex-imitációival is színpadra vitte a „szeretkezz, ne háborúzz!” elvet.
Bibia Pavard francia történész, a feminizmus és nemiség fejlődésének szakértője arra is felhívja a figyelmet, hogy a 60-as évek végétől egyre nagyobb teret hódított a pornográfia és elszaporodtak a sex-shopok is. A kor erotikus terméke a vibrátor, amelyet John H. Travel szabadalmaztatott 1966-ban, és állítólag ez is bátorítólag hatott a nőkre, hogy vállalják szexualitásukat.
A tudományra is hatással voltak az események. A 60-as évek végén William Masters és Virginia Johnson, a szexológia úttörői, akiket a Masters of Sex sorozat népszerűsített, tanulmányozták az orgazmus által kiváltott reakciókat és lerakták a szexuális terápia alapjait. A Human Sexual Response című tanulmányuk 1967 egyik best-sellere lett. Amerika puritánjai és az orvosi kar egy része azonban elítélte munkájukat, amelyet „pornográfnak” minősítettek. A két kutató azonban a McCall-ban megjelent cikkükben elmagyarázta, hogy a nemi aktus nem azt jelenti, hogy „férfi élvezkedik a nőn”, hanem a nőnek is joga van az orgazmusra.
A szexuális felszabadulás szele Európát is elérte. Franciaországban a Neuwirth-törvény engedélyezte a fogamzásgátló pirula árusítását. Addig a nők vagy kénytelenek voltak az önmegtartóztatáshoz folyamodni, vagy pedig illegális abortuszra kényszerültek nem kívánt terhesség esetén. De 1974-ig várni kellett arra, hogy a fogamzásgátlók társadalombiztosítási támogatást kapjanak.
Ugyancsak 1967-ben történt, hogy Nagy-Britanniában eltörölték a homoszexualitás büntethetőséget, amelynek azt megelőző száz évben közel 65 ezer áldozata volt, köztük a híres drámaíró Oscar Wilde, és Alan Turing, az Enigma megfejtője. Ugyanebben az évben Nagy-Britannia (Észak-Írország) kivételével, engedélyezte az abortuszt a terhesség 28. hetéig, ha az anya, vagy a gyermek élete, egészsége veszélyben van. Ugyanakkor egy másik törvény engedélyezte a nem férjezett nőknek, hogy megjelenhessenek családtervezési központok tanácsadásain. Addig ezeken csak azok a férjes asszonyok vehettek részt, akiknek valamilyen egészségi problémájuk volt terhességük alatt.
Az emberi mentalitás fejlődik, de a történészek véleménye ma is megoszlik az 50 évvel ezelőtti „szexuális forradalomról”. Egy részük szerint nem lehet „forradalomról” beszélni, legfeljebb „felszabadulásról”, mert a régi erkölcs normái nem tűntek el teljesen, mint ahogyan a női egyenjogúság sem tűnt el maradéktalanul. Pavard rámutat arra, hogy „a férfiuralom elveit nem kérdőjelezték meg”. Egy másik francia kutató, Frédéric Monneyron szerint a hippikommunákban is megmaradt a hagyományos munkamegosztás: a férfiak művelték a földet, a nők pedig főztek.. A feminista mozgalmaknak tehát máig vannak bőven teendőik..
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Brix 2017.09.24. 13:07:26
-JzK- 2017.09.24. 13:48:50
web.archive.org/web/20170201153639/http://kitartas.net/2012/07/01/domokos-endre-janos-kulturalis-forradalom-a-nyugati-kultura-alkonya
morph on deer 2017.09.24. 15:52:33
“és a globalizàció következményeként, ronda nemi betegségek terjedtek el...”
És várjál, mi lesz itt, ha a “nyugat” meg fog erőszakolni minket, ahogy orbán megigérte..!
Brix 2017.09.24. 16:01:08
morph on deer 2017.09.24. 16:30:15
Azokat mindenképpen, akik részt vettek valami módon a történésekben.
A szexuális szabadság ugyanis nem járt egyedül, elég jelentős válozások történtek az irodalmi, zenei és általában a művészeti életben is. A kelet vallások és filozófiai irányzatok ugyancsak népszerűvé váltak, csakúgy mint pl az indiai zene és kultura úgy általában.
Nem véletlenül volt háború- és erőszak ellenes az alapgondolkodás, és nemcsak Vietnam miatt. Maka love, not war :)
A mai napig is tart azoknak az időknek a hatása, az az értékrend, amelyik akkor vált fontossá, mindenekelőtt a személyi szabadság, és a tolerancia a “másikkal” szemben, - amíg azt a szabadságot nem veszélyezteti...
morph on deer 2017.09.24. 16:35:13
Kár, mert az alegfontosabb.
Nekem mindenképpen, lásd az előbbi agymenést. Igaz, kb fél méterrel rövidebb hajjal, de amúgy változatlan szemlélettel.
Ezért is van elsősorban bajom csakúgy Botkával, mint orbánnal.
Az Ellenálló 2017.09.24. 17:40:01