Harcolni a szennyezés és a klímaváltozás, valamint azok káros egészségügyi hatásai ellen széles körben elfogadott magatartássá vált. Kézenfekvő, hogy ennek egyik módja a városi autós közlekedés csökkentése. De minden változtatásnak vannak nemkívánatos következményei, főleg,ha olyan nagy mértékűről van szó, mint az egyéniről áttérni a közösségi közlekedésre – írja a Le Nouvel Observateur.
A nagyvárosok lakosai, például a Párizs körzetében lakásuktól egyre messzebb járnak dolgozni. Felmérések szerint a franciák ¾ része lakóhelyen kívül talál munkát. 2013-ban a lakás és a munkahely közötti távolság átlag 23 km volt. Párizs közelében ennek 44%-a tömegközlekedési eszközökkel történt.
Bár a tömegközlekedés arányának növelése ésszerű törekvés, ennek is meg vannak az egészségre nézve talán még az egyéninél is súlyosabb hatásdai. Ez pedig az állandó stressz. Ennek okai sokfélék: a metrókocsik és az autóbuszok egyes útvonalakon túlzsúfoltak, nincsen rajtuk elég ülőhely, a hosszú utat sokszor állva kell megtenni. A késések, a lerobbanások miatt idegeskednek azok, akiknek pontos időre kell megérkezniük a munkahelyekükre. Az utóbbi időben ezek mellett megjelent a merényletek miatti félelem is. Egy tanulmány stresszforrásként még hozzátette a huzatot, és a levegőtlenséget, a szagokat és az agresszív mesterséges fényt, az utasok egymás közötti jobb esetekben csak nemtörődöm, rosszabb esetben kifejezetten erőszakos, durva viselkedését, a mobiltelefonon valami hangos beszélgetésektől az állandó lökdösődésekig, helycsinálásokig, amelyek nemegyszer akár tettlegességig is fajulhatnak. Nem kell messzire mennünk, hogy átéljük a párizsiak mindennapi érzéseit, hiszen például a budapesti tömegközlekedése – a csekély metróhálózat miatt – még kétségbeejtőbb, különösen csúcsforgalomban, a különböző hátterű útlezárások (baleset, útépítés, tüntetés, magas rangú delegáció érkezése) idején kialakult dugókban. Sokan panaszkodnak arra, hogy a napi kétszeri utazásban szinte jobban kimerülnek, mint az egész napi munkában…De nincsenek irigylésre méltó helyzetben a britek sem. Egy szigetországi tanulmány például azt írta, hogy a munkába igyekvőket a tömegközlekedésben háromszor akkora stressz éri, mint azokat, akik gyalog mennek. És az idegesség nem kíméli a vezetőket sem, akik ráadásul két tűz között vannak: teljesíteni a menetrendet, miközben az utasok átkai is rájuk szállnak, akár tehetnek róla, akár nem.
A változtatásnak ezt az oldalát eddig még nem kísérte komoly figyelem. A Nouvelobs szerint a megoldás az alternatív közlekedési eszközökben fejlesztése, a kényelmes, megbízható, elegendő kollektív városi szállító eszközök hálózatának létrehozása.
Alternatíva lehet a kerékpár azzal a feltétellel, hogy biztonságos körülményeket teremtenek meg hozzá. És bizonyos távolságokon belül opció lehet a gyaloglás, mert az is tény, hogy a városi ember annyira elkényelmesedett, annyira hozzászokott, hogy autóba száll, vagy felszáll egy buszra, metróra, villamosra, hogy lusta akár 2-300 métert is megtenni saját lábán…
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Grgabácsi 2018.05.07. 12:43:37
szepipiktor 2018.05.07. 12:45:09
Ma reggel a 105-ös busz! Életem eddigi legsúlyosabb utazása volt.
Tömött jáérat, már hősés és a busz ablakai zárva, gyenge légmozgás csupán.
Egyszer megcsapja az orromat a bűz!
Olyan bűz, amitől a rothadó állatmaradványok is kimásznának a dögkútból!
Az előttem lévő széken egy már folyosóan rothadó alkoholista-hajlékltalan, egy üvegestekintetű füstösképű.
A levegőben rothadó ájer, a pali magában bveszél...
A tömeg megpróbál távolodni tőle és valami levegőhöz jutni.
Szólni senki nem mer, hiszen azonnal jönnének az aktivisták és a panaszkodó utas lenne a kirekesztő rasszista. Hiszen az édekvédő nem utazik a buszon.
Hozzányulni sem érdeme, ki tudja milyen fertőzést kockáztatnánk.
És aztán leszáll, dülöngélve, pár utast összemocskol.
Felszáll egy gyanútlan fiatal lány (is) és leül arra a székre.
Megszólítanám, hogy... De nem merem.
Végre kapunk levegőt, csak a szokásos alapbüdös tapasztalható.
Ez a jutalom a 700 ft/km viteldíjért...
]{udarauszkasz 2018.05.07. 13:13:26
Ebben az orszagban mar nem csak a tomegkozlekedesnel kell figyelni,hanem szinte mindenhol. Orban tesvir, erre is figyeljel,ne csak az arabokra.
ételizésítő 2018.05.07. 13:54:32
Hát eléggé.
Próbálj reggel utazni a metrópótlás részeken. Vagy a 7-es buszcsalád vonalain.
ételizésítő 2018.05.07. 14:02:54
midnightcoder2 2018.05.07. 16:18:22
@]{udarauszkasz: Nem ukránok ezek, hanem jó magyar - és ki tudja még milyen - hajléktalanok. Egy csomó köztük ráadásul mentálisan sérült is, amióta a szocik bezárták az OPNI-t tele van a város ilyen hajléktalannal, és még az a kevésbé gáz amikor csak maga alá hugyoz a villamoson.
Csaba121 2018.05.07. 17:15:44
Omnisapient 2018.05.07. 17:54:14
Ergó az általad kalkulát végtelen szorzó csak az általad szűken meghatározott rendszerben állja meg a helyét, gyakorlatiasan átfogó szemlélettel viszont nem.
Celtic 2018.05.07. 21:13:10
mt-03 2018.05.08. 06:24:33
midnightcoder2 2018.05.08. 09:43:09