A Le Figaro a „kedvesség napja” alkalmából azokra a mások iránti gesztusokra hívja fel a figyelmet, amelyekről kezdünk elfeledkezni, holott szerepük van a légkör javításában a mindennapi életben és a munkahelyen egyaránt.
Ezt a megállapítást megerősítették a Google kutatói is, akik az Aristoteles-program keretében arra kerestek választ, hogy mi az a tényező, amely a legjobban erősíti a csapatmunkát és kiderült, hogy a munkatársak egymás iránti kedvessége, udvariassága, jóindulata.
A kedvességet gyakran tartják gyengeségnek, a túlzottan udvariasan embert már-már ostobának – írja a lap – holott a latin eredetű „gentilis” szó eredetileg nemességet, jólneveltséget jelent. A kis gesztusok sorába tartozik, hogy fogjuk az ajtót, ha mögöttünk jön valaki, ugyanez vonatkozik a liftajtóra is, a lift használata után azonban meggyőződünk arról, hogy becsuktuk. Egy régebbi Larousse-kiadás egy egész fejezetet szentel a liftben gyakorolható kedvességnek. Köztük van az a feledésbe menő is, hogy köszönünk belépéskor a már bent lévőknek.
Apropó, köszönés: rohanó tempójú napjainkban kiveszni látszik a divatból valami megköszönése, legyen az információ, vagy szolgáltatás.
Nagy sietségünkben – az idő drága alapon – kínosabb helyzetekben is elhanyagoljuk a kedvességet. Például abban, hogy végighallgassuk beszélgető partnerünket. Pedig azt már gyerekkorban is megtanulhattuk, hogy a legnagyobb udvariatlanság közbevágni valaki mondandójába. Ez nem etikett kérdése. Azt juttatjuk kifejezésre, hogy ilyen-olyan okokból nem érdekel bennünket, amit a másik közölni akar velünk. Ennek a nem-kedvességnek egy súlyosabb formája, ha valaki a másik „hallgatása” közben ír vagy olvas.
A kedvességnek sok egyéb példáját is fel lehetne sorolni. Oyanokat, amelyeket maga mulaszt el, vagy mások mulasztanak el vele szemben. A kedvesség pozitív hatásáról, elmulasztásának negatív hatásáról azonban mindenki meggyőződhet. Ezek a tapasztalatoknak kellene vezérelniük bennünket – vonja le a tanulságot a Le Figaro.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.