Bár 17 év, több személyi és zenei változás választja el egymástól a két felvételt, mégis van a folyamatosan alakuló és fejlődő Djabe újravágott Update, 45-ös fordulatszámú High-End LP-jének és az Overflow CD/DVD-jének egy közös indíttatása. A 2001-es lemez első felvétele, a Flying (régi kedvenceim egyike) lágy lebegése, az egek nyugalmának megszólalása közeli rokonságban van az új korszakot bejelentő Flow spirituális-meditatív hangulatával.
A Djabe immár folyamatosan két idősíkban él: sorra jelennek meg a zenekar korábbi, a maguk idejében mérföldkövet jelentő albumai – tavaly az 1998-as Witchi Tai Tóból hozták ki a londoni Abbey Road stúdióban, ugyancsak 45-ös bakeliten a ma elérhető legtökéletesebb hangzást, most az Update jutott erre a jól megérdemelt sorsra – miközben a három évvel ezelőtt megújult csapat sem fukarkodik az újdonságokkal. Ezúttal a 2018-as Flow lemez szeptemberi MOMkult-beli surround-hangzású koncertjük került fel audio- és video-korongra. Ennek személy szerint különösen örülök, mert – mivel koromnál fogva a fülem már nem olyan, mint 20-30 évvel ezelőtt – fizikailag felkészületlenül ért a mindenhonnan körülvevő hangzás különös rezgése, így kevésbé tudtam élvezni a koncertet. Most azonban tudtam pótolni hangban és látványban egyaránt.
Az Update volt annak idején az első Djabe-lemez, amelyen Kovács Ferenc trombitás-hegedűs-énekes, Kovács Zoltán billentyűs és Banai Szilárd dobos játszott a „mag”, Égerházi Attila, Sipos András és Barabás Tamás mellett. Ismét élvezhetjük Sipi ihletett, szenvedélyes ütős játékát, Afrikát idéző énekét (Mayomba) vagy latinos lendületét (Barraguira) – hihetetlen, hogy már 12 éve nincs köztünk – és különleges ízt ad a lemeznek Ben Castle szaxofonja, valamint Said Tichiti gembri-játéka és vokálja. És felfrissült eredetiségében fedezhetjük fel újra az olyan Djabe-klasszikusokat, mint a First Step vagy a Cloud Dance, élvezhetjük a White Forest leheletfinom hangulatait, vagy Tomi és Ben kamara-remeklését, a My Way-t.
A surround-koncert a CD-en 78, a DVD-n két részes, közel kétórás változatban hallgató. Ez utóbbin a Flow-lemezbemutató kiegészül néhány korábbi sikerrel, mint a This Is Not America, a Lava Lamp, vagy A Life Spirit – felidézve a Witchi Tai To, az Island és a Desert motívumait - és Gulli Briem jelenlétének köszönhetően hallhatjuk a Mezzoforte legismertebb darabjának, a Garden Party-nak djabésített változatát is. (Az izlandi derűs égimeszelő ütősé a hang Drum Song is). Az élő felvételen, ahogyan várható volt, még jobban kibontakoznak a szólók, főleg Nagy János van elemében a billentyűk mögött, de Égerházi Attila gitárja és Koós-Hutás Áron trombitája is jókedvükben találják megszólaltatóikat, különösen Curved Mirror rendezett hangkáoszában. Nem nélkülözzük Barabás Tamás cizellált szólóját (ezúttal Before Surgery címmel), miként gyermeki humorát sem és immár tökéletesnek mondható – dobosként, énekesként egyaránt – Kaszás Péter beilleszkedése. A Buzzy Island-ben aztán valamennyien úgy isten igazából elengedik magukat.
Extraként láthatjuk még az Another Dive-ot gyönyörű tengeri felvételektől kísérve, rájákkal és rémisztő murénával súlyosbítva, valamint egy régi kedvencet, az Awakening City-t egy 2016-os koncertről, amelyet a Columbus Jazz Clubban tartottak.
Mindezek jó előjátékok a Djabe márciusi koncertjeire: 18-án Debrecenben, 19-én Hatvanban, 20-án pedig Budapesten a MOMkultban lépnek fel a Flow-Witchi Tai To surround-koncerttel. Mindhárom koncerten ismét ott lesz a csapattal a korai idők Djabe-szaxofonosa, Muck Ferenc is.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.