2020. jan 10.

Vége az iskolai matekfrásznak?

írta: Göbölyös N. László
Vége az iskolai matekfrásznak?

2370365.jpg

A genfi egyetem kutatói új módszert találtak ki, amely állításuk szerint nagyobb sikert eredményez a diákok többség által rettegett tárgy elsajátításában.

Tanulmányuk, a ZDM Mathematics Educationban jelent meg. Az ACe-Arithmecole-nak elnevezett program segít a diákoknak abban, ne intuiciókra, vagy informális ismeretekre hagyatkozzanak a feladatok megoldásában, hanem helyettük a matematikai elvekre támaszkodjanak.

A felmérés eredménye meglepő volt: azoknak a tanulóknak, akik részt vettek a programban, az 50,5%-a meg tudta oldani a nehezebb példákat, míg azoknak, akik az új módszert nem ismerték, csak 29,8%-a birkózott meg ezekkel.

Az iskolásoknak 6-7 éves koruktól kezdve olyan feladatokat kell megoldaniuk, amelyekben összeadások, kivonások vannak. Ilyenkor ösztönösen azokból a helyzetekből indulnak ki, amelyek a kísérő szövegekben szerepelnek. De ha a feladat bonyolultabb, ilyen módszerrel nem vagy csak hibás megoldáshoz jutnak – magyarázzák a kutatók.

Az absztraháláson alapuló matematika-tanítás iránt növekszik az érdeklődés a tanárok körében is. A kezdeti eredmények biztatóak és van esély arra, hogy a módszer elterjedjen.

Azért az sem árt, ha sok matematika-tanár emberi felfogása, a diákokhoz való viszonya is megváltozik. A matekfrászt nem utolsósorban az is okozza, hogy e tárgy oktatói között nem kevesen vannak olyanok, akik egyenlőséget tesznek a matematikához való viszony és az általános szellemi képességek közö

Szólj hozzá

oktatás tudomány matematika Svájc