Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Vége az iskolai matekfrásznak?

2370365.jpg

A genfi egyetem kutatói új módszert találtak ki, amely állításuk szerint nagyobb sikert eredményez a diákok többség által rettegett tárgy elsajátításában.

Tanulmányuk, a ZDM Mathematics Educationban jelent meg. Az ACe-Arithmecole-nak elnevezett program segít a diákoknak abban, ne intuiciókra, vagy informális ismeretekre hagyatkozzanak a feladatok megoldásában, hanem helyettük a matematikai elvekre támaszkodjanak.

A felmérés eredménye meglepő volt: azoknak a tanulóknak, akik részt vettek a programban, az 50,5%-a meg tudta oldani a nehezebb példákat, míg azoknak, akik az új módszert nem ismerték, csak 29,8%-a birkózott meg ezekkel.

Az iskolásoknak 6-7 éves koruktól kezdve olyan feladatokat kell megoldaniuk, amelyekben összeadások, kivonások vannak. Ilyenkor ösztönösen azokból a helyzetekből indulnak ki, amelyek a kísérő szövegekben szerepelnek. De ha a feladat bonyolultabb, ilyen módszerrel nem vagy csak hibás megoldáshoz jutnak – magyarázzák a kutatók.

Az absztraháláson alapuló matematika-tanítás iránt növekszik az érdeklődés a tanárok körében is. A kezdeti eredmények biztatóak és van esély arra, hogy a módszer elterjedjen.

Azért az sem árt, ha sok matematika-tanár emberi felfogása, a diákokhoz való viszonya is megváltozik. A matekfrászt nem utolsósorban az is okozza, hogy e tárgy oktatói között nem kevesen vannak olyanok, akik egyenlőséget tesznek a matematikához való viszony és az általános szellemi képességek közö

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enrikokaruszo 2020.01.11. 10:13:27

elképzelhető, hogy volt szellemes, jó humorú, intuícióknak teret adó matematikatanárom, de sajnos akkor ez nem derült ki róla soha
legalábbis számomra:)

tonuzobakerdez 2020.01.11. 12:16:44

A poszt címére válaszolva szerintem nincs vége. ;)
Nem mindegy ugyanis, hogy (1) elit- avagy (2) tömeges megélhetési matematika-tanításról/-tanulásról beszélünk.

Ahogy az idegen nyelveknél is. Van aki könnyen gyorsan megtanul pl.: angolul, bármelyik tetszőleges módszerrel. Van akin az n+1-dik "világmegváltó" módszer sem segít (és az utóbbiak vannak jóval többen, illetve az elmúlt 30 év brutális kudarca - lásd hozzá a különféle EU-statisztikákat - is mutatja, hogy nem tudunk tömegesen nyelvet oktatni).

Ahogy egyébként van akit a nyelvvizsgapapír izgat csak, van akit meg a nyelv rendes érdemi tudása.

Ráadásul az idegen nyelveknek megvan az a vonzó tulajdonsága, hogy a diákoknak közvetlenül látszik a haszonra konvertálhatósága, míg pl.: az Euklidesz-geometria kiterjeszhetősége jóval kevésbé hangzik izgalmasnak számukra, ab ovo is. (Más liga)

Szerintem rendszerben kell nézni a matek-témát is, ahol a módszer csak egy tényező, ráadásul megfelelő hatókör mellett csak. Ha valakinek nincs motivációja (pl.: mobilozás, tartalomfogyasztási addikció miatt), annak kvázi mindegy milyen módszerrel akar a legjobb matek-tanár is tanítani (hiszen előbb az addikcióból kéne kivonni a delikvenst).
Aki csak érettségi/felvételi miatt tanul matekot az jellemzően csak túlélni akar, a legkevesebb erőfeszítés árán.
Akinek gondjai vannak (középiskolában is!) az elemi számolásokkal az az absztrahalás sem fogja meghatni, hiszen túl kezdő szinten van hozzá.
És akkor innen jöhet a panaszáradat a túlterhelt tanárokról, kivéreztetett oktatáspolitikáról, akár fűtetlen iskolákról (napi problémákkal), rosszul terhelt (ám mértékében mégis túlterhelt) diákokról, stb.

Szerintem az alapok legyenek előbb tisztázva, a keretek legyenek világosak. A láncolat leggyengébb láncszeme legyen picit erősebb. Ott kéne legelőbb tenni, ahol legjobban fáj, ahol a legnagyobbat lehetne előrelépni leghatékonyabban. És ezek nem illuziók, mert rendszerváltás elött jó volt az ország matekban: úgy is, hogy nyertünk az olimpiákon, és az átlag szinvonal is jó volt (köszönhetően sok kiváló matek-tanárnak is).

Muhammad Balfas 2020.01.11. 15:40:49

„Aki nem szereti a matematikát,az lusta gondolkodni..”

/Rényi Alfréd/

Muhammad Balfas 2020.01.11. 16:20:45

@tonuzobakerdez: Igen az okostelózás óriási probléma..Legalább az iskolában meg kellene szervezni az elzárását.Persze kurva nagy felháborodás kísérné az intézkedést,úgyhogy az iskolaköpenyt is kötelezővé tenném ismét, egy füst alatt..:)

fhdgy 2020.01.11. 18:25:05

Eljutottunk már odáig, hogy nem azon kellene gondolkodni, hogy hogyan tanítsák a matekot, hanem azt a kérdést kellene feltenni, hogy egyáltalán érdemes-e tanítani. Nagyon erős az iskola- és tanárellenesség, nemcsak a diákok, hanem a szülők, de a társadalmi többség részéről is.

Hülye az iskola, hülye a tanár, csak én és a gyerekem a helikopter.

Minek hülye évszámokat magolni, miért kell tanulni, hisz a google..-
A matematika meg tök fölösleges, soha életemben nem volt rá szükségem.

A szülők elszomorító hányada csak azt szeretné, hogy az iskola gyerekmegőrző, játszósarok legyen, az ő csemetéjék ne kínozzák azzal, hogy még tanulni is kelljen.

Félreértés ne essék, nem vagyok tanár, csak tudom, hogy a társadalom tanárok nélkül vagy lehülyézett tanárokkal csak a saját sírját ássa!

fhdgy 2020.01.11. 18:31:16

@Muhammad Balfas: vagy annyira hülye, hogy nem képes gondolkodni.

midnight coder 2020.01.11. 19:24:10

@Muhammad Balfas: "Persze kurva nagy felháborodás kísérné az intézkedést,úgyhogy az iskolaköpenyt is kötelezővé tenném ismét, egy füst alatt.."

És persze a nádpálcát.

Muhammad Balfas 2020.01.11. 19:34:36

@midnight coder: GB-ben is van iskolaköpeny. A telótlanításra pedig a franciák is készülnek:

index.hu/tech/2018/03/06/kitiltjak_a_mobilt_a_francia_iskolakbol/

---

CoolKoon 2020.01.11. 20:12:20

@tonuzobakerdez: "Aki csak érettségi/felvételi miatt tanul matekot az jellemzően csak túlélni akar, a legkevesebb erőfeszítés árán. " - Csak szólok, hogy ezt csinálják a stréberek is, nemcsak matekból, de fizikából is.

CoolKoon 2020.01.11. 20:20:07

@fhdgy: Ez sajnos a tanárok és az iskolaigazgatók következetességén is múlik. Tudtommal a karók mellett a beírások, megrovók rendszere továbbra is működik, a tanárok elleni verbális, neadjisten fizikai agresszió kapcsán a zéró tolerancia elvét kéne alkalmazni. Nálunk is volt általánosban egy ilyen vadbarom, órán "csupán" meglökte az egyik tanárt, és azonnal kidobták. Aztán egyszer az igazgató mondta nekem, hogy "amúgy rendkívül értelmes volt".

De nem. Ehelyett mindenki sunnyog, és reszket, mint a nyárfalevél, hogy mi lesz, ha. Hát ez lesz, ha minden marad a régiben.

2020.01.11. 20:54:48

@Muhammad Balfas: az okostelefont nem tiltanám be. egy továbbfejlesztett számológép csupán. be lehet építeni a tanagyagba olyan feladatokat, ahol megfelelő használata gazdagítja a kölkök ismereteit, választékot mutatva többféle megoldási módhoz.

Muhammad Balfas 2020.01.11. 20:58:30

@Nyírjeslakó:

Figyu! Itt kitörne a forradalom.. A "demokratikus ellenzék" utcai megmozdulásokat szervezne..Reaktiválnák Pukli Pumuklit és a Fekete nővért, és természetesen az ordenáré szüzet, Nagy Blankust.
Egy kurva iskolaköpeny miatt. Ez egy ilyen ország..:)

Muhammad Balfas 2020.01.11. 21:00:01

@térgépész: Kurvára elvonja a figyelmüket mindenről. Lényegesen nagyobb veszteséget okoz a tanításban, mint amennyi hasznot hoz..

énisfélek 2020.01.11. 21:03:13

@tonuzobakerdez: Aki csak érettségi/felvételi miatt tanul matekot, az talán már tudja, hogy a vizsgák után soha többé nem lesz szüksége erre a tudásra, csak elrabolták az idejét a valóban hasznos dolgok oktatása helyett.

Muhammad Balfas 2020.01.11. 21:08:48

@énisfélek: Hát aki a felvételi miatt, arra nem feltétlenül igaz, amit írsz, hisz főiskolán 2, egyetemen 4 félév felsőbb matematika várja.Differenciál és integrálszámítás, Valószínűségszámítás, Operációkutatás, Statisztika és egyéb nyalánkságok..:)

Bambano 2020.01.11. 21:44:01

"Az absztraháláson alapuló matematika-tanítás iránt növekszik az érdeklődés a tanárok körében is.": úgy érted, növekszik az igény arra, hogy visszatérjenek a csúnya rossz szocializmusban használt oktatási módszerekhez?

mi lesz veled liberalizmus... :P

fhdgy 2020.01.11. 21:48:09

@CoolKoon: Amilyen az ország, olyan a focija! Korrupt ország, korrupt foci.

Amilyen az ország, olyan az oktatás. Ha egy országban, egy társadalomban mindenki sunnyog, mindenki ügyeskedik, akkor miért lenne más az oktatás?

Nem lehet az országot, társadalmat külön kezelni oktatástól.

Az oktatásba az ország, a társadalom tükröződik vissza.

Az más kérdés, ha meg akarod a társadalmat változtatni, akkor azt az oktatásban kellene kezdeni, de ez kemény dió!

Bambano 2020.01.11. 21:48:20

@énisfélek: ja, aztán felveszi a chf alapú hitelt...

egyébként azon is el lehetne már kezdeni gondolkodni, hogy matekot írunk vagy mateket. vegyes hangrendű szavak toldalékolásánál az utolsó magánhangzó hangrendje határozza meg a toldalék hangrendjét.

fhdgy 2020.01.11. 21:55:58

@Bambano: Híd, hídon, hidat? Vagy mégsem?( pedig még nem is vegyes, csak sima magas, a toldalék mégis mély ) Hogy van ez?

Bambano 2020.01.11. 22:10:39

@fhdgy: úgy, hogy a híd kivétel.

fhdgy 2020.01.11. 22:15:52

@Bambano: Dolgoztam Németországban. A kollégák mondták, hogy a magyar nehéz. Mondtam, hogy a frászt! Csak egy szabály van , hogy nincs szabály!

Mit ér az olyan szabály, ami alól több kivétel van, mint "bevétel"?

tonuzobakerdez 2020.01.11. 22:37:12

Egyben válaszolok a felvetésekre:

Alzheimer-kór megelőzésére, meg agyi karbantartáshoz nagyon jó a rejtvényfejtéstől a matekig sokféle ilyen jellegű agyi tevékenység.
Megfordítva az agyi tespedés hosszú távon torzuláshoz vezet, legalábbis a szakirodalom szerint.
Az persze nyilván kérdés, hogy iskolában hogyan kéne e téren a friss diákagyakat stimulálni.
Speciel az absztrahálás (1) nagyon jó eszköz és (2) nagyon jó vízválasztó is tehetséggondozás szempontjából (szerintem).
Én csak annyit kívántam szólni, hogy ez nem generális csodaszer.

Én se ellensége se barátja nem vagyok az iskolaköpenynek (én annó nem utáltam).
„Utódja” megvan ma is az iskola-specifikus egyenruha, ami vizuális értelemben szándék szerint elmosná a társadalmi különbségeket.
Tapasztalati tény, hogy minél kisebb a jövedelmi/egyenlőtlenségi olló egy társadalomban, annál produktívabb lehet a társadalom.
Az iskolaköpeny kicsit ezt hozza be.
Meg oda lehet figyelnie a sajátjára a diáknak.
Ezúton csatlakoznék fhdgy hozzászólásaihoz is (nagyon egyetértek vele).
Meg nyilván Nyírjeslakóéhoz.

A mobiltelózás nem is elsősorban iskolában (ott menedzselhető), hanem azon kívül probléma, szerintem.
Ha egyszerűen minden mást kiszorít...
Ha a való élet helyett (torz?, magányos?) virtuális életet él a diák, ott a matek nem része az értelmezési tartománynak (tapasztalat).
Az előttem lévő korosztály olvasott (tévé és internet hiányában), nekünk már volt tévé, ami sok rosszat hozott, de nem annyit mint a mobil.
Én egyfelöl szerencsésnek érzem magam, hogy tudtam sokat olvasni (egyáltalán volt értelmes gyerekkorom).
Másfelöl szomorú vagyok, hogy elbujdokolhatok nagyságrendileg olvasottabb emberek mögött.
Ma már az olvasás, mint olyan ciki.
Ma már olvasás nélkül elvégezhető középiskola(!)
Egyre nagyobb kihívás a tömeges olvasás-megszerettetés.
Testközelből láttam, hogy megy át az oktatásban az Antigoné, vagy ahogy a diák mondja „antiganéj”.
A tévé, számítógép, internet sok-sok előnyt takar, mégis van egy tippoint, amikor már méregbe fordul át (ráadásul irreverzibilisen).

Nem gondolnám, hogy a stréberek ilyen szinten tarolnának (Coolkoon).
Természettudományos világversenyeken azért még mindig elég jók vagyunk, van is hátország hozzá.
Aki ráérez az ízére annak könnyebb és sikerélményt adó az olvasás, az angol, a matek.
A flowt nagyon el lehet kapni egy földrajzból is.
Csak ez mind-mind a tehetséggondozás szintje, ahol egyáltalán értelmezett a matekos absztrahálás.
És van mellette a lefelé nivelláló tönkretett általános oktatás.

Bambanővel is egyetértek: a mateknak van egy nagyon is gyakorlatias része is.
A (túlzott) mobilozás ezt is kinyírja, környezetemben látom miket tévesztenek a diákok.
Az én generációm csak a billió/billiárd környékén tévedt el nagyságrendek érzékelésénél (pláne, ha még az angol is befigyel)
Napjainkban?
Konkrét megélt friss élmény: január 29-dike után az ötödik nap január 34-dike.
(ilyet magamtól ki sem tudtam volna találni, ezt meg kellett éljem).

CoolKoon 2020.01.11. 22:46:32

@fhdgy: "Ha egy országban, egy társadalomban mindenki sunnyog, mindenki ügyeskedik, akkor miért lenne más az oktatás?" - Mondjuk ez abszolút így van, igen. De mégis, maga az oktatás nem volt mindig ilyen. Még 20 évvel ezelőtt is a tanárok simán felpofozhatták a szemtelen kölköket, ha a szép szó nem használt.

CoolKoon 2020.01.11. 22:54:05

@tonuzobakerdez: "Nem gondolnám, hogy a stréberek ilyen szinten tarolnának " - Nekem voltak ilyen osztálytársnőim, akiken ez leginkább a gimi altt ütközött ki, ahol értelemszerűen már nehezebb volt a matek meg a fizika. Ugyebár feleléskor gyönyörűen elszavalták az összes definíciót, öröm volt hallgatni, felírták a táblára az ÖSSZES képletet, öröm volt nézni. Aztán jött a példa, na akkor jött a sírás. És utálták is ezek a fizikatanárunkat rendesen, csupán azért, mert példákat mert számoltatni velük feleléskor. Ja és persze az ofö az MINDIG velük példálozott osztályfőnökin, miközben tudtuk, hogy valójában SEMMIT nem tudnak a legtöbb természettudományi tantárgyból (infón ugyanez volt a helyzet, kémián a reakcióegyenletek ua.). De ez senkit se zavart, mert hitelesen elhitették a tanárokkal, hogy márpedig de.

2020.01.11. 23:36:36

@Muhammad Balfas: talán, ha már mégiscsak ennyire beépült a hétköznapjainkba, valakinek meg kéne tanítani őket, hogy van élet a szokásos agyzsibbasztó appok és közösségi oldalakon túl is.el lehet szedni tőlük iskolában, de akkor meg csak arra vár, hogy mikor lesz vége a napnak, és kapja vissza.

2020.01.11. 23:56:18

@tonuzobakerdez: vannak olyan hívatások és privát hobbik, ahol napi rendszerességgel lehet és kell alkalmazni matematikát. a szakmámban hasznos a megtanult trigonometria, ugyanez gömbi változata, geometria, statisztikai eljárások, vektor/mátrix műveletek és az integrálás is. teljesen vihető lenne ezek ismerete nélkül is, ha a rendelkezésre álló alkalmazások mindenre fel lennének készítve. de nem, így hát időről időre vissza kell nyúlni a tanult alapokhoz.az is biztos, hogy egy szalagmunka nem mérnöki munka.

Muhammad Balfas 2020.01.12. 00:05:50

@térgépész: Rendszeres a pad alatti okostelózás.Ez egy külön fegyelmezési probléma.Az állandó online készenléti kényszert küszöbölné ki az elzárás,ami már önmagában is hasznos lenne..

2020.01.12. 00:07:09

@CoolKoon: ja stréber ügyben, inkább magológépeknek hívnám öket. egy logikusan gondolkodó fixer tipus nem fog beseggelni egy csomó adatot, mert adott egy probléma, amit a logika mentén ígyis-úgyis megoldok (ha már egyszer úgyis megoldottam).
jellemzően jogi vagy orvosi pályára kerülnek (a stréber brigád), aztán a huszadik fogorvos után nekem kell kitalálnom, hogy skorbut miatt sorvad az ínyem.

CoolKoon 2020.01.12. 00:13:30

@térgépész: Hát, nálunk ez változó volt. Az egyik építészetet tanult (bár nem tudom, ő talán lehet, hogy tudott is valamit, sose lehetett hallani, amit mond :P ), a másik talán biológiát, a harmadik pedig közgázt, és szerintem pont ez utóbbi szokta a leginkább vonzani az ilyeneket. Utána meg könnyen kerülnek menedzseri pozíciókba, ahol aztán már végképp nem kell természettudományi készségeket villantani, matektudást is csak minimálisan. De igen, a jogra is egy csomó ilyen jár, az biztos.

Nekem amúgy személy szerint nem lett volna velük nagyobb bajom, ha nem őket állítják elénk mintapéldaként, amitől minden egyes alkalommal herótom volt, amikor elmondták.

2020.01.12. 00:15:59

@Muhammad Balfas: erre találták ki a jammereket, hogy egy osztályteremben lelövi a gsm szolgáltatástól kezdve a wifin keresztül a bluetoothig. nem kell motozni, beszedni, elzárni.
vagy wifinél megoldható az is, hogy egy szimpla kütyű minden kapcsolatot szétrug az iskola saját hálózatán kívül, amit rendesen fel lehet készíteni iskolai legál tartalmak kezelésére.

2020.01.12. 00:24:09

@CoolKoon: vidéki kisváros lakójaként elmondthatom, hogy ez a favorizálás egy másik erővonal mentén is játszodott. általában jó városi pozíciókban lévő ügyvédek, orvosok csimotái közül kerültek ki a legstréberebb egyedek, akiket a szülök erőltettek, hogy ez kell a később egyetemi felvételihez, haladáshoz. (tapasztalt, hasonló tanulmányi úton keresztülvergődött szülők).
egyszeri szülői értekezlet után egyes tanárok gyorsan felismerték, kinek a seggét kell nyalni.

Hórukk 2020.01.12. 01:08:57

Újságírók, akik ugyan jól forgatják a szót viszont maguk is kínlódtak a matekkal meg a fizikával, szívesen felkapják ezeket a híreket, amik arról szólnak, hogy a matek egy rettegett tárgy. Sokkal kevesebb szó esik azokról, akik - pl én és sok haverom is- nem a matektól rettegtek, hanem attól, hogy a Walesi bárdokat kellett bemagolnunk, vagy éppencsak 10-12 verszakot a szifiliszes Adytól. Hogy normális gyermekirodalom helyett a Kincskereső kisködmönnel meg a Pál utcai fiúkkal kellett kínlódnunk 10-11 évesen. Pedig mindezek a matekhoz meg a fizikához képest marhára haszontalan dolgok - és még csak jó ember sem ettől leszel (már ha ezzel jönne valaki).

Bambano 2020.01.12. 01:27:12

@térgépész: "erre találták ki a jammereket, hogy egy osztályteremben lelövi a gsm szolgáltatástól kezdve a wifin keresztül a bluetoothig": szerintem nem árt tudni, hogy olyan eszköz alkalmazása, ami az általad leírt eredményt hozza, jelenleg bűncselekmény.

Wildhunt 2020.01.12. 07:22:35

@Bambano: magánterületen kívül. Ami persze nincs pontosan meghatározva, de például egy vállalkozás saját területen használhat ilyet, ha ezzel nem akadályozza a segélyhíváshoz való hozzáférést. Azt nem tudom hogy egy osztályterem minek számít.

Bambano 2020.01.12. 07:51:58

@Wildhunt: a jammer koppra lelövi a teljes gsm spektrumot, tehát igen, akadályozza a segélyhívást, tehát igen, bűncselekmény.

röf 2020.01.12. 08:16:28

Hogy a matektanároknak nem sok sikerélménye van, az legkevésbé az ő hibájuk.
Ez a világ, ezek a generációk sokat kérnek, és keveset adnak.
És még az arcuk is hatalmas.

fhdgy 2020.01.12. 08:43:23

@CoolKoon: Persze, hogy nem volt ilyen az oktatás. A társadalom változik, változik az oktatás is. Itt első sorban nem a tananyagra, meg hasonlókra gondolok ( Egymilliomodik NAT, meg reform után )

Magyarország jobban teljesít, működnek a reformok, stb. stb. Ezek a csodás eredmények eklatánsan meg is mutatkoznak az oktatás jobban teljesítésben, meg a működő reformjaiban. Vagy mégsem?

enrikokaruszo 2020.01.12. 08:43:54

@térgépész: ha már egyszer kézbe veszi, ránéz erre, arra, átküld ezt, azt, megcsörgeti viccből a padtársát, eléggé véget vet a munkának...nem tud a tanár 25 kölköt kontrollálni

Segna 2020.01.12. 09:38:01

@Muhammad Balfas: Aki azt hiszi, hogy csak az õ tudomànya kèsztet gondolkodàsra, az szakbarbàr, ès egy uninteligens barom. Sok matematikus ès fizikus van a tudomànyàn kívül egy fogalmatlan jószàg. Nem kellene a szèlsösègeket dicsèrni.

Segna 2020.01.12. 09:43:45

@fhdgy: Híd hídon hidat... Ez egy kivètel, mert ebben a szóban, ès az íj szóban, egy a mai nyelvben màr nem hasznàlt velàris, vagyis mèlyhangrendû í van. Próbàld ki, hogy hàtrèbb, szinte a torkodban kèpzed, ès mûködik. Így tkp helyes a toldalèkolàs, hisz itt az í, mèly.
Köszönjük meg a nyelvèszeinknek, hogy ezeket vagy pl. a hàrom helyen kèpzett e betûinket nem kell íràsban is jelölnünk! ;-)

Segna 2020.01.12. 09:53:08

@Bambano: matekot vagy mateket? A vegyeshangrendû szavak toldalèkai ÀLTALÀBAN mèlyek. ;-) mivel lehet ilyen is ès olyan is, itt a szokàsjog dönti el melyiket hasznàljuk. Pl. mateket tanulhatunk, bàr engem zavar ez a hangrend, de legyen, viszont csak matekozhatunk ès nem matekezünk.

68nyara 2020.01.12. 09:54:20

Appró kiigazítás: Az Egyesült Királyságban nem köpeny van hanem egyenruha. Ami tényleg megfontolandó lenne, sok előnye van. (Nem, nem drága.)

A matematikai tudás meg mindenhol elég problémás. A beosztottam itt Angliában, számológépet kért a 124+12 probléma megoldásához, és igencsak szenvedett mikor jeleztem neki, hogy oldja meg a nélkül. Nem angol volt az illető, nem is magyar.

Ja és matekot, ha már, mert az e,é, i, í, nem vesz részt a szó hangrendjének meghatározásában ha más magánhangzó is van a szóban.

Segna 2020.01.12. 09:59:42

Az iskolai matektanítàssal alapvetöen az a baj, hogy eszmèletlen sok, a kèsöbbi èletünk alatt FELESLEGES dologgal terhelt, ès csak elveszi a gyerek idejèt a többi, ôt èrdeklö tàrgytól. 2 diplomàm van, az egyik termèszttudomàni, de soha de soha nem hasznàltam a közèpiskolàban tanult matematika jó rèszèt. Mèg meteorológiàból ès tèrkèpèszetböl sem kellett ennyi minden. Csak az idömet vitte ès folyamatos megalàztatàsi lehetösèget nyújtott a tanàrunknak. Remèlem nem volt több öröme az èletèben, mint ez.

fhdgy 2020.01.12. 10:15:49

@Segna: Én csak kapásból mondtam egyet. Van több is a nyíltartómban! Jé, a nyíl is ilyen! -:)

A magyar nyelv elég "rendetlen", de ez ( is ) adja a szépségét!

Hogy valamikor milyen hangok voltak a magyar nyelvben, nem tudom, Még nem volt szerencsém egy honfoglalás környéki gramofonfelvételt meghallgatnom.

Bár az is érdekes lenne, hogy hogyan beszéltek eleink a nyelvújítás előtt. Ehhez mondjuk érdekes adalék lenne hallgatni egy-két szlavóniai magyar falu öregjeit. Nem vagyok nyelvész, de én csodálattal hallgattam/hallgatom őket.

fhdgy 2020.01.12. 10:30:43

@Segna: Jó, én a végzettségemet tekintve matematikus vagyok, bár egész életemben számítástechnikában dolgoztam.

Én is mondhatnám, hogy se a magyar irodalomra, se a történelemre, se a földrajzra, se a biológiára, se a kémiára stb. stb. nem volt szükségem. Neked nem volt szükséged a matematikára.

Szóval, ezek szerint semmit sem kellene tanítani, hurrá zárjuk be az
iskolákat, nem kell oktatás, mennyi-mennyi kudarc élménytől menekülnének meg az emberek.

Ezzel szemben én azt mondom, hogy nincs az a tudás, ami felesleges, soha nem tudhatod, hogy mikor lesz rá szükséged. Még úgy is, hogy észre sem veszed, mert a szemléleted részé vált. Szinte tudatalatti.

Pl. minek megtanulni történelmi évszámokat? Az az ember, aki mondjuk négy év gimi után nem tud 48-50 évszámot megtanulni és fejben tartani, felnőtt korára is, nekem nem kellene pl. könyvelőnek sem, mert nem fog tudni megtanulni, 10-20 gyakran használt főkönyvi számot, mozgásnemet stb. stb.

A következtetéseket nem vonom le, mert akkora lenne a felháborodás ezen a fórumon is.

fhdgy 2020.01.12. 10:35:15

Göbölyös N. Lászlónak: Lenne kettő apró jobbítási javaslatom:

Egy: A hozzászólás mező fehér alapon világos szürke. Qrva nehezen olvasható!

Kettő: szintén ebben a mezőben, bár görgethető, nehéz átlátni a beírt szöveget, mert keskeny is, de főleg kicsi a magassága.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.12. 10:41:40

@Muhammad Balfas: igazad van, Angliában egyenesen egyenruha van. Sőt, a teló is tiltott. Abban az iskolában, ahová a lányom jár, a telót elveszik, ha használod, és csak a hét végén adják vissza.

De a problémáik ugyanazok. Addikció, a matek és általában minden tantárgy tanulásának hanyagolása, rendtartási, fegyelmezési nehézségek.

fhdgy 2020.01.12. 10:50:52

@Igazamvanvagyigazamvan?: A nicked alapján, akkor nem vonatokozik rád a következő történet:

Pácienst megkérdezi az orvos, hogy mi a panasz.

Doktor úr, én mindenben olyan bizonytalannak érzem magam! Vagy talán mégsem?

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.12. 11:26:11

@fhdgy: dehogy. Én is ápolt vagyok, mint mindenki. Hisz egészséges ember nincs, csak rosszul kivizsgált beteg.

Mellesleg mindig igazam van, de a tévedés jogát fenntartom!(-;

Muhammad Balfas 2020.01.12. 11:40:11

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nyilván nem állítom,hogy az okosteló megjelenése előtt idilli állapotok uralkodtak az iskolákban,hisz akkor is voltak fegyelmezési és koncentrációs problémák.De az okostelefon egy új dimenziója a tanóra alatti figyelemelvonó kommunikációnak,hisz olyanokkal is lehetővé válik,akikkel a fizikai térben nem lenne lehetséges.Ezenkívül a telefon is kiváló eszköz a menőzésre,az anyagi különbségek hangsúlyozására,Ez utóbbi visszaszorítása miatt lenne fontos a köpeny vagy egyenruha bevezetése is..

fhdgy 2020.01.12. 13:14:13

Szerintem sem lenne rossz ötlet blokkolni mobiltelefon térerőt az iskolában. Hogy most törvénytelen? Nem gond, 10 perc alatt lehet hozni törvényt, ami után nem az. Lehet, hogy öt perc is elég lenne, lásd államtitkár helyettes pillanatok alatt lehet valaki, ha nincs is diplomája, mert hoztak rá törvényt. Biztos jól fekszik a hölgy konkrétan és átvitt értelemben valakinek, ha ilyen "egyszerűen" főleg gyorsan megoldották neki a problémát. Persze, rossz, aki rosszra gondol!

Wildhunt 2020.01.12. 13:38:26

@Bambano: nomost a gyárakban ezt úgy oldják meg, hogy van a területen vezetékes telefon, amivel ezt megoldod. Vagyis magánterületen ez működik. Az iskola nem tudom miben más.

2020.01.12. 14:56:40

@Bambano: a lőfegyver birtoklás is bűncselekmény, ha nincs engedélyed rá. egy rendesen kivitelezett/kalibrált jammer pontosan belőtt hatósugárral nem túl nagy wasistdas.
a segélyhívás azonnal végrehajtható, ha az osztályterem helyi jammerén rácsapsz a nagy piros vészleállító gombra. gondolom nem a 112 call-centerében tartják a biológia órát.

Muhammad Balfas 2020.01.12. 17:20:44

Mivel sok gyereknél kényszeressé vált a telóbuzerálás, a leárnyékolás nem elég,hisz ebben az esetben valami leöltött játékot nyűne. A lényeg, hogy mozogjon az a hüvelykujj a telón, ez is valami..:)

CoolKoon 2020.01.12. 18:38:11

@fhdgy: Végül is de. Ékes bizonyítéka ez annak, hogy a reformok bizony működnek. Még ha nem teljesen az elvárások szerint is...

Muhammad Balfas 2020.01.12. 19:19:37

@térgépész: Igen ilyen mindig volt..De azért keveseknek volt amőbázási kényszere. Az okosteló sok fiatalnak egyszerűen egy plusz testrésszé vált. Ezért önmagágában is előnyös lenne, hogyha legalább a nap egynegyedében nem jutnának hozzá,és megszoknák, hogy enékül is lehet létezni. Sok szilikon-völgybéli menedzser 14 éves kor alatt nem is ad a kölkének okostelót. Valamit sejthetnek..

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.12. 20:41:13

@Muhammad Balfas: nincs ellenvetésem, teljesen igazad van. Bár az egyenruha sem oldja meg a társadalmi különbségeket, előhozza az iskolák közti rivalizálást, a gazdag kölykök pedig amúgy is a legszemetebbek, még egymással is. (Tapasztalat)
De a telefonok leadását sem tartom túlzásnak.

CoolKoon 2020.01.12. 23:57:28

@Wildhunt: "Vagyis magánterületen ez működik. Az iskola nem tudom miben más." - Látom, nem érted. Se magánterületen, se iskolában, se máshol nem működtethet az ember zavaróállomást a licenszelt sávokban (tehát pl. a GSM/LTE hálózatok által használt sávokban, a klasszikus FM/87,5-108 MHz-es sávban stb.), ugyanis ennek működtetése törvénybe ütközik, és zavaróállomás működtetéséért bírság jár.

Muhammad Balfas 2020.01.14. 10:52:03

@térgépész: Nem totális tiltásról beszéltem, csak az iskolaidő alatt kellene nélkülöznie.Ettől még továbbra is használhatja azokra amiket írtál otthon, vagy utazás közben.

Reactor 2022.04.24. 17:49:01

A matekfrász egyik legjobb gyógyszere lenne, ha a kisdiákoknak tényleg csak a releváns részét kellene megtanulniuk. Amit a való életben actually fel is használnak. Az emelt szintű matekot, aminek a valósághoz kb. annyi köze van, mint a dobostortának a ritmusérzékhez, pedig hanyagolni kéne. Jelenleg az a helyzet, hogy a kisdiákokba beleverik a szinuszkoszinuszt, a nyolcismeretlenes paraméteres egyenleteket, meg a háromszög szerkesztését körzővel-vonalzóval-síppal-dobbal-nádihegedűvel, de azt már nem tartják fontosnak, hogy kamatos kamatot oktassanak nekik (még a végén kiszámolja, hogy a bank által rátukmált hitelek mégse annyira NEKI jók, mint inkább a banknak, ugye).
Az átlagember a komplett matematikának alig 10%-át használja napi szinten. Teljesen fölösleges a maradék 90%-t a nem erre orientált embernek legyömöszölni a torkán, aztán meg csodálkozni, hogy utálja a tárgyat és rossz jegyeket szerez. Tanulja meg az, akinek van ehhez affinitása...a mérnökök, programozók, Szász Marcik.

@fhdgy: A tananyag döntő többsége valóban orbitális baromság. Ismersz bárkit, aki mondjuk azzal keresett 50 ezerrel többet, hogy fejből megjegyezte az összes évszámot? Vagy hogy hány kilobájt ciánhiper-hidrooxid semlegesít hány dzsul sósavat? Vagy hogy Mucsaröcsöge-Alsó milyen éghajlati besorolás alá esik? Mert én nem - pedig igen sok embert ismerek.
Akit érdekel az adott téma, az tanulja meg fakultatívan a saját szakállára. Aki meg nem, az mehessen már haza a 3. óra után.

@tonuzobakerdez: Az olvasást nem úgy kell megszerettetni a diákkal, hogy bugyuta és unalmas könyveket erőszakolunk rájuk, mert úgymond "a világkultúra része". Kit érdekel? Ha nem érdekel, nem fogom elolvasni. Érdekes, a Robinson-t, vagy a Pál utcai fiúk-at senki nem erőszakolta rám, mégis elolvastam magamtól. Vagy ott van Stephen King. Fantasztikus könyveket ír. Ponyva, meg horror? És akkor mi van? Nem minden ember kerül attól orgazmusközeli állapotba, hogy klasszikusokat olvasson, amiknek zéró relevanciája van a jelenlegi korunkra, nemhogy még elemezgesse is fejezetenként és hülye mögöttes üzeneteket keressen benne, amiket az eredeti szerzőnek esze ágában se volt belerakni.

@: Akkor könyvet fog olvasni stikában a pad alatt. Vagy kistetrisszel játszani. Vagy csak simán firkálgatni hímtagokat a füzetébe. Ezt te sehogy meg nem oldod.
Nem lenne egyszerűbb, hogy mindenki azt tanulná, arra az órára járna be, ami actually érdekli is? És akkor máris nem lenne probléma, ha az unatkozó, érdektelen nebuló okostelefonozik a pad alatt.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) egészség (92) Egészség (16) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) élet (42) Élet (3) életkor (3) életminőség (3) Életmód (19) életmód (154) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) Film (8) film (36) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) Földrajz (4) földrajz (7) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) Holokauszt (5) holokauszt (17) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) Irodalom (15) irodalom (150) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klimaváltozás (3) klímaváltozás (28) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kulturtörténet (11) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) társadalom (185) Társadalom (31) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) zene (31) Zene (146) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása