Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

A Cápa és a kollektív tudatalatti

jaws-movie-scene-1.jpg

1975 nyarán az akkor 28 éves Steven Spielberg a Cápa című horrorfilmmel lepte meg a közönséget. Bár első filmjével, a rendkívüli feszültségű Párbajjal (1972) már letette névjegyét, második munkája, a Sugarlandi hajtóvadászat (1974) nem aratott különösebb sikert a jó kritikák ellenére sem. Úgy gondolta, hogy valami meghökkentővel kell előjönnie és erre alkalmasnak találta Peter Benchley könyvének adaptálását.

A best-seller egy megtörtént esetet írt le, amelyben egy cápa halászokat támadott meg. Spielberg, amikor belefogott ebbe a filmjébe, még nem tudta, hogy valóságos legendát kreál. A Cápa (Jaws, azaz állkapcsok) 3 Oscart kapott és 410 millió dolláros bevételt produkált. Két évig vezette a világ összes filmjének sikerlistáját.

Miért volt ekkora sikere? Az egyik ok a félelem volt a mélységektől és bennük élő szörnyektől, amely a tengerek mítoszához ősidők óta hozzátartoznak. Szerepet játszott benne a zseniális rendezés, a nagyszerű szereposztás (Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary), de a Cápa elsősorban a pszichózis története.

Miként Hitchcock, Spielberg is felismerte a rémület dimenzióit. John Williams zenéje feszültséget kelt már az első taktusokkal, az úszókra a halál leselkedik. Azt hiszik, hogy békés vizeken lebegnek, közben pedig egy hatalmas cápa figyelő őket támadásra készen a mélyből. Az induló hajókat nézve az embereknek eszükbe jutnak a nagy viharok, amelyekben megannyi tengerész elpusztult anélkül, hogy megtalálták volna holttesteiket.  Spielberg tudta, hogy a rémület képeit a kollektív tudatalatti adja.

A Cápa alaptörténete egyszerű: egy cápa jelenik meg egy kis tengeri fürdőhely vízében és rájön, hogy az emberhús sokat ígérő zsákmánnyal kecsegtet, különösen a regattaszezon kezdetétől, amikor milliók érkeznek a partra.

Bekövetkezik az első támadás. Látni, amint egy fiatal lány elhagyja a tábort, ahol lakik. A tengerhez szalad és amikor megteszi az első karcsapásokat, egy cápa megtámadja. A rendező nem mutatja be először az egész állatot, csak a szemét és a néző még nem tudja, hogy milyen szörnyről van szó. Ekkor jelenik meg a színen Brody kapitány (Scheider) és felesége (Gary), akik a gyermekeikért rettegnek.

Spielberg itt bonyolítja tovább a történetet, tudatosítja, hogy a cápa nem tesz különbséget felnőttek és gyerekek között. A második áldozat egy tízéves fiú, aki éppen előzőleg kér engedélyt anyjától, hogy még 10 percig a vízben maradhasson gumimatracán. Tehát a tiltás még mindig hatásos fegyver lett volna egy elképzelhetetlen valósággal szemben.

Ekkor bejön a képbe a pénz is: a polgármester, a szállodatulajdonosok, vendéglátósok félteni kezdik anyagi érdekeiket. Egy halász (Shaw) vállalja ugyan a cápa megölését, de ezért 10 ezer dollárt kér. ő pontosan tudja, hogy egy valóságos tengeri szörnyről van szó, ellentétben azokkal a tengerészekkel, akik a zsákmány és a várható fizetség reményében fittyet hánynak minden biztonsági szabályra. Amikor egy halász elfog egy kis cápát, azonnal rájönnek, hogy ennek állkapcsa sokkal kisebb, mint az áldozatokon látott harapásnyomok. A városban viszont elhitetik, hogy megvan a gyilkos. A strandok nyitva maradnak. Íme az önámítás tragikus példája.

Hopper oceanográfus (Dreyfuss) és Brody hiába próbálják meggyőzni a polgármestert, a cápa utolsó támadásait már a város vizeiben hajtja végre. Ez az abszurd helyzet nem más, mint a gőg, a tagadás, az önös érdek hatalma, amelyeknek nincs határa. Olyannyira, hogy a végén már nem tudjuk, hogy ki a nagyobb gyilkos: a cápa vagy az ember?

A film utolsó része maga a hajtóvadászat a tengeren a víziszonyos kapitánnyal, a lelkes tudóssal és az őrült halásszal. Mindegyiknek megvan a maga személyes oka: Brody-nak lelkifurdalása van a fiú halála miatt, Hopper szeretné igazolni tudományos elméleteit, Quint-et pedig, bár azt mondja, hogy csak a pénz érdekli, valójában undorral vegyes csodálattal viseltetik a cápa iránt. A cápa azonban birodalmának királya marad. Ezért is kérte Spielberg Williams-et, hogy adjon egy esztétikai dimenziót egyes jelenetnek, amikor nem az emberevő szörnyetegként mutatják a cápát, hanem a természet csodálatos lényének.  Végül csak Brody kapitány józansága és alázata képes legyőzni az állatot.

A Cápa nem csupán horror: egyúttal finom társadalmi és pszichológiai szatíra is az ember és a természet szembenállásáról. Olyan, mint Melville Moby Dick-je, vagy Hemingway-től Az öreg halász és a tenger, ugyanúgy sokáig elgondolkodtat bennünket az emberi lényegről az állatokkal szemben.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.09.15. 19:45:15

Zseniális rendezés volt - a kor színvonalán.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) egészség (92) Egészség (16) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) élet (42) Élet (3) életkor (3) életminőség (3) életmód (154) Életmód (19) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) film (36) Film (8) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) földrajz (7) Földrajz (4) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) Fotográfia (3) fotográfia (4) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) gondolkodom (48) Gondolkodom (7) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) holokauszt (17) Holokauszt (5) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kulturtörténet (11) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) Rock (38) rock (68) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) társadalom (185) Társadalom (31) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) zene (31) Zene (146) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása