Maurice és Katia Krafft 25 éven át járták a világot aktív vulkánok nyomában. Ez okozta halálukat 1991-been. Most egy dokumentumfilmet készítettek róluk azokra a sokszor félelmetes felvételekre alapozva, amelyeket ők forgatnak az öt világrész krátereiben.
Sara Dosa rendezőnő akkor akadt rá a házaspár látványos felvételeire, amikor az izlandi vulkánokról végzett kutatásokat, de elsősorban az a rendkívüli szerelem ragadta meg őt, amely még a filmekből is kitűnt. Maurice és Katia negyedszázad alatt 20 könyvet adtak ki, öt filmet forgattak, számtalan előadást tartottak és tv-műsorokban is szerepeltek.
Tragikus haláluk a japán Unten-hegyen lelték, amely 1991-ben két évszázadi alvás után tört ki. Egy forró, gázokkal, hamuval és kövekkel teli köd sodorta el őket negyven másik áldozattal együtt. A Fire of Love című film ezzel a drámával kezdődik és végződik, de a rendezőt leginkább ez a szokatlan „szerelmi háromszög” érdekelte, amely a két kutatót és a vulkánok iránti megszállottságukat összekapcsolta. „A tűzhányók egyesítették őket, ez volt kapcsolatuk hajtómotorja” – vélekedik Dosa.
Bár kettejük közül Maurice volt a vakmerőbb – még olyan terve is volt, hogy kajakon leevez egy lávafolyamon – Katia is hihetetlenül bátran vágott bele ezekbe a kalandokba. Bár egyes tudósok szerint elővigyázatlanok voltak, a rendezőnő szerint életük és haláluk maga volt az érzékiség, a szerelmük útját követték.
Miután tanúi voltak az észak-amerikai Saint-Helens kitörésének 1980-ban, majd öt évvel később a kolumbiai Nevado del Ruizénak, amely 25 ezer halálos áldozatot követelt, igyekeztek felhívni a kormányok figyelmét a megfelelő megelőző óvintézkedések fontosságára. „Igyekeztek a helyszínen megragadni a dolgok lényegét, és pontosan ezt akarták akkor is, amikor meghaltak” – teszi hozzá Sara Dosa.
A rendezőnő rendkívül erőteljesnek tartja Kraffték felvételeit, akár a vöröslő láváról, akár a kihalt tájakról, amelyek mintha egy másik bolygón készültek volna, miközben olyan gyors zoomokat alkalmaztak, mint a francia „Új Hullám” rendezői az 1960-as, 70-es években. Szerinte nem túlzás a párhuzam, már csak azért sem, mert a Nouvelle Vague-ban az egyik kedvenc téma éppen a „szerelmi háromszög” volt.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.