Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Lázadó rock (Előadás a Politikatörténeti Intézet 68-as Szabadegyetemén

 

(Bevezetés: Beatles – Revolution – zene)„Egy dal nem szíthat lázadást, egy koncert esetében ez már nem olyan biztos” – mondta Keith Richards, a Rolling Stones gitárosa, válaszul azoknak, akik a bandát „zavarkeltéssel” vádolták. A The Doors magát „erotikus politikusoknak” titulálta. John Lennon, akkor még a Beatles tagja, magát a forradalmi hívének vallotta, de – mint ahogyan ez előbbi dalból hallottuk – nem kért sem a pusztításból, sem a bálványimádásból.

 

Kevesen voltak az 1968 körüli rock-világban, akik közvetve, vagy közvetlenül ne reagáltak volna a világ forrongására és nemcsak azok, akiknek mestersége címere eleve „tiltakozó dalnok” volt. A Beatles, amely a korábbi években többnyire a világ előtt járt, az 1968-as diáklázadásokra már csak reflektált, a következő évtől aztán Lennon már saját szakállára folytatta párjával, Yoko Onóval sajátos, ám éppen ezért nagy feltűnést keltett tiltakozó akcióit. A Revolutionban már ott van a májusban romhalmazzá változtatott Párizs képe, miként minden idők egyik legnyomasztóbb felvétele, a novemberben a dupla White Albumon megjelent Revolution number 9 is a teljes zűrzavarról szólt a hangkollázs nyelvén.

 

Ennek letisztultabb változata volt az, amit a Chicago együttes első albumára tett fel: a dupla lemez negyedik oldalát teljes egészében az 1968. augusztusi chicagói demokrata párti elnökjelölő konvenció körüli összecsapásoknak szentelték, a tüntetéseken készült felvételek bejátszásával, elhangzik a résztvevők híressé vált kiáltása: „The whole world’s watching”, azaz „az egész világ figyel”, utalva arra, hogy a világtévé immár a háborúkat és az utcai megmozdulásokat egyaránt elviszi százmilliók otthonába.A Stones is állást foglalt, a Street Fighting Mannel, amely arról szól, hogy  Londonban nincsen helye az olyan utcai harcosoknak, mint amelyek Párizst lángba borították – pedig a brit diákkontesztáció, amelynek egyetlen igazi csúcspontja az 1968. márciusi Grosvenor-téri csata volt, az amerikai nagykövetség előtt, éppen arról a London School of Economics-ról indult el, amelynek Jagger is hallgatója volt – éppen ezért, ha egy „szegény srác” nem bír magával, szálljon be egy rock and roll-bandába, abból nem lehet túl nagy baj. Az is jellemző, hogy a leghíresebb angol lázadó filmben, a Ha…-ban nem szól rock-zene…Persze a Stones esetében célszerűbbnek tűnt, hogyha meghúzzák magukat, miután a zenekar több tagjának is meggyűlt a baja a hatóságokkal különböző kábítószerügyek miatt, és ezért egy évig nem is léptek fel élő koncerten. Ők egész másképpen, de annál hatásosabban képviselték „a tagadás szellemét”, de erről majd később…(zene: Street Fighting Man).

 

Persze a lázadás, a nemzedéki szakadék rock-ban való megszólalása jóval korábban, már 1965-ben megszólalt, méghozzá éppen a Stones-tól, a Satisfaction-ban. Igen, a nálunk csak „Getnóként” közkinccsé vált dalban, amelynek nem csupán szexuális vonatkozásai voltak „felháborítóak”, hanem a mindenhatóvá váló kommercializálódás elleni sorok is. A dolog külön pikantériája, hogy a Rolling Stones még a 21. század első évtizedében is az egyik legbiztosabb rock-biznisz volt. A rock első igazi anarchistái, a The Who ugyanebben az évben jött ki a My Generation-nel, amelynek sokat emlegetett sora: „Remélem, meghalok, mielőtt megvénülök – hope I die before get old”. Jerry Rubin amerikai diákvezér ugyanezt így fogalmazta meg: „Mindenki gyanús 30 felett”. Tudjuk, hogy az együttesnek nemcsak a zenéje volt pusztító erejű, hanem ők maguk is rendszeresen lerombolták színpadjaikat, összetörték a hangszereiket – több mint egy évtizeddel megelőzve a punkokat, akik előfutáruknak is tekintették a zenekart – és leginkább a My Generation hangjaira. 1968 megtörése után azonban ők voltak az elsők, akik zenébe foglalták csalódásukat a Tommy című operával, amikor rájöttek: a lázadó zenét szép lassan felfalja az üzlet. Majd 1971-ben a Won’t Get Fooled Againban már arról énekeltek, hogy az új főnök, akit a forradalmárok emeltek pajzsra, ugyanolyan, mint a régi…nem véletlen, hogy amikor 1987-ben, 68 közelgő 20. évfordulójára Daniel Cohn-Bendit elkészítette a régi harcostársakról az Annyira szerettük a forradalmat című tv-sorozatot, ez utóbbi dal lett a főcímzenéje. (zene: My Generation..)

 

„Ide a világot, de rögtön” - We want the world and we want it now! – idézik azóta is számtalanszor a The Doors dalának felkiáltását, amely az eredeti felvételen nyilván nem véletlenül hangzik fel visszhangosítva. A négycsillagos admirális fiának zenekara, amely érdeklődést tanúsított minden iránt, ami „káosz és zűrzavar”, ugyanakkor viszonylag kevésszer reflektált konkrétan a lázadások eseményeire vagy azok kiváltó okaira. Ezek közé tartozott a The Unknown Soldier általános háborúellenessége, - a belőle készült promóciós filmet azon melegében be is tiltották -  a chicagói  zavargásokra utaló Peace Frog, a The Celebration of The Lizard több szakasza, köztük „a holt elnököt fuvarozó sofőr”. és főleg a When The Music’s Over, ez a különleges kollázsdal, amely a meggyalázott Földnővér képe után vágja a szemünkbe, kellő hatásszünet után e követelést. Persze ezen kívül az Ajtók éppen eleget provokáltak, a The End Oedipus-komplexusának színre vitelével, a Light My Fire  a Five To One egyértelmű szexuális kétértelműségeivel, a The Soft Parade „jelszavával”, mely szerint nem kérheted imával az Urat”. (You can’t petition the Lord with Prayer). Aztán éppen a  „Sárkánygyík-Király volt az, aki személyesen megtapasztalhatta, hogy az amerikai establishmentnek mekkora a toleranciaküszöbe az oly sokat emlegetett első alkotmánymódosításban lefektetett „önkifejezési szabadságnak”, a miami botrány utáni „koncepciós perben”. (közben halk, majd hangosodó zene: When The Music’s Over).

 

A lázadó évek remek nyersanyagot adtak az egy szál gitáros dalnokoknak, a protest-song énekeseknek és „folk-Madonnáknak”, különösen azok után, hogy a vietnami háború eszkalációjával egyre nagyobb méreteket öltöttek a béketüntetések. Joan Baez, Country Joe McDonald, Buffy St.Marie, Arlo Guthrie, a híres munkásénekes, Woody Guthrie fia dalai szenvedélyes, hol kegyetlen, hol ironikus kiáltványok voltak a háború, mindennemű öldöklés és türelmetlenség ellen, az angyali szelídségű skót Donovan egyenesen megjósolta, hogy azok, akik napjainkban világbirodalmi álmokat szőnek, ugyanarra a sorsra jutnak, mint egykor Atlantis. Közben az a dalnok, akinek lázadó szellemét sokan a zászlajukra tűzték, korai szerzeményeit pedig tömegek dalolták világszerte - természetesen Bob Dylanről van szó – már 1965-ben levetette magáról a ráaggatott és sosem kívánt „lángoszlop” szerepet. És bár a Blowin’ In The Wind, a Don’t Think Twice It’s Alright, a Masters of War nélkül és a A Hard Rain’s Gonna Fall nélkül nincsen háborúellenes kontesztáció, a „prófétaságot rühellő” Dylan még az 1966-os csaknem halálos balesete előtt bedobott egy dalt, a Rainy Day Woment, amellyel nem kevésbé csapta arcul a hatalmát, nyugalmát minden újtól, minden mástól féltő társadalmi kövületeket, akik mindenkit megköveznek, aki nekik nem tetszik, bármit is tesznek. A Dylan-kínálta megoldást pedig sokan választották: „Everybody must get stoned” – vagyis mindenkinek ki kell ütnie magát, aljas szójáték a „megkövezett”-tel…Az eredeti felvételt Dylan még azzal is megtetézte, hogy az egész úgy hangzik, mintha az Üdvhadsereg utcai zenekara játszana a maga stílusában egy blues-motívumot…(zene: Rainy Day Women 12.35).

 

A Dylan által a gyakorlatban is művelt „repülés”, a korlátlan elvágyódás filmje, az Easy Rider alkotói, Dennis Hopper, Peter Fonda és ne feledkezzünk el a film fantasztikus képi világának megalkotójáról, Kovács Lászlóról. Bob dalait is számba vették a dramaturgiai pillérekként szolgáló zenéhez, végül azonban csak egy dala szerepelt a filmben, az It’s Alright Ma, I,m Only Bleeding, Roger McGuinn előadásában. Annál nagyobb jelképe lett a filmnek a kanadai német bevándorlók fiaiból alakult Steppenwolf két dala, a The Pusher és főleg a főcímzene – kell-e mondani a címét? (zene: Born To Be Wild). Az együttes mellesleg egy, a rock-kal szoros kapcsolatban álló szubkultúra, a Hell’s Angels kedvenc bandája volt és az Easy Rider alkotóközössége a nagy remekmű előtt több B-kategóriás motoros filmet készített, a Born To Be Wild pedig később több filmben is felhangzott, többek között Hal Ashby Hazatérés című Vietnam-filmjében vagy a közelmúlt egyik kultuszfilmjében, a Boratban is.

 

Sokkal szelídebb, bár a földi valóságoktól távoli elvágyódásról hallhatunk a San Franciscói virággyerekek, a társadalom zajából, mocskából kivonuló hippik kedvenceitől. Azóta is, ha erről a korszakról szóló dokumentumfilmeket, műsorokat készítenek, szinte kötelezően felhangzik a Mamas and Papas California Dreamin’-je. 1990-ben a londoni West Enden volt szerencsém látni Sam Shepard Valódi Vadnyugat (True West) című darabját, amelyben John Malkovich egy lepusztult volt hippit játszik – ennek is ez a dal volt a nyitánya. Az együttesről annyit mindenképpen tudni illik, hogy vezetője, zeneszerzője, John Phillips, aki a legnagyobb hőségben is szőrmekucsmában lépett fel,  írta a hippik egyik himnuszát, a Scott McKenzie által énekelt San Franciscót, továbbá egyik létrehozója volt az első „szeretetnyárnak”, az 1967 júniusi monterey-i popfesztiválnak. (Zene: California Dreamin’)

 

Már kifejezetten a drogos élményeket dolgozta fel a Jefferson Airplane alig két és fél perces, hihetetlen sűrűségű dalában, a White Rabbitban, amelyben az LSD okozta víziókat összekötötték Lewis Carroll Alice Csodaországban című meséjének motívumaival. Carroll maga is rendszeresen élt kábítószerekkel, ezért is volt annyira népszerű rock-körökben, figurái visszaköszönnek többek között John Lennon, Donovan, majd később Tom Waits dalaiban is. A mű maga arra példa, hogy a pszichedelikus zene szívesen felhasználta a keleti, az indiai mellett főleg az arabos motívumokat. Ez utóbbiban hallunk példát az Iron Butterfly In-A-Gadda-Da-Vida vagy a Pink Floyd Set The Controls For The Heart of The Sun című darabjaiban, és a White Rabbitban is. (Zene: White Rabbit).

 

Az előbb hallott két dal felvétele a monterey-i fesztiválon készült, akárcsak a következő, amely nem hiányozhat egy, a 68 körüli zenébe oltott lázadásokról szóló előadásról. Janis Joplin önmaga volt a lázadás: egy mélydéli, texasi kisvárosból való, önmaga és környezete által rendkívül csúnyának tartott lány, aki nem tudott és nem is akart beilleszkedni a pénz, az olaj, a keresztény-puritán szellemiség szentháromságába. Egy olyan lány, aki - miközben „fiúsították” őt az ellenkező nem képviselői és ő mindent megtett azért, hogy megfeleljen ennek -  mélységesen nő volt, aki rövid életében állandóan kétségbeesetten akart szeretni, miközben mindenkit elüldözött magától féktelen birtoklásvágyával. Vonzódott a hozzá hasonló kirekesztettekhez, magát Bessie Smith reinkarnációjának hitte, és ugyanúgy halt meg, akár egy kivert kutya, mint a nagy fekete blues-énekesnő. Védjegye is egy fekete blues lett, Big Mama Thornton Ball and Chain-je. Bár a néger szleng kifejezés „oldalbordát” jelent, ő ezt a vasgolyóval súlyosbított rabláncot szó szerint is értette. Féktelensége, szemérmetlenségig fokozott szókimondása később utat mutatott Patti Smithnek, még később pedig bizonyos fokig Sinéad O’Connornak és P.J. Harvey-nak is. (Zene: Ball and Chain).

 

És ha már a fekete muzsikusok szóba kerültek, nem feledkezhetünk el az amerikai soul és rhythm-and-blues zenéről, amelynek irányzatai szinte pontosan rímeltek a polgárjogi törekvések különböző ágaira: a dr. Martin Luther King vezette, az evangéliumokból és Gandhi tanaiból táplálkozó erőszakmentes mozgalomhoz a tizenévesen sztárrá lett Stevie Wonder állt a legközelebb, a fajok közti megbékélést hirdette például az A Place In The Sun című dala. A radikális Fekete Párducok viszont inkább James Brown-ban ismertek magukra, kemény, gyakran macho szemléletű dalaiban, azokban a ritmikus énekbeszédekben, amelyet rapnek neveztek – így lett ő, a bokszoló Muhammad Alival együtt – a „rap”-műfaj keresztapja – és ő énekelte a Say It Loud: I’m Black and I’m Proud című „programdalt”. Akkoriban ugyanis még nem volt bevett az „african-american” kifejezés és a „black” büszkeséget jelentett, szemben a sértő nigger, vagy negro kifejezéssel. (Ez utóbbiakat ma már nem lehet az amerikai médiában kimondani, és ezt éppen a rapperek sérelmezik a legjobban, mert az ő egymás közti nyelvezetükben mindennaposak). Valahol a kettő között állt Otis Redding, aki a régi gospeles hagyományokat épp úgy magáévá tette, mint a modern, feszes rhythm-and-bluest. Ide tartozik a Respect című dala, amely ugyancsak bekerült a fekete közösség programdalai közé, főleg azután, hogy a soul királynője, Aretha Franklin is műsorára tűzte – az ő változata bizonyára sokaknak ismert az MTV Classics-ból, vagy a Blues Brothers 2000 című filmből. Otis sajnos nem érte meg 1968-at: 1967. december 10-én halálos repülőgép-balesetet szenvedett, a következő év egyik legnagyobb slágere viszont utolsó felvétele, a (Sitting on) The Dock of The Bay lett, egy fájdalmasan szép lírai rhythm-and-blues lett, amelyet mostanában autóreklám zenéjeként hallhatunk. (Zene: Respect).

 

A rock-tiltakozás a legjobban a vietnami háborúval olvadt egybe, hosszú lenne még csak felsorolni is mindazokat a dalokat, amelyek valamely módon kötődtek a dzsungelháborúhoz és ez a kör csak bővült az 1980-as években egymás után forgatott Vietnam-filmekhez, amelyek természetesen a kor zenéjéhez nyúltak vissza. Ez utóbbira csak két példát említenék: Francis Ford Coppola Apokalipszis, mostjának főcímzenéje a The Doors The Endje lett, Barry Lewinson Jó reggelt, Vietnamjában pedig felhangzik Louis Armstrong jóságos slágere, a What A Wonderful World, amely ebben a közegben természetesen más értelmet kapott. Persze a The End esetében azóta már tudjuk, hogy Coppola már 1968-ban leforgatta volna filmjét, feltehetően hasonló zenével, és nem Marlon Brando játszotta volna az őrült Kurtz ezredes szerepét…Jimi Hendrix, aki a híres-hírhedt, a második világháborútól Irakig mindenütt jelen lévő 101-es légi deszant hadosztálynál szolgált, sosem járt Vietnamban, miután egy ejtőernyős bokatörés után kiszuperálták, mégis ő volt az, aki hangkataklizmáival, amelyeket az amerikai himnusz feldolgozásával, majd a Machine Gunnal produkált, a legjobban tudta érzékeltetni a szőnyegbombázások, a fojtogató hőség, az elolthatatlan lángok légkörét. Ha jól megfigyeljük a Woodstockban előadott Star Spangled Bannert, Jimi belecsempészte a katonai temetéseken szokásos Il Silenzio (A csend motívumát (zene: Star Spangled Banner).

 

A kor leghatásosabb, az életérzést a mai napig legjobban összegző zenés műve kétségkívül a Hair, amely sikerét annak is köszönheti, hogy tökéletesen tudta ötvözni a 60-as évek végének legéletképesebb rock-motívumait az amerikai musical-hagyományokkal. Szinte bármelyik dalát lehetne egy-egy 68-as tézis illusztrációjának tekinteni, akár a „Vízöntő-korszak” eljöveteléről (Aquarius) akár a szexuális és másféle felszabadulásokról (Sodomy, I Got Life), akár a faji elkülönítés abszurditásáról (I’m Black) akár a hajhossza védelméről van szó (Hair). A középpontban azonban a háborúellenesség van – a felismerés döbbenetéről árulkodó Where Do I Go-tól az ironikus Black Boys, White Boyson, a szinte ridegen tényközlő 3-5-0-0-n át a záró, torokszorító The Flesh Failures/Let The Sunshine-ig. Béke, álom és háború kibékíthetetlen ellentétét azonban talán a legjobban a Walking In Space fejezi ki. „Hogy mernének e szépségnek véget vetni? Hogy rajtuk tiporjanak, hogy elhantoljalak” – éneklik, miközben a blues és a pszichedelikus muzsika egybeolvad azzal a hanggal, amely a West Side Story-szerű darabokra jellemző. (zene: Walking In Space).

 

Bár eredetileg a Vietnamban harcoló katonák lelkének könnyítését szolgálta a Jó reggelt, Vietnam című filmből ismert rádió, az AFVN, American Forces Vietnam Network, amelynek leghíresebb dj-je Adrian Cronauer volt – őt személyesítette meg a filmben Robin Williams – az ott elhangzó, legtöbbet kért dalok mind a háborúellenes érzéseket fejezték ki. Különösen népszerű volt Hendrix Dylan-feldolgozása, az All Along The Watchtower, valamint Jimitől a Purple Haze, a Creedence Clearwatertől a Run Through The Jungle, a Fortunate Son és a Who’ll Stop The Rain, Aretha Franklintől a Chain of Fools, és az Animalstől a We Gotta Get Out of This Place. Ez utóbbi szám közel 40 évvel később az Irakot megszálló amerikai harcoló egységeknél is bekerült a Top Tenbe. Egy, a közelmúltban megjelent amerikai tanulmány szerint Vietnam volt -  akár a frontrádiót, akár az otthoniak tiltakozó dalait vesszük - az Egyesült Államok első rock and roll-háborúja. (zene: We Gotta Get Out of The Place).

 

A vietnami háború hatásának egyetemességét mutatja, hogy a legkülönbözőbb irányzatokhoz tartozó zenekaroknak születtek háborúellenes dalaik azokban az években. Az ősmetál Grand Funk Railroad People, Let’s Stop The War-ja, a Black Sabbath War Pigs-e megfért a Buffalo Springfield For What Its Worthjével vagy Donovan To Susan On The Wes Coast Waiting-jével. 1970-ben aztán az amerikai tüntetések áldozatai is megérdemeltek egy dalt: Neil Young Ohiója a kenti egyetemen eldördült, négy halottat járó rendőrattak emlékét örökítette meg. Young akkor már letette a névjegyét a tiltakozó műfajban a rasszizmust elítélő Southern Mannel, és ő volt egyike a New York-i Columbia egyetemen kitört lázadásról szóló film, az Eper és vér (The Strawberry Statement) egyik zeneszerzőjének. Young azóta is háborúellenes, és környezetvédő aktivista, 2006-ban nagy visszhangot kapott a Living With War című, az iraki háborút és a washingtoni vezetés ostobaságát megbélyegző albuma. (zene: Ohio)

 

Volt ebben a nemzedékben egy muzsikus, aki, bár nem csatlakozott egyetlen kontesztációs csoporthoz is, mindenkinél élesebben látta a társadalmi visszásságokat, a kicsinyes hatalmi torzsalkodásokat, az agymosást, az álszent prüdériát, és le is szedte a keresztvizet mindenről és mindenkiről, aki élt és mozgott. Frank Zappáról van szó, aki szarkasztikus mondanivalóját a rock, a blues, a jazz, a hagyományos amerikai slágerek, a bugyuta tingli-tangli és az elviselhetetlenség határán álló macskazene különleges elegyébe csomagolta. Csupán néhány jellemző darabjára szeretném felhívni a figyelmet ebből a korszakából: bemutatkozó, 1966-os dupla albumának, a Freak Outnak nyitódala a Hungry Freaks, Daddy főszereplője egy bizonyos   Mr.america (így, kisbetűvel), aki átgyalogol az iskolákon, amelyek nem tanítanak, átgyalogol az elérhetetlen lelkeken és a szupermarket álmokon, miközben megpróbálja eltitkolni belső ürességét – nem sok sikerrel. Ugyanezen a lemezen hangzik fel a Trouble Every Day, amelyet 1965-ös watts-i faji zavargások és a tv-ben lassan banálissá váló erőszak ihletett. Az 1967-es Absolutely Free első száma, a Plastic People a közélet hamisságát állítja pellengérre. Később ez a dal adta a nevet az 1970-es évek híres csehszlovák alternatív zenekarának, a Plastic People of Universe-nek, amelynek pere kiindulópontja lett a csehszlovák demokratikus ellenzéki mozgalomnak, a Charta 77-nek. Végül Zappa 1968-as albuma, a We’re Only in It for the Money viszont a hippik naivságán, a kábítószeres lebegéseken, „szeretetnyarak” lassú, de biztos  elüzletiesedésén ironizál. Frank Zappa kezdettől fogva állandó harcban állt a lemezkiadók cenzúrájával, az 1980-as években még a szenátusi meghallgatást is vállalta, hogy a valódi szólásszabadság mellett érveljen – persze a maga módján, nevetségességbe fullasztva az akkori neokonzervatív kurzust.

 

Végezetül visszatérnék néhány mondat erejéig a Rolling Stones-hoz: 1968-ban születik meg egyik mérföldkő-daluk, a Sympathy For The Devil, amellyel a zenekar újabb muníciót adott a „sátánnal való cimborálás” vádjának. A dal ihletét Mick Jagger Mihail Bulgakov: Mester és Margaríta című regényéből kapta, és a világ gonoszságainak felsorolásába bekerült a két Kennedy, az elnök John és az elnökjelölt Robert meggyilkolása is. E dal köré építette fel Jean-Luc Godard azonos című filmjét, beteljesítve saját „politikai programját”, hiszen már előző két filmje, a Kínai módi (La chinoise) és a Weekend is az 1968 körüli eszmei zűrzavarok képeskönyvei voltak… (Zene: Sympathy For The Devil)

 

(Az előadás végeztével a hallgatóság e dalra spontánul táncra perdült a teremben és a folyosón…)


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) Egészség (16) egészség (92) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) élet (42) Élet (3) életkor (3) életminőség (3) életmód (154) Életmód (19) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) Film (8) film (36) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) Földrajz (4) földrajz (7) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) fotó (12) Fotó (8) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) holokauszt (17) Holokauszt (5) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kulturtörténet (11) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) Rock (38) rock (68) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) társadalom (185) Társadalom (31) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) Zene (146) zene (31) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása