Mindennapi életünket egyre mélyebben hálózza be az internet világa. A különböző médiumok fogyasztása gyakorlatilag napi 24 órában lehetséges a modern kor technikai vívmányainak köszönhetően. A tartalomszolgáltatók állandóan azon fáradoznak, hogy egyre újabb eszközökkel tegyék még tartalmasabbá, még közvetlenebbé a médiafogyasztást. Már az 1990-es évek végén nyilvánvalóvá vált, hogy a komplex médiatartalmak mellett igény van a klasszikus értékek megőrzésére is, természetesen a kornak megfelelő köntösben. Ezen értékek egyik képviselőjét, az Instagram nevű, közösségi képmegosztó oldalt fogom bemutatni.
A képmegosztásra építő közösségi hálózatot 2010 októberében indították, ezért egyike a legfiatalabb ilyen profillal rendelkező oldalaknak. A szolgáltatásban több forradalmi újítás is helyet kapott, amelyek nagyban hozzájárultak a jelentős méretű felhasználói tábor és az aktív használat kialakításához. Mark Zuckerberg, a Facebook elnök-vezérigazgatójának 2012. szeptemberi nyilatkozata szerint az Instagramnak már több mint 100 millió felhasználója van.[1] A szolgáltatás elindításakor a hálózat eléréséhez szükséges programot csak az Apple cég iPhone típusú mobiltelefonjáról lehetett elérni. Ezzel a korai felhasználók egy igen exkluzív körbe kerülhettek be, ez is hozzájárult a szolgáltatás gyors felfuttatásához. 2011. április 3-án a Google cég Android nevű operációs rendszerére is megjelent a kliens program, ezzel az Instagram gyakorlatilag lefedte az egész okostelefon piacot. A hálózat életében nagy fordulópont volt, amikor 2012. április 12-én bejelentették, hogy az egész céget felvásárolta a Facebook, potom egymilliárd dollárért. Az iparági szakértők egyöntetűen állították, hogy az Instagram túl lett értékelve. A felvásárlás tényét alapvetően nem kritizálták (bár több negatív hang szerint teljesen értelmetlen lépés volt a Facebook részéről), a legtöbb kritika a megállapodásban rögzített összeget illetően fogalmazódott meg. A hálózat exkluzivitása ettől függetlenül továbbra is megmaradt, ugyanis a kezdetektől fogva csak mobiltelefonról volt elérhető a szolgáltatás, nem tartozott hozzá böngészőben megtekinthető, illetve szerkeszthető felület. Ennek a helyzetnek a cég 2012 novemberében vetett véget, ekkor ugyanis minden, a hálózaton kívül található ember számára is elérhetővé tették az eddig csak a hálózaton belül látható képeket és a szolgáltató még böngészőben megtekinthető oldalt is készített a képek kényelmesebb böngészéséhez. Az Instagramot a kezdetektől fogva használó emberek több fórumon is negatív véleményüknek adtak hangot, mivel a képeiket eddig csak a közösségi hálózatukban szereplő személyek láthatták, mostantól viszont már bárki hozzáférhetett kreativitásuk gyümölcséhez. Ez az eljárás alapvető adatvédelmi problémákat vet fel (nincs választási lehetőség arra nézve, hogy a felhasználó engedélyezi-e a webes oldal aktiválását, ez alapértelmezetten létre lett hozva), az esetleges jövőbeni változtatásokról újabb információk egyelőre még nem láttak napvilágot.
Működése
A versenytársaktól eltérő módon, egy igen gyors regisztrációval (az előbbiekben leírtaknak megfelelően mobiltelefonon) máris csatlakozhatunk a hálózatot használók népes táborához. Alapvető probléma a mobiltelefonok kameráival kapcsolatban, hogy többségük gyakran nem képes tiszta, éles és élvezhető minőségű fényképek elkészítésére. Az Instagram a kamerák ezen gyengeségét fordítja a hasznára. A mobilkészülékeken futó Instagram nevű kliens programban a fotózást követően különböző szűrőket, effekteket, kereteket, illetve pontszerű homályosítást alkalmazhatunk. Ezekkel az utólagos módszerekkel egy kicsit bemozdult vagy túl világos képet is művészivé tehetünk. A fotózás ennek köszönhetően azoknak is örömet okozhat, akik eddig nem éreztek magukban elég kreativitást vagy vállalkozókészséget. A szűrök beállítása után, de még a feltöltés előtt lehetőségünk van újonnan komponált képünk közösségi vagy más képmegosztó oldalakon való megosztására is (Facebook, Twitter, Flickr, Tumblr, Foursquare). A feltöltött képekhez bármelyik felhasználó fűzhet megjegyzést, illetve a képek kedvelésére („Like” gomb) is van lehetőség. Az ember, természetéből adódóan szereti, ha munkáját, hozzáállását, eredményeit pozitívan ítélik meg. A közösségi hálózatokban az aktivitást (főleg akkor, ha ez minőségi aktivitás) szintén örömmel díjazzák a felhasználók, ezt a célt szolgálja a már előbb említett „Like” funkció. Sok felhasználó presztízskérdést csinál abból, hogy egy-egy képét hányan kedvelik. A kedvelések számát különböző módszerekkel lehet növelni, az Instagram esetében ez a felhasználókkal köthető össze. A rendszerben minden felhasználónak lehetősége van a többi felhasználó közül bárkit követni, így egy összefoglaló lapon folyamatosan látható az általunk követett személyek aktivitása, illetve új képeik. Minél többen követnek egy adott személyt, annál nagyobb esély van arra, hogy a képeihez egyre több kedvelés érkezik. Ezen felül a képeket ún. hashtag-ekkel is lehetséges ellátni. Például egy autóról készített kép mellé megadhatjuk, hogy milyen típusú, milyen színű, hol készült a kép, stb. és ezek alapján a keresőfelületen a többi felhasználó böngészhet az azonos paraméterekkel rendelkező képek között.
Az Instagram koncepciója kiválóan használja ki a ma divatos trendeket. A könnyű kezelhetőség, a leegyszerűsített felépítés mind azt szolgálja, hogy egyre több felhasználó csatlakozzon a rendszerbe és fényképeik megosztásával fejezzék ki kreatív énjüket.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.