1975-ben a firenzei San Lorenzo bazilika Medici kápolnájának múzeumában egy régi szekrény alatt felfedeztek egy csapóajtót és alatta egy meredek lépcsőt. Paolo Dal Poggetto, az akkori igazgató, aki egy második bejáratot is szeretett volna nyitni a múzeumhoz, utasitotta munkatársait, hogy nézzenek körül, hova vezet a lépcsősor. Nagy volt a meglepetés, amikor egy hat méter hosszú és három méter széles helyiséghez értek, amely tele volt szeméttel, de a legrégibb munkatársak még emlékeztek arra, hogy annak idején itt tárolták a fát, amellyel a bazilikát fűtötték, mióta azonban bevezették a villanyt,s enki sem tette be többé oda a lábát.
A helyiség megvilágításakor derült ki, hogy a piszok és a penész alól rajzok körvonalai látszanak. A falak megtisztítása után épen maradt szénrajzokat láttak, amelyeket Michelangelónak tulajdonítanak.
A múzeum jelenlegi igazgatónőjével, Monica Biettivel az El País készített az eseményről interjút.
Az igazgatónő elmondta, hogy az ismert tény: Michelangelo 1530-ban több hónapig rejtőzködött a bazilika priorjának védelme alatt az épületben a Mediciek elől, akik korábban a pártfogói voltak, de néhány hónappal korábban a spanyolok segítségével szerezték vissza Firenzét és a festő, aki éppen a spanyolok ellen épített a város körül védfalakat, félt a megtorlástól.
Érdekes, hogy sok rajz ábrázolja Dávidot. Ennek oka, hogy a festő mélyen republikánus volt és Dávidban látta azt a személyt, aki a legjobban szimbolizálja érzelmeit az önkényuralommal szemben. Az itt töltött hónapok alatt emlékezett és újra lerajzolta már elkészült műveit, valamint vázlatokat is készített azokhoz, amelyeket később alkotott, amikor már elnyerte VII. Kelemen pápa, Giulio de Medici bocsánatát.
Az igazgatónő biztos abban, hogy a rajzokat a nagy reneszánsz művész alkotta. “ Vannak, akik azt mondják, hogy nem Michelangelo
alkotta ezeket, de magyarázatot nem fűznek hozzá. Én megértem, hogy akik a rajzokat csak fényképen látják, ezt mondják. De ha lejönnek ide, nem tarthatják fenn nemleges állításukat. Lehet, hogy van néhány rajz, amely attól származik, aki az ebédet hozta a mesternek, és az alatt a rövid idő alatt azzal szórakozott, hogy rajzolgatott”- mondta.
Arra a kérdésre, hogy ha 1975-ben fedezték fel a rejtekhelyet és a rajzokat, miért csak most hozzák nyilvánosságra, így válaszolt: „A felfedezés után Paolo Dal Poggettót irigység vette körül. A minisztérium áthelyezte Urbinóba. Most a könyvvel, amelyet ő irt és azzal a tervvel, hogy a rajzokat 3D-ben lemásoljuk - mivel biztonsági okok miatt nem lehet a helyiséget megnyitni a közönség előtt - kilépünk a történettel a nyilvánosság elé.”
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.