Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Találkozás a nagyemberrel

A fonódónak mondott villamoshálózat által feldúlt Duna-parton sétáltam, ahol a külügyminisztérium patinás épületeiből már csak falmaradványok álltak. E falcsonkokon állt két fiatalember, akik éppen arról vitatkoztak, hogy van-e külön nagykövet Rómában az Olasz Köztársasághoz és a Szentszékhez, és nyegle stílusban odaszóltak nekem, hogy én mit tudok erről, mint olasz szakértő.

Megálltam, tartottam nekik egy kis eligazítást a kulturált viselkedésről, majd felvilágosítottam őket. A fiatalemberek magukba szálltak és kérték, hogy meséljek még Olaszországról, mert ők oda készülnek, de semmi felkészítést nem kaptak. Sétálgatni kezdtünk a romok között, amikor észrevettem, hogy ott sétál a nagyember is, aki valamiért igyekszik elkapni a kezemet. Én azonban látványosan kitértem a kézfogása elől. Ő azonban csak jött utánunk, és látható érdeklődéssel hallgatta előadásomat, de nem vettem róla tudomást.

Amikor befejeztem mondandómat, névjegyet adtam a fiúknak, hogy keressenek meg nyugodtan, kaphatnak egy alaposan tréninget tőlem, még Apámat, a veterán diplomatát is bevonjuk, legalább legyen a római nagykövetségen néhány ember, akiknek van némi fogalmuk az országról. A fiúk hosszasan hálálkodtak és ugyanilyen hosszan kértek elnézést korábbi bunkóságuk miatt. A nagyember közben végig a hátam mögött állt, és amikor elindultam a Margit-híd felé, kerek-perec belém karolt, és nem engedett.

Undorral néztem rá, szemében nagy-nagy szomorúság csillogott.

-Te nagyon nem szeretsz engem – mondta suttogva.

-Miért? Adtál rá okot, hogy valaha is szeresselek? – kérdeztem vissza. Próbáltam megszabadulni tőle, de ő csak karolt belém erőteljesen, szinte védelmet keresve.

-Én mindent megpróbáltam, de sosem hittél nekem – folytatta ugyanolyan bánatosan – pedig te is forradalmárnak tartod magad, én is az voltam kezdettől fogva, mégsem találtunk közös nevezőt.

-Látod? Most is hazudsz! Sosem voltál forradalmár, csak megtetszett neked egy eszme, ami jól hangzott, és gondoltad, ezt beveszik. Be is vették, még a lánglelkű költőhöz is hasonlítottak téged, ahogy ott szónokoltál a téren. Én azonban még a tévén keresztül is láttam a tekinteteden, hallottam a hangodon, hogy egy percig sem gondolod komolyan, amit mondasz…

A nagyember karja még erősebben szorított, most már nem annyira védelmezően, hanem fenyegetően.

-Tudod, hogy bármikor tönkretehetnélek? Holnap nevezem ki egykori kollégádat az újságírók főintendánsának, élet-halál ura lesz felettetek…

Keserű nevetés jött rám, amikor a hajdani kolléga nevét említette.

-Az a beszari alak, aki még azt sem vállalta, ha egy betűhibát bent hagyott az általa szerkesztett cikkben? Egyedül semmisítem meg két nap alatt! Hát ennyire elment a maradék józan eszed is? Ennyire nem látsz át az udvaroncaidon? – kérdeztem tőle, és láttam, hogy ismét teljesen elbizonytalanodik.

Ekkor elengedte a karomat, de még mindig jött utánam. Felértünk közben a Margit-hídra. A nagyember sírni kezdett. – Mindennek az a ribanc az oka, aki megismerkedésünk első pillanatától irányít, ő sugallja minden mondatomat, és elhiteti velem, hogy azok az én saját gondolataim. Már az sem tudom, ki vagyok…

-Most is mellébeszélsz. Kifogást, bűnbakot keresel. Legyél már egyszer az életben őszinte legalább saját magaddal…

A nagyember lesütötte a szemét. Tudta, hogy veszített. Olyan keservesen nézett rám, hogy szinte megsajnáltam.

-Látod – mondtam neki – ilyen egyszerű az egész. Tudod, mit? Holnap üljünk be valahová egy kávéra, és aki akar, odaülhet az asztalunkhoz, beszélgetünk mindenféléről, kötetlenül. Meglásd, neked is jó, megkönnyebbül majd a lelked…

A nagyember, akin láthatóan kezdtek megjelenni ifjúkori, rég elfeledett vonásai, homlokon csókolt, majd felszállt velem a villamospótló buszra. Velünk együtt ellenőrök szálltak fel, de csak akkor vettük őket észre, amikor kérték a jegyeket. Közöltem, hogy nincsen jegyem, a nagyember szintén egyből beismerte, hogy potyázik. A három ellenőr, megragadva a soha vissza nem térő alkalmat, körbevette őt, hogy megbírságolja őt, én pedig közben csendben leszálltam, magára hagyva bűnbánó útitársamat...

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) egészség (92) Egészség (16) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) élet (42) Élet (3) életkor (3) életminőség (3) Életmód (19) életmód (154) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) film (36) Film (8) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) Földrajz (4) földrajz (7) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) fotó (12) Fotó (8) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) Holokauszt (5) holokauszt (17) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) Irodalom (15) irodalom (150) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klimaváltozás (3) klímaváltozás (28) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kulturtörténet (11) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) Rock (38) rock (68) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) társadalom (185) Társadalom (31) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) zene (31) Zene (146) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása