Vajon milyenek lesznek a jövő orvosai, akik most a könyvek felett görnyednek és a vizsgák nyomása alatt állnak? Képesek lesznek-e megbízható diagnózisokat megállapítani, anélkül, hogy műszeres analízisre bíznák magukat?- teszi fel a kérdést a La Repubblica.
A tapasztalat azt mutatja, hogy nem elegek a könyvek és a kórházi gyakorlat ahhoz, hogy rendelkezzenek a „klinikai szemmel” amely megkülönbözteti a jó orvost. A technológia túladagolása hatásainak csökkentése érdekében, amely a tünettan kárára történik, s amely azonban a test jelzéseinek megfigyeléséből pontos következtetéseket von le, szükség van a művészetre. Múzeumokat látogatni, és nézni a kiállított műalkotásokat, értékes segítséget adhat a jövő orvosai képességének gazdagításához, a betegek szimptómáinak és prognózisainak leírásához és jobb értékeléséhez.
Ez a módszer, amely a művészi alkotások tanulmányozását használja, több mint tíz éve, teljes egészében megjelenik a Harvard orvosi egyeteme diákjainak tantervében, a „Trainig the Eye” címszó alatt mégpedig a bostoni Szépművészeti Múzeumban 9 hetes tanfolyam formájában. Az ohioi egyetem szintén megállapodást kötött a colombusi Művészeti Múzeummal, egy, az ötödéves medikusok számára kiírt, „ Art of Analyses” címet viselő tanfolyamra. Ugyanígy cselekedett a dallasi egyetem, a város művészeti múzeumával.
Jelenleg Olaszországban ez a gyakorlat részét képezi a római La Sapienza egyetem képzésének, ahol a Borghese Múzeummal kötött megállapodás alapján, a harmadéves orvosi és sebész szakon elindult az első kísérleti tanfolyam „Visual thinking strategy”(Vts) címmel. „ A képzőművészeti metodika a 70-es évekre nyúlik vissza - mondja Vincenza Ferrara, a kurzus koordinátora. Miután Abigail Housen amerikai kognitív pszichológus összeállította, a program a megfigyelési gyakorlatra alapul, amely az orvosképzés egyik alapköve kell, hogy legyen. Elemezve és leírva a műalkotásokat, növekszik az elemzési képesség, másokkal megvitatva a látottakat, pedig, fejlődik a kritikus gondolkodás.
„ A műalkotás - magyarázza Ferrara - a tanulás eszközévé válik azoknak a diákoknak a számára, akiket ösztönöz, hogy kinyilvánítsák és megmagyarázzák azt, amit a múzeumban láttak, és egymás között megvitattak egy moderátorral együtt.”
„ Az elmúlt tíz évben hatalmas előrehaladás részesei voltunk a kutatás, a műszeres és laboratóriumi elemzések terén, amely nagyobb hatékonyságra ad lehetőséget a diagnosztika és a gyógyítás területén, de ez növelte a költségeket és a téves pozitív diagnózisokat, és ezzel együtt az orvos érdeklődésének elveszítését a páciens fizikai vizsgálatát illetően- állítja Sara De Santis, a La Sapienza kutatócsoportjának tagja. A Vts tanfolyam segít lerakni a „klinikai szem” képzés alapjait, amelyet a friss diplomások nem ismernek, de ami lehetővé teszi új ismeretek megszerzését a képtárak festményeinek részletes tanulmányozása útján, és a leendő orvos gyakorolhatja a leírásokat, és helyes döntéseket hozhat.”
Az olasz kutatók következő lépése, hogy kiszélesítsék ezt a gyakorlatot az iskolai oktatás különböző szintjein, az elemi iskolától a középiskolákig, hogy ezáltal segítsék a diákokat gondolataik kifejezési képességük javításában, és a kritikus elemzés fejlesztésében.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.